י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

שיעור בחשבון: חטאו של בלעם • טור

חטאו של בלעם טמון בכך שלא ידע לעשות חשבון, לבדוק ולוודא מה אינו כשורה, ולא להסתכל על עצמו

שיעור בחשבון: חטאו של בלעם • טור


חשבונות..

השבוע עוסקת התורה בלימודי ליב"ה. לא, אין הכוונה למזימה חדשה לשינוי תכנים בהוראת הלפיד היהיר. לא, מכיוון שתמיד עסקנו ונעסוק בחשבון, שהרי בפרשה אומרת התורה "על כן יאמרו המושלים בואו חשבון". מי הם? אלו המושלים ביצרם, בואו חשבון - בואו ונחשב חשבונו של עולם, הפסד מצוה כנגד שכרה, ושכר עבירה כנגד הפסדה" (בבא בתרא עח,ב)

אם בהחלטות פעוטות, החלטות קטנות, אנו חוקרים ודורשים בודקים ומחשבנים, משווים, מבררים, אז בהחלטות גדולות המשפיעות על מהות וגורל חיינו על קיומנו על עתידנו וודאי מחויבים לעשות חשבון של רווח מול הפסד, שכר מול עונש.

בלעם היה זה שלימד אותנו פרק בחשבון..

"וַיֹּאמֶר בִּלְעָם אֶל-מַלְאַךְ ד', חָטָאתִי כִּי לֹא יָדַעְתִּי, כִּי אַתָּה נִצָּב לִקְרָאתִי בַּדָּרֶךְ, וְעַתָּה אִם-רַע בְּעֵינֶיךָ, אָשׁוּבָה לִּי" (במדבר כב, לד)

א"כ במה חטא?

הרי ללכת הלך ברשות, "אִם-לִקְרֹא לְךָ בָּאוּ הָאֲנָשִׁים, קוּם לֵךְ אִתָּם" (שם כב,כ) את המלאך לא ראה עד אשר ויגל ד' את עיניו האתון עוד לוחצת ומכאיבה, במה חטא??

אלא כי "חָטָאתִי כִּי לֹא יָדַעְתִּי"

אין חטא גדול מזה, לראשונה בתולדות הבריאה נפתח פי אתון "הֲלוֹא אָנֹכִי אֲתֹנְךָ אֲשֶׁר-רָכַבְתָּ עָלַי מֵעוֹדְךָ" (במדבר כב,ל) במשך שנים מובילה האתון את בעליה במסירות בדרך הרגילה, ממלאת תפקידה נאמנה, לא סוטה מן הדרך מאומה, לא נלחצת אל גדרות, והנה פעם ראשונה ונלחצת רגלו ונפתח פי האתון.

ועדיין בלעם אינך מבין שמשהו אינו כשורה, אין זה הדרך הרגילה. אולי משהו קורה פה, אולי משהו מסתתר מאחורי זה, ומה אתה עושה "לוּ יֶשׁ-חֶרֶב בְּיָדִי, כִּי עַתָּה הֲרַגְתִּיךְ" (שם כב,כט)

וכל אלו המאורעות לא מוציאות את בלעם מעבר להסתכלות העצמית על ה"אני".

זהו "חָטָאתִי כִּי לֹא יָדַעְתִּי" היה על בלעם לעצור לרגע, לחשבן צעדיו ודרכיו, להבין שמשהו קורה, לראות את המלאך לפני שמתגלה! וכשזה לא קרה, חֵטא חָטַא.

על האדם מוטל לחבר את פסוקי הפרשה הקודמת "עַל-כֵּן יֹאמְרוּ הַמֹּשְׁלִים, בֹּאוּ חֶשְׁבּוֹן" על אודות מאורעות בלעם, ולחשבן חשבונו של עולם הפסד מצוה כנגד שכרה, ושכר עבירה כנגד הפסדה.
ומהו רצון בורא העולם

למד מכאן בנאדם! לעשות את החשבון מראש גם על אותם הדברים שנראים בעיניך כדבר הנכון כרגע,
אבל עליך מוטל לראות צעד אחד נוסף את ההשלכות העתידיות ולבוא חשבון כבר כעת.

ואולי אנו שופכי הקולמוסים נשים ליבנו, על כל אות ואות, תג ותג, היוצא תחת ידינו, לבל נכשל בהגיגנו.

הרב ישראל אברמובסקי מכהן כראש בית מדרש ''תורה והלכה''
חשבון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד