כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024

113 ספרי תורה שהוחרמו בשואה מחפשים בעלים

ספרי התורה הוחרמו על ידי הנאצים ואוכסנו בעיירה ברוסיה, כאשר חלקם עדיין ניתנים לתיקון ולשימוש

צילום: קובי הר צבי
צילום: קובי הר צבי


113 ספרי תורה מתקופת השואה, שהוחרמו על ידי הנאצים ימ"ש מבתי כנסת ברחבי גרמניה, מחפשים את בעליהם, או את צאצאיהם של אלו שתרמו אותם.

בתקופת השואה, פשטו הנאצים על בתים, ישיבות ובתי מדרש רבים, ושדדו את כלי הכסף, אומנות יהודית, וספרי התורה שנמצאו. רבים מהחפצים נמצאו מאוחר יותר במוזיאונים או אצל אנשים פרטיים, והושבו לבעליהם או לצאצאיהם.

לפני כארבע שנים, במהלך ביקור בהונגריה ופגישה אקראית עם רב הקהילה, נודע למשפחת סילבר האמריקנית על ספרי תורה פגומים שנמצאו במרתף של בית באחת העיירות ברוסיה. משפחת סילבר החליטה להציל את ספרי התורה ולהשיבם לבעליהם.

לפני מספר חודשים נפטר רוברט סילבר, ואלמנתו נזכרה בהבטחה להציל את ספרי התורה. בתחילת חודש מאי, ביחד עם סופר מומחה ורב, יצאה הגב' סילבר לרוסיה לעיירה הקטנה - שם ראתה לראשונה את 113 ספרי התורה, ששכבו בתוך ארגזים נטושים מזה 71 שנה.

הסופר והרב בדקו את ספרי התורה והתברר כי על רבים מהם מופיע שמו של התורם, או של האנשים שספר התורה נתרם עבורם, כמו כן התברר כי חלקם ניתנים לתיקון ולשימוש. הגב' סילבר פנתה מיד לרשויות ברוסיה וקבלה את הסכמתם לשחרר את ספרי התורה לתיקון. בשיתוף פעולה עם סופרים מומחים, הוחלט לאתר את בעליהם של ספרי התורה, או את צאצאיהם ולהעביר לידיהם את ספרי התורה המשופצים.

לדברי הגב' סילבר, היא מתכוננת לחפש את כל בעלי ספרי התורה, והיא תעשה זאת באמצעות פרסומים בכל הקהילות היהודיות ברחבי העולם, היא אף מתכוננת להגיע לארכיונים של הקהילות היהודיות בהונגריה, ואף למוזיאונים להנצחת השואה ולכל מקום אפשרי שבו מופיעים שמותיהם של הנרצחים, או תושבי העיירות השונות ברחבי הונגריה.

הגב' סילבר אף פרסמה את הדברים באתר של ה"ג'ואיש הריטג' פאנדיישין" והיא פונה לכל מי שיודע על ספר תורה שנתרם ע"י משפחתו בתקופה של לפני השואה, לבתי כנסת ברחבי אירופה, לפנות ולהשאיר פרטים, ואולי יזכו לשובו של ספר התורה המשפחתי.
ספרי תורה סילבר רוסיה תיקון נאצים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד