כ"ג ניסן התשפ"ד
01.05.2024

צפו: האם יהודי פרס ישקיעו 50 אלף דולר?

פריטי יודאיקה נדירים מוצעים למכירה, ובהם כתב ידו של חכם אור שרגא זיע"א ו'סליחות' של ר' אריה לוין זצ"ל

צפו: האם יהודי פרס ישקיעו 50 אלף דולר?


תגלית מדהימה נחשפה בימים אלו ומעוררת התעניינות בפרט אצל יהודי פרס. מדובר בכתב יד עתיק שנתגלה לאחרונה, ובו דברי תורה של הצדיק האלוקי מולא (-חכם) אור שרגא זיע"א, שחי לפני כ-200 שנה.

רבי אור שרגא היה בעל מופתים עצום, וקברו הפך למקום עלייה והשתטחות לאלפי יהודים מקהילות פרס, יזד ומשהד. זכה להערצה מיוחדת מגדולי ישראל מכל העדות, והבעש"ט הקדוש התבטא עליו: "ידיד נפשי".

עד עתה לא היה ידוע אפילו על דבר תורה אחד בכתב ידו שהותיר אחריו המקובל המופלא. והנה לאחרונה נתגלה: חידושי תורה, בתורת הסוד ובגימטריאות, בדרשות ובפירושים, בכתב ידו. את חידושי התורה הללו רשם בכתב יד קודשו רבי אור שרגא בשולי ספר עתיק יומין שהיה ברשותו. ספר קדוש זה, שהינו אוצר בלום של תורה נשגבה שטרם נתגלתה בעולם עד היום, מוצע בימים אלו למכירה פומבית, במחיר פתיחה של 50,000 דולר, על ידי חברת 'ירושלים של זהב'.

מאחורי כל אחד מהספרים, הכתבים והחפצים שבמכירה זו, רקום סיפור היסטורי חשוב ומרתק. הפריטים קשורים לתחומים שונים: תנועת החסידות, גדולי ישראל, ישוב הארץ ובניין ירושלים, תפוצות ישראל, השואה הנוראה וניסי ההצלה, הקמת מדינת ישראל, הקמת מוסדות התורה החשובים בארץ, ועוד.

הפרק הראשון במכירה מוקדש לדמותו של הצדיק הירושלמי רבי אריה לוין זצ"ל. בין היתר נמצא בו "סדר סליחות" שנתן ר' אריה במתנה לאשתו הצדקנית מרת צפורה חנה ("שהיתה כאחת האמהות: שרה, רבקה, רחל ולאה" כפי שהתבטא הגרצ"פ פראנק זצ"ל) וממנו התפללה במשך שנים רבות. כן מוצג פתק מעניין שבו העתיק רבי אריה לעצמו דברים של אבלות על חורבן ירושלים והמקדש, ומסיים בתפילה שיבנה בית המקדש במהרה בימינו.

בנוסף מוצעים למכירה פריטים נדירים ומרגשים מעולמה של תנועת החסידות וגדולי האדמו"רים: מכתבים, ספרי קודש, חיבורים תורניים, ועוד. גולת הכותרת בתחום זה היא פריט יחיד בעולם, שריד מקורי מהצדיקים הנסתרים "בעלי השם", אשר פעלו בדורות ראשונים ומהם נתייסדה החסידות.

מדובר בספר עתיק ורווי הוד, בן 400 שנה, בו למד הרב הקדוש המקובל רבי אורי בעל שם היילפרין זיע"א, בנו של הרב הקדוש רבי יואל המקובל הנסתר בעל שם מזאמושץ. זהו ספר ששרד מספרייתו, וממנו למד המקובל, אשר חתם את שמו המלא בשער הספר. רבי יואל היה רבו של אדם בעל שם שהיה רבו של הבעל שם טוב זיע"א. בנו רבי אורי בעל שם למד ושימש אצל הט"ז וה'מגן אברהם'. שימש כראש הישיבה בבית מדרשו של אביו רבי יואל. משנסתלק אביו לחיי עולם הבא, ירש את מקומו ועמד בראש חבורת אותם בני העלייה.

חפץ מעניין נוסף העומד למכירה הוא תבליט נחושת עתיק, מפואר ומרהיב, ובו נראה מבנה בית הכנסת 'תפארת ישראל' שברובע היהודי בעיר העתיקה בירושלים. בית הכנסת היה מפואר ביותר, והתנוסס לתפארה מעל כל בתי ירושלים דאז. הוא נבנה על ידי חסידי רוז'ין לפני כמאה וחמישים שנה. בית הכנסת חרב במלחמת השחרור, ובשנים האחרונות החלו לשפצו ע"מ להשיבו לפעילות של תורה ותפילה. תבליט זה הוא היחיד מסוגו בעולם בו ניתן לחוש ממש את בית הכנסת 'תפארת ישראל' בשיא תפארתו.

כן מוצע למכירה ספר קדום ועליו חותמות מפוארות ומרשימות של "בית המדרש הגדול דק"ק מעזריטש". ספר זה שימש את לומדי בית המדרש הגדול אשר במעזריטש, אותו הנהיג הרה"ק המגיד ממעזריטש. החותמת היא ככל הנראה מתקופת חייו של המגיד. במרכז החותמת מצויר בית המדרש הקדוש, שהיה למרכזה של תנועת החסידות באותם ימים! ללא ספק זהו פריט מרגש ביותר.

מנהלי המכירה מאמינים שהפריטים המיוחדים ימשכו לא רק את האספנים וסוחרי היודאיקה, אלא יעניינו גם את הציבור הרחב. "אשרי מי שיזכה להביא את הקודש אל ביתו", הם מסכמים.











עתיקים חפצים הרב אריה לוין ירושלים רב אלפס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד