י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

הבנג מסין רוכשת 51% מחברת הדברה הישראלית

העסקה מעניקה לחברה הפרטית הישראלית סטוקטון העוסקת בתחום האגרוכימיה שווי של 176 מיליון דולר

  • י"ג תמוז התשע"ה
.
.





נמשכת המגמה של השקעות של חברות סיניות בישראל: החברה הסינית Hebang, שנסחרת בבורסה של שנחאי לפי שווי של כ-3.6 מיליארד דולר, רוכשת את השליטה בחברה הפרטית הישראלית סטוקטון העוסקת בתחום האגרוכימיה. הבנג תשקיע 90 מיליון דולר תמורת 51% ממניות קבוצת סטוקטון, כלומר, השקעה לפי שווי של כ-176 מיליון דולר. עבור הבנג, שפעילותה היא בתחום החומרים והאגרוכימיה, מדובר בהשקעה ראשונה מחוץ לסין. סגירת העסקה צפויה תוך 90 יום בכפוף לאישורים הרגולטוריים בסין.

סטוקטון, שהמטה שלה הוא בפתח תקווה, הוקמה בשנת 1994 על ידי פטר תירוש - לשעבר בכיר בחברת מכתשים אגן, העוסקת גם היא בתחום דומה - ומנוהלת כיום על ידי זיו תירוש. החברה פיתחה חומר הדברה ירוק - Timorex Gold, קוטל פטריות המבוסס על תמציות צמחים. המוצר נמכר בכ-20 מדינות ומשמש להדברה במספר גדול של גידולים חקלאיים, כגון אורז, קפה, כרם, עגבניות, בננות ועוד. לאחרונה קיבלה החברה רישיון למכירת המוצר גם בארה"ב.

העסקה הסינית של סטוקטון מזכירה במידה מסוימת גם את העסקה של מכתשים אגן (שכיום נקראת אדמה), אם כי לא באותו סדר גודל: בשנת 2011 רכשה כמצ'יינה הסינית את השליטה באדמה בעסקה של כ-2.4 מיליארד דולר.

התרחבות בארה"ב

לפי ההסכם של סטוקטון עם החברה הסינית, ההשקעה מיועדת לתמוך בצמיחה של סטוקטון כחברה מובילה בתחום חומרי הדברה ירוקים בעולם. בחברה מעריכים כי ההשקעה תאפשר לסטוקטון להאיץ את החדירה לשוק האמריקאי ולשווקים נוספים, וכמו כן להאיץ פיתוח חומרים ירוקים נוספים, אותו מבצעת סטוקטון בשיתוף פעולה עם גופי מחקר ואקדמיה מובילים בארץ ובעולם. לפי אתר האינטרנט של החברה, יש לה פורטפוליו הכולל למעלה מ-100 חומרים פעילים בעלי פורמולציות שונות.

זיו תירוש, מנכ"ל סטוקטון, מציין כי בין היתר נמצאת החברה בתהליכי אישורים רגולטוריים בסין, ולשיתוף הפעולה עם הבנג ערך מוסף לחדירה לאסיה בכלל.

על פי ההסכם, חברת סטוקטון תמשיך להתנהל כחברה ישראלית ללא שינויים בניהול, כאשר בעל השליטה בקבוצת הבנג, הה זנגנג, ישמש כיו"ר החברה לאחר ההשקעה.

בעבר פורסמו הערכות כי סטוקטון מכוונת דווקא להנפקה בוול סטריט, ומתכננת לגייס עד כ-100 מיליון דולר, לפי שווי של כ-200-300 מיליון דולר. לפי נתוני חברת המחקר IVC, סטוקטון מעסיקה כ-115 עובדים, והכנסותיה בשנת 2013 הסתכמו ב-50 מיליון דולר.

את העסקה עם הבנג הובילו גיא אליצור, סמנכ"ל הכספים והתפעול של סטוקטון, יחד עם עו"ד (רו"ח) אסתר קורן ממשרד גרוס, חודק. הצוות המשפטי של הבנג כלל בין היתר את ג'ואי שבות מהנציגות הישראלית של גרינברג-טראוריג.
1

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד