ב' אייר התשפ"ד
10.05.2024

השרים אישרו את העברת סמכותו של דרעי לחברי הממשלה

לאחר הדרמה בקבינט עם החלטתו של השר דרעי שלא להפעיל את סמכותו ולעקוף את הממונה על ההגבלים דויד גילה - אישרה הבוקר הממשלה את העברת הסמכויות • המכשול: ההצבעה על ההחלטה בכנסת, בה אין לנתניהו רוב ברור

השרים אישרו את העברת סמכותו של דרעי לחברי הממשלה
פלאש 90


(עדכון) לפני זמן קצר הבוקר (א') אישרה הממשלה את העברת סמכויות הממונה על ההגבלים לידי חברי הממשלה.

בהודעה מטעם הממשלה נאמר כי "הממשלה אישרה להעביר לסמכותה את הסמכות הנתונה לשר הכלכלה על פי סעיף 52 לחוק ההגבלים העסקיים, התשמ"ח-1988, בכל האמור בפעולות הנדרשות לשם הגדלת כמות הגז הטבעי המופקת משדה "תמר" ולשם פיתוח מהיר של שדות הגז הטבעי "לוויתן", "כריש" ו"תנין" ושדות גז טבעי נוספים".

בפתח ישיבת הממשלה אמר רה"מ בנימין נתניהו: "בסוף השבוע אישרנו פה אחד בקבינט את האצת הפיתוח והרחבתם של שדות הגז הטבעי שנתגלו מול חופי ישראל. אני נחוש לקדם פתרון ריאלי שיביא גז למשק הישראלי. אני לא אכנע להצעות הפופוליסטיות שישאירו את הגז במעמקי האדמה. כבר ראינו מספיק מדינות שנכנעו ללחצים הללו, והגז נשאר באדמה - אסור לתת לזה לקרות כאן.

"המתווה שגיבשנו מפרק את המונופול. הוא יכניס בעשורים הקרובים מאות מיליארדי שקלים לחינוך, לתרבות, לבריאות, ולעוד דברים רבים אחרים לטובת כל אזרחי ישראל. אחרי שנים של דיונים הגיע הזמן להכריע, כדי שהגז ייצא מהאדמה ויגיע לכלכלת ישראל ולאזרחי ישראל".

ההצבעה הבוקר מגיעה לאחר הדרמה בסיום ישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני שהתכנסה ביום חמישי כדי לאשר את מתווה הגז של ראש הממשלה בנימין נתניהו, שם אושר כי מדובר בנושא ביטחוני מדיני שמאפשר ליו"ר ש"ס ושר הכלכלה אריה דרעי לקבל על עצמו את סמכות סעיף 52 שמתיר לו כשר הכלכלה לעקוף את הממונה על ההגבלים דויד גילה, ובכך לאשר את המתווה.

אך כזכור, דרעי בחר שלא להשתמש בסעיף הזה ושלא להפעיל את סמכותו, והעביר את הסמכות לעקוף את הממונה על ההגבלים לידי הממשלה, שתחליט האם להשתמש בסעיף 52 ולעקוף את הממונה.

בהמשך צפויה הכנסת להצביע כדי לאשר את העברת הסמכויות לממשלה. במידה והעברת הסמכויות תאושר בכנסת, על הממשלה לחשוף את המתווה לציבור - שיוכל להעיר הערות ולהגיש התנגדויות במשך 14 יום, ובסיומם - לאחר התייעצות שר הממשלה עם ועדת הכלכלה, הממשלה תוכל להפעיל את סעיף 52 ולעקוף את הממונה.

הבעיה שצפויה לראש הממשלה נתניהו בהמשך קידום מתווה הגז השנוי במחלוקת, היא כמובן ההצבעה בכנסת - מה שיגרום ללא מעט כאב ראש לראשי מפלגות הקואליציה, זאת בעקבות מספר חברי קואליציה, ביניהם השרים משה כחלון, יואב גלנט וחיים כץ שקשורים בעקיפין לבעלי וחברות הגז, מה שימנע רוב בהצבעה בכנסת ממנה הם מנועים מחמת ניגוד עניינים.

הבוקר קוראת ח"כ שלי יחימוביץ' לשרי הממשלה שלא להיות חותמת גומי ולא לאפשר את העברת הסמכויות משר הכלכלה דרעי לממשלה בכל הנוגע למונופול הגז.

יחימוביץ': "אין מדובר כלל ועיקר בפרוצדורה, אלא בהחלטה מהותית ביותר, שנועדה להכשיר בחוסר שקיפות חסר תקדים את ביצועו של מהלך אשר מעולם לא התרחש במדינה: הכשרה של מונופול פרטי רב עוצמה, בשם טיעוני ביטחון קלושים שמחווירים לעומת תוצאותיו הכלכליות החברתיות והקשות של המתווה.

"הפעילו את שיקול הדעת שלכם, דרשו דיונים מעמיקים ומקיפים, ושמעו מומחים שאינם תלויים בדבר וארגוני חברה המייצגים את הציבור", כתבה יחימוביץ'. כזכור, אתמול הפגינו בתל אביב אלפי אזרחים בראשות ארגונים חברתיים, במחאה על מתווה הגז המסתמן.
נתניהו גז דרעי מתווה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד