י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

צל"ש לדייטש וקלרמן, אות קלון לש"ס • טור

היעלמותם של חלק מהנציגים החרדים דורשת חשבון נפש, אבל האשמה האמיתית תלויה בקולרה של סיעת ש"ס המקומית

איור: מוטי הלר
איור: מוטי הלר


אתמול נפל דבר. במסווה של סיפורי סבתא מביכים ותירוצים נדירים בחולשתם, 'הבריזו' שלושה נציגים חרדים מהצבעה גורלית לכלל תושבי ירושלים, בלי שום היתר או אישור מרבותיהם לעשות זאת, ואדרבה, כל גדולי ישראל מכל החוגים הבהירו שיש להתנגד ולהצביע במוצהר נגד תכנית הספורטק.

מכיוון שאין תושבי ירושלים חשודים כשוטים, אין לאיש ספק שאם הייתה הצבעה קריטית למשל על הקצאת מבנה לישיבה השוכנת בשכונת שערי חסד בעיר, היה אפשטיין מבטל את החברותא הקבוע ומתייצב להצבעה כמו חייל, והדברים זהים בכל הנוגע להלברשטאם וחלוקת מגרשים פוטנציאליים לחסידות שהוא מייצג - באזור בו קיים בית הלוויות נודע, ועל זו הדרך.

וכאן הבן שואל, אם ישנם נציגים שאינם נשמעים לגדולי ישראל ופוגעים באינטרס הכלל חרדי בשביל חופן תופינים שכנראה הובטח להם, מה לנו ולצרה הזו? יתכבדו נא וירוצו בנפרד בבחירות הקרובות, כמנהג הפלג, וירוצו נציגיהם הנאמנים של גדולי ישראל ברשימה אחת.

הריני מוכן להמר כבר מעתה כי הרשימה הנאמנה תשמור על כוחה של יהדות התורה פחות או יותר, ואילו רשימת שעטנז האינטרסים החסידית - תסיים לכל היותר כמו אחיהם בעלי האינטרסים הליטאיים - עם נציג בודד.

נ.ב. גילוי נאות: הכותב הוא חרדי זועם, שהצביע עבור רשימת יהדות התורה והשבת בבחירות למועצת העיר ירושלים.

העצלנות של ש"ס
בשלב זה, מן הראוי לחלק ציונים לשבח ולגנאי, איש איש כפי פעלו.

צל"ש מיוחד מגיע לשני הנציגים החרדים שבלטו יותר מכל בהתנגדות לברקת, גם ולמרות החשש שישלמו מחיר אישי - מ"מ ראש העיר יוסי דייטש וסגנו של ברקת ישראל קלרמן.

דייטש, שמקפיד באופן שוטף לשמור על ממלכתיות ואינו חובב כותרות, חרג מהרגלו ותקף חזיתית את ראש העיר על הפרת הסיכומים וההבנות עם הרבנים, וההצבעה שנעשתה במחטף. אליו הצטרף גם קלרמן, שבמהלך השנתיים האחרונות דעך מעט מעמדו בתוככי 'דגל התורה' המקומית.

לעומתם, מי שיעמוד על הקלון, מלבד שלושת הנעלמים [הלברשטאם, אפשטיין והלפרין] הם נציגי סיעת ש"ס המקומית, שברשלנות פושעת נמנעים מזה תקופה ארוכה ממינוי נציג חמישי במקומו של שמחיוף המושהה ולסרי שהתפטר.

במסמך המצורף כאן, חוות דעת של היועץ המשפטי לעירייה אלי מלכה, שניתנה לפני יותר מחודש, ניתן לראות בבירור כי בעוד במקומו של שמחיוף שהורשע בעבירות שיש עמן קלון - נכנס אשר מישאלי, הרי שלא צורף עדיין חבר נוסף במקומו של נתי לסרי שהתפטר. כשמדובר בפוליטיקה, המשמעות של אצבע נוספת עשויה להיות גורלית, כפי שהיה אתמול.

14 נציגים הצביעו בעד הקמת הספורטק. 14 הקולות הללו היו בכיסו של ברקת בכל מצב, תומך נוסף פוטנציאלי - נעדר מההצבעה. 9 נציגים התנגדו. שני מתנגדים נוספים היו בחו"ל [משה ליאון ושלמה רוזנשטיין - שהפך את העולם כדי להגיע להצבעה, אם כי ספק גדול אם הייתה לנוכחותו משמעות וכפי שיוסבר]. לנציגות החרדית היו חסרים למעשה 5 קולות נוספים כדי ליצור מצב של שוויון ולהפיל את ההצבעה.

הלברשטאם והלפרין, כמו גם אפשטיין [קשה לי להאמין שרבותיו התירו לו לאפשר חילול שבת המוני, מה גם שבוחריו מתיימרים לייצג את הפלג הקיצוני יותר ביהדות ליטא], היו עשויים לספק 3 קולות נוספים. סיעת ש"ס, עם קצת יותר אחריות מוקדמת, הייתה דואגת לנציג הרביעי.

במצב דברים שכזה, יתכן והיה מקום לתלות תקווה בהבטחתו של חבר המועצה אריה קינג, שזגזג ביומיים האחרונים בין דרישה ילדותית להיכנס לגראי"ל שטיינמן ולשכנע אותו בחיוניות הספורטק לבין הבטחה להתנגד לתכנית אם קולו יהיה המכריע. כך, באם אכן ש"ס הייתה דואגת למלא את המוטל עליה מראש, אולי היה זוכה חכם שלום כהן למעט נחת מנציגיו המקומיים.


טור הצבעה ברקת שס יהדות התורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 14 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד