ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024

גולם האמנות מעד על יוצרו • פרשנות

טורו של עו"ד יצחק שינפלד על המאבק המתלהם בין שרת התרבות והספורט מירי רגב לבין רוב ״אמני״ ישראל

גולם האמנות מעד על יוצרו • פרשנות


המאבק המתלהם בין שרת התרבות והספורט מירי רגב לבין רוב ״אמני״ ישראל, בראש הכותרות. ואין לו ל״גולם״ אלא, להעיד על יוצרו.

בישראל על נושא האמנות וה״כאילו״ תרבות, קנו להם שליטה ופתרונות ״אמנים״ מזרם מסוים בלבד. לא תשחה איתם בנתיב, אתה ״לא״. הם האמנים, הם המבקרים, הם השופטים, הם מחלקים את התקציבים ואוי לו למי שיעז לחלוק.

היו שניסו, המקהלה המתוזמנת ששולטת גם בתקשורת, הסתערה בשצף קצף עם פגיון בין השפתיים והטביעה את המעז או המעזת.

מחד למי שמינו עצמם ״אמנים״, אין הצדקה כלכלית. הם אינם מסוגלים להתפרנס ממכירת הכרטיסים, הם חייבים לחלוב את עטיני הממשלה בשביל לחיות, לשרוד. הם חיים על ״כספי התרבות״ כספי המיסים שאנו משלמים אך הם ״לא סובלים״ אותנו. אנחנו ״טובים״ בכדי לשלם, לא להביע ״דעה״ או ח״ו לחלוק על דעתם.

תרבות-אמנות-יצירה שייכים למדינת ת״א וספיחיה מהשמאל. יותר קיצוני-בוטה-שונא. יותר טוב, יקבל יותר. בשם חופש היצירה וההגנה על חופש הביטוי והאמנות. מושגי יסוד שהם קבעו והם הטביעו לנו בדנ״א לתועלתם על חשבון הקופה הציבורית. החשבון של כולנו.

אין תרבות בימין! אין יצירה בקרב מאות אלפי המתיישבים מעבר לקו הירוק. לא שמעתי אולי מבורות, על יוצרים-סופרים במגזר החרדי שזכו להכרה או לתגמול, למרות העשייה הענקית בשטח. כנסו לחנות ספרים חרדית וראו ״מה ביני לבין חמי״. ספרות עניפה, לימודית, מחקרית, למדנית, סיפורת, ספרות ילדים, הכל. מי זכה, זוכה? לעזרה, סבסוד, מענק, תשומת לב, פרסום? בשולי השוליים אם בכלל.

תיאטרון זניח בחיפה, ״שהתפרסם״ רק בגלל שסירב להופיע במקום שלא לדעתו, קרי בקעת הירדן, כאידיאולוגיה ושיטה, הוא שזוכה לסבסוד ומענקים ועליו התלהמה הארץ, רק כי הוא חממה לשונאי ישראל והקוראים לחיסולה, כולל ובפרט בכינוסים שמארגן התיאטרון. שלילת עצם קיומה של מדינת ישראל, גם בדרכים לא דמוקרטיות.

השרה רגב עושה סדר בנחרצות, יש אומרים בבוטות. בסך הכל היא מנסה לשלוט. להביא לידי ביטוי את רחשי רוב הקהל ונטיותיו, שמשמרים את הימין בשלטון בשנים האחרונות. אך לא באים לידי ביטוי בשלטון ובתרבות שלטון בפועל.

למה ומדוע? מדוע הימין בשלטון אך לא שולט?

התשובה יותר פשוטה מפשוט!!! גם כשהם בשלטון, מבטם וחפצם לשמאל, לתקשורת, לעתונות. האידיאולוגיה הימנית האמיתית, נחלת בודדים. לחלקם השיקולים האידיאים הינם שיקולי פריימריז ופלטפורמה להגיע לתפקיד. ראו היכן ממוקמים כיום נסיכי הליכוד למעט בני בגין ובודדים. מרידור, מילוא, אולמרט, שלא לדבר על לבני.

קחו את איווט ליברמן למשל ושנינה. לפני הבחירות כשחשב שיהיה מהפך, מנץ הפך ליונה צחורת כנפיים. חביב ממשל אובמה. כשהתוצאות היכו בו. איווט הבין בדרך הקשה ש״איווט״ לא הסחורה.... ולצורך ליקוט מנדטים בסיסו הטבעי בימין וימינה. איווט החליף מסלול בwaze ופנה פניה חדה ימינה, סומך על זכרונם הקצר של המצביעים. מזלזל באינטליגנציה שלהם-שלנו.

הימין מעולם לא השכיל להתמודד עם העתונות והתקשורת. ביבי מנסה, לכן קבוצת ידיעות רודפת אותו. בעבר אפילו לא ניסו, התחנפו. זה לא עזר.

המאבק באלו שחמסו לעצמם פטרונות ובעלות על האמנות-יצירה-תרבות. כמובן משיקולים כספיים ותועלתיים. יהיה הסנונית שמבשרת את האביב. השרה רגב יכולה לקנות עולמה. בהצלחה.
תרבות מאבק

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד