י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

בוטלה רפורמת הגיור, בתי הדין הושבו לדתות

הישג כפול לחרדים בישיבת הממשלה: בוטלה רפורמת הגיור של אלעזר שטרן מהקדנציה הקודמת ואזולאי זכה בבתי הדין

ישיבת ממשלה. צילום: אלכס קולומויסקי, פלאש 90
ישיבת ממשלה. צילום: אלכס קולומויסקי, פלאש 90


הישג חרדי משמעותי: הממשלה אישרה הבוקר (א) את ביטול הצעת המחליטים בנושא הגיור שהתקבלה בקדנציה הקודמת, והחזירה את סמכויות הגיור לרבנות הראשית בלבד. הממשלה אף אישרה את החזרת הסמכויות של בתי הדין הרבניים ממשרד המשפטים למשרד הדתות, כפי שסוכם בהסכם הקואליציוני עם ש"ס. השרים נפתלי בנט ואיילת שקד התנגדו לשתי ההצעות והשר אורי אריאל נעדר מההצבעה.

כזכור, טרם הצעת המחליטים בנושא הגיור שאושר בקדנציה הקודמת, היה הכוח בידי הרבנות הראשית למנות דיינים אשר ישבו בהרכב של גיור, דבר אשר נתן לרבנות שליטה מלאה בתהליכי הגיור.

הצעת המחליטים שאותה דחפו חברי הכנסת ציפי לבני, יאיר לפיד, אביגדור ליברמן וח"כ לשעבר אלעזר שטרן, קבעה שכל רב עיר או מושב יוכל להיות חבר בהרכב גיור אך את סדר הגיור תתווה ועדת היגוי בראשות יו"ר מערך הגיור הרב יצחק פרץ, אשר מונה לתפקיד מטעם הראש"ל הרב יצחק יוסף, ונקבע עוד כי כל גיור יחויב לעבור את אישורו בחתימתו של הרב הראשי ישראל.

החלטה שעל פניו נראית טובה עבור המגזר החרדי - משום שהיא מקנה כוח לרב הראשי לפסול או להכשיר גיור, אך החשש היה כי במידה והרבנות לא תאשר מספר גיורים, בג"צ יחייב את הרבנות לאשר ואז יקרוס כל הפיקוח על מערך הגיור.

הבוקר אישרה הממשלה את החזרת המצב לקדמותו - שרק בידי הרבנות הראשית לקבוע מי ישב בהרכבי הגיור החדשים. בנוסח החדש שיובא לאישור, רבני עיר יוכלו להקים מותבי גיור, אך הם יהיו באישור ובשליטת הרבנות הראשית ובהשתתפות של דיינים ממערך הגיור בלבד.

שר הקליטה והעליה זאב אלקין התייחס הבוקר בכניסתו לישיבת הממשלה לביטול הצעת המחליטים בגיור ואמר: "זה הגזמה פרועה על הדברים שאומרים שמה שהולך לעבור היום בממשלה שזה הולך לפגוע בחצי מליון עולים. אין חצי מליון עולים שצריכים תהליך גיור. בסה"כ כל שנה רק כמה אלפי אנשים מבקשים את זה ורובם המוחלט עוברים את זה גם בתהליך הקיים היום. החלטת ממשלה שהתקבלה בקדנציה הקודמת לא יושמה במשך שנה שלמה ולא במקרה, אי אפשר לקיים תהליך גיור שהרב הראשי צריך לחתום עליו בניתוק מוחלט מהרבנות הראשית. הוא פשוט לא יחתום. זה היה החלטה על הנייר ולכן אף אחד לא יישם אותה. אני מקווה שההחלטה היום יהיה ניתן ליישם אותה. אני מזכיר לכולם כי היא בנויה על הסכם קואליציוני משנת 2009 ואז מפלגה שייצגה את העולים והיה לה 15 מנדטים ישבה בממשלה וחתמה על ההסכם הקואליציוני - ולא ראתה בהחלטה הזאת אסון".

האזינו לדברי אלקין ובנט


שרת המשפטים איילת שקד אמרה בכניסתה לישיבת הממשלה הבוקר: "אנחנו עם 8 מנדטים לא יכולים לעמוד על מה שהליכוד יכול לעמוד עם 30. צר לי שאלו התוצאות של ההסכם הקואליציוני".

שקד הוסיפה כי "דרך אגב יכול להיות שחלק מהתקשורת ומהציבור שכח שבעקבות הכניעה של הליכוד בנושאי דת ומדינה לחרדים בניגוד להבנות שהיו איתנו, קיבלנו את משרד המשפטים. צריך קצת לזכור את ההיסטוריה ולא לשכוח כל כך מהר את המו"מ. הרפורמה שהוביל אלעזר שטרן יחד עם בנט היא רפורמה טובה ולכן אני אצביע היום נגד ביטולה."

שר החינוך נפתלי בנט אמר בכניסתו לישיבת הממשלה. כי "לפני שנה וחצי הבאתי עם ציפי לבני מתווה פשרה ראוי לנושא הגיור, שמצד אחד ירחיב את היקף הגיורים שזה דבר חיוני במדינת ישראל ובד בבד הגיור יהיה על פי ההלכה. הבאנו את זה להחלטת הממשלה והממשלה אישרה את זה. לצערי עכשיו יעלו את ביטול אותה ההחלטה, ואני כמובן אתנגד כי יש חשיבות עליונה לאפשר גיור משמעותי על פי ההלכה להרבה מאוד עולים מחבר המדינות".

השר לשירותי דת דוד אזולאי אמר בתגובה לאחר אישור הממשלה: "אני שמח שבתי הדין הרבניים חזרו לביתם הטבעי במשרד לשרותי דת לאחר תקופה ארוכה. אפעל לשיפור וייעול ממערכת בתי הדין הרבניים לטובת עם ישראל".

מנכ"ל המשרד עו"ד עודד פלוס הוסיף: "בתי הדין הרבניים יעברו אלינו כיחידת סמך. ישנה חשיבות גדולה בחיבור כל שירותי הדת תחת מקשה אחת, זה יקל הן על רושמי הנישואין במועצות הדתיות והן על הדיינים בבתי הדין. אנו מבינים את גודל האחריות והחשיבות".

מדוברות המשרד נמסר: "בישיבת הממשלה הבוקר הוחלט כי בתי הדין הרבניים יוחזרו כיחידת סמך למשרד לשירותי דת, ומערך הגיור יוחזר לאחריות משרד ראש הממשלה. עוד בהחלטה בעניין ביטול החוק המכונה ״חוק שטרן" נקבע, כי המדיניות ההלכתית של מותבי הגיור המקומיים תהא תואמת לעמדתה של הרבנות הראשית לישראל ואישור ראש הרכב גיור יהיה נתון לשיקול הדעת של מועצת הרבנות הראשית לישראל. בהחלטה מפורט הלו"ז להעברת האחריות של בתי הדין הרבניים ממשרד המשפטים חזרה למשרד לשירותי דת לאחר כ-13 שנה".
דתות בתי דין אלקין אזולאי בנט

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד