ח' אייר התשפ"ד
16.05.2024

ישיבת הקבינט על הגז הסתיימה ללא החלטה

שר הכלכלה אריה דרעי סירב לחתום על המתווה שגיבשה המדינה • הקבינט נדרש לאשר אם ההחלטה היא סוגיה מדינית ביטחונית

דרעי וביבי השבוע בכנסת. צילום: מרים אלסטר - פלאש 90
דרעי וביבי השבוע בכנסת. צילום: מרים אלסטר - פלאש 90


לאחר ששר הכלכלה אריה דרעי ויתר על סמכותו להפעלת סעיף 52 לחוק ההגבלים העסקיים, הקבינט המדיני-ביטחוני אישר פה אחד כי מתווה הגז הוא סוגיה מדינית-בטחונית. "בעת הנוכחית יש חשיבות מכרעת לקידום מהיר של פיתוח והרחבת שדות הגז הטבעי שהתגלו מול חופי ישראל משיקולי ביטחון המדינה ויחסי החוץ של מדינת ישראל", מסר הקבינט.

הקבינט אימץ את הצעתו של דרעי להעביר את סמכותו להפעלת סעיף 52 לחוק ההגבלים העסקיים לאישור מליאת הממשלה. המתווה יפורסם בימים הקרובים ויובא לשימוע בפני הציבור.

כאמור, דרעי סירב לחתום על המתווה שהמדינה גיבשה והודיע בישיבת הקבינט כי הוא מוותר על הסמכות שניתנה לו להפעיל את סעיף 52.

לפני הפיצוץ, הדיון בנושא נמשך יותר מהצפוי, ומסיבת העיתונאים עם שר האנרגיה יובל שטייניץ, שהייתה אמורה להתקיים, בוטלה. למעט שר האוצר משה כחלון שהחליט שלא להתעסק בסוגיית הגז לאור קשריו עם קובי מימון (בעל השליטה בישראמקו) בפגישה השתתפו כל 9 חברי הקבינט. עוד הצטרף לפגישה הממונה על ההגבלים העסקיים פרופ' דיויד גילה שכזכור הכריז בחודש שעבר על התפטרותו. גילה הציג את התנגדותו למתווה המתגבש.

למעשה, הקבינט לא נדרש להכניס למתווה שינויים וכך גם לא לאשר אותו. תפקידו היחיד היה לאשר שמדובר בסוגיה מדינית ביטחונית שמצדיקה את העקיפה של גילה, באמצעות הפעלת סעיף 52 בחוק ההגבלים העסקיים.

המתווה שהוצג היום הוא פרי עבודה של עשרות דיונים ופגישות שהתקיימו בחודשים האחרונים בין המדינה לחברות הגז. הדיונים לא נפסקו עד לרגע האחרון, כאשר רק אתמול נפתרה מחלוקת עיקרית הנוגעת ללוחות הזמנים למכירת מאגרי כריש ותנין.

לאחר שיחה בין יו"ר האופוזיציה יצחק הרצוג ליו"ר הכנסת יולי אדלשטיין כתב הבוקר הרצוג בעמוד הפייסבוק שלו כי יש להביא את הסכם הגז לדיון בכנסת ולא לסגור את המתווה בדיון חשאי בקבינט המדיני-ביטחוני.

"היום אמור הקבינט לקבל החלטה גורלית בנושא מתווה הגז", כתב הרצוג. "זו החלטה שתהיה לה השלכה לדורות. אני חוזר על תביעתי מראש הממשלה להביא את מתווה הגז בפני כנסת ישראל. זו החלטה בסדר גודל של הכרעות שהכנסת נדרשה אליהן בעבר בסוגיות גורליות בחיי המדינה ולא ניתן לקבל אותה בחדרי חדרים".

הרצוג הוסיף כי הוא פנה הבוקר ליו"ר הכנסת אדלשטיין "בדרישה שיפעיל את סמכותו המוסרית והפוליטית לוודא שכך יקרה כי זו בראש ובראשונה טובת הציבור".

אדלשטיין הגיב ואמר כי הוא הביע את עמדתו בפורומים רבים וכי בעיניו הנושא אכן צריך להגיע לדיון במליאה והבטיח להרצוג כי יתייחס לפנייתו בכובד ראש ויעשה מה שניתן כדי לטפל בה.

במקביל, יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ איתן כבל, דורש את הבאת המסקנות לאישור ועדת הכלכלה של הכנסת.

גם ח"כ ציפי לבני קראה לדון במסקנות בכנסת ואמרה בראיון לגל"צ: "זה לא צריך להיות במחשכים. אני מאמינה בפיקוח מחירים".
אריה דרעי גז קבינט ישראל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד