ג' אייר התשפ"ד
11.05.2024

רבותיי - גם את החופש צריך לנהל

עשרה טיפים שיבטיחו שהחופש הגדול לא יהפוך למינוס גדול ויעבור בקלות • אירנה דוידוב, מומחית לכלכלת המשפחה עם עצות וטיפים שיחסכו לכם הרבה כסף ועגמת נפש

רבותיי - גם את החופש צריך לנהל


זהו. זה התחיל. הילדות חיכו לזה בקוצר רוח. ההורים הרבה פחות. אבל לוח השנה עשה את שלו והחופש "הגדול" כבר כאן. אז איך תשרדו את ההוצאות המוגדלות של החופש?
זו אינה גזרת גורל. על בואו של החופש כבר ידענו בתחילת שנת הלימודים. השאלה היא אם נערכנו לקראתו ולקחנו אותו בחשבון בתכנון התקציב המשפחתי או ש...
לטובת מי שלא הספיק להיערך להוצאות הצפויות, (אתן יודעות, עבודה, שגרה וכל המשימות המוטלות עלינו), אספתי מקבץ טיפים שיעזרו לנו לשרוד את החופש הגדול מבלי להיוותר עם חור גדול בתקציב המשפחתי.

קייטנת האימהות
בראש ובראשונה נעסוק בעניין הקייטנות. אם לא זכיתם להימנות על המאושרים שילדיהם "נופשים" בקייטנה על חשבון משרד החינוך, אל תדאגו. יש פיתרון. היו אתם מנהלי הקייטנה. כן. אתם ההורים. אתן האימהות.
איך? אז ככה, מארגנים קבוצה של חמש/עשר אמהות וכל אחת נוטלת יום חופש במהלכו היא "שומרת" בביתה על ילדיהן של שאר חברות הקבוצה. כתבתי שומרת, אבל ברור שאפשר להעסיק את הילדים בשלל צורות יצירתיות, אולי אפילו טוב יותר מהתעסוקה שמספקת להם הקייטנה בבית הספר. (אגב, מותר גם לארגן קייטנת אבות...).

קייטנת הילדות
יש לכן ילדות גדולות בנות עשרה? תוכלו ללמד אותן "לעבוד לפרנסתן". הציעו להן לארגן קייטנה ביתית משותפת למספר משפחות. הן תעסקנה את עצמן ולא אתכן ובאותה הזדמנות תרוויחו גם "בייביסיטר" לקטנות שלכן.
תצטרכו לרכוש עבורן קצת חומרי יצירה או שתוכלו ללמד אותן כיצד ניתן למחזר חומרים שונים בבית בעבודות יצירה שונות. תשקיעו בכך מעט מאמץ ותקבלו הרבה תמורה. גם שקט נפשי וגם חיסכון בהוצאות.
היזהרו! אל תשלחו אותן לבריכה או ים ללא מציל עם ילדים קטנים. ובכל מקרה, עדיף שביציאה מהבית, תהיינה לפחות שתי "מדריכות" על כל קבוצה של חמישה ילדים.

קייטנת סבתא
נכון שהיום ישנן הרבה "סבתות" שעובדות עדיין במשרה מלאה. אבל... ישנם הרבה ילדים שאוהבים להיות אצל סבתא. גם סבא יכול לעזור. שלחו את הילדים למספר ימים לסבא וסבתא (או למספר שעות...). סבתא תשמח לארח אותם. סבא ישמח לפנק אותם ואתם תרוויחו עוד מספר ימים של שקט נפשי.

תזונה נכונה
יוצאים לטייל עם הילדים? שולחים אותם לטייל לבד? אל תעשו זאת ללא הכנה מוקדמת מבחינה תזונאית. אל תתפתו לקנות להם אוכל וממתקים בחוץ. מחירו של המזון במתחמי הנופש והבילוי גבוה בהרבה ממחירו בסופר השכונתי. לעיתים מדובר בפער של מאות אחוזים!
בכלל, הילדים אוכלים הרבה יותר בימי החופש. מה שמחייב אתכן לתכנן את הוצאות המזון בהתאם. אל תקנו ספונטנית. תכננו את הקניות וערכו אותן פעם בשבוע. כך גם תחנכו אותם להתנהלות כלכלית נכונה ואולי אפילו לתזונה בריאה.

מים בששון?
הקיץ החם מייצר אפשרות בילוי סימפטית במיוחד – מים. ילדים אוהבים להשתעשע במים. אבל אתם יכולים לבחור באיזה מים. למה לשלם עשרות שקלים לשעתיים שלוש בבריכה, כשאפשר לקחת את הילדים לים. גם זול יותר וגם מעניין יותר (יש חול וצדפים). בתקופת החופש תוכלו לחסוך מאות שקלים בסעיף הרטוב הזה.
אם בכל זאת אין לכם אפשרות לקחת אותם לים, קחו אותם לבריכה אך במקום לרכוש כרטיסים בודדים, רכשו "כרטיסייה" אותה תוכלו לנצל לאורך ימי החופש או לחלוק אותה עם משפחה נוספת.

בילוי בעיסוק
"אמא, משעמם לי!". כמה פעמים שמעתן את המשפט הזה בחופש?
הקייטנה הטובה ביותר עבור הילדים היא זו בה הם "עסוקים ונהנים". היום זול מאוד להעסיק את הילדים. ישנן חנויות רבות לחומרי יצירה בהן ניתן למצוא חוברות עבודה וצביעה, חומרי יצירה כגון גבס, פימו, פלסטלינה ועוד. הציבו להם אתגר אחד ליום ותופתעו מהיצירתיות המתפרצת שלהם.

שומרים על סדר
אל תתנו להם לקום מאוחר. קבעו שעה בה לא יישאר אף אחד במיטה. הקפידו על סדר היום ומלאו אותו בתכנים. הכינו מראש טבלת משימות לכל שבוע. עכשיו, כשהילדות בבית ללא משימות לימודיות, הן יכולות להושיט יד ולעזור בעבודות הבית הרבה יותר ולאזן את היום שלכן. הן אולי מעסיקות אתכן יותר מהרגיל בשהותן בבית, אך גם אתן יכולות להעסיק אותן יותר. אולי זה הזמן לתת קצת חופש לעוזרת (אם השגתן אחת כזו...).

אין ספונטניות
מה לעשות שלאמהות בפרט ולהורים בכלל אין חופש גדול... לכן אתן חייבות להיות מתוכננות לכל אורך ימי החופש הארוך הזה שלא נגמר. שבו קודם כל לבד והכינו רשימה של "אטרקציות" לימי החופש. שלבו בה גם כאלה שלא עולות כסף, ולאחר מכן שבו עם הילדים לתכנן את סדר האטרקציות שתחוו עמם בימי החופש. התכנית נועדה ליצור עבורכן מסגרת הוצאות מתוכננת וידועה מראש ועבורן סוג של גבולות גזרה.
זו ההזדמנות ללמד את הילדים לחיות בתוך מסגרת תקציבית ו"עם מי שיש". גם אם הם יעקמו את הפרצוף, תהיו בטוחים שהם יודו לכם בעתיד, כאשר יהיה עליהם לנהל תקציב משלהם.

מגיע לכן - קחו
עובדות כשכירות? מגיע לכן ימי חופשה. בדקו את זכויותיכן כבר בתחילת החופש וקחו את ימי החופש בהתאם למה שנוח לכן ולא בהתאם למה שנוח למעסיק. נשים רבות מוותרות על מה שמגיע להן אם מחוסר ידיעה ואם מחוסר נעימות. חבל. משום שהילדים שלכן צריכים אתכן ומה יותר חשוב מהם בעולם?

שיתוף חברתי
נחזור לתחילת הטור. שתפו את חברותיכן בתוכניות. אולי תוכלו לעזור גם להן. אולי תוכלו גם להיעזר בהן. בעידן של רשתות חברתיות וירטואליות אנו שוכחות את החברות שלנו. שתפו את השכנות, את החברות, האחיות והגיסות. לכולן יש ילדים ב"חופש גדול" וכל אחת תוכל לתרום טיפים נוספים מניסיונה כי הרי כבר למדנו משלמה המלך, החכם מכל אדם, כי "תשועה ברוב יועץ".



אירנה דוידוב
חופש גדול כלכלת בית קיטנה פעילות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד