ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024

עינוי הדין הסתיים: נסגרה החקירה נגד הגר"ד דומב "מחוסר אשמה"

שנה וחצי לאחר שנפתח, הודיעה המשטרה על סגירת התיק נגד דיין בית הדין הרבני בת"א, ונגד עמיתו הגר"מ אוחנונה מפתח תקווה • בפנים: הודעת הזיכוי, סיכום הפרשה ומילים אחדות מאחד מתלמידיו שחווה את הרגעים הקשים

עינוי הדין הסתיים: נסגרה החקירה נגד הגר"ד דומב "מחוסר אשמה"
צילום: אלי שלזינגר


שנה וחצי לאחר שנפתחה חקירה נגדם, נסגרו התיקים נגד דייני בתי הדין הרבניים - הגאון רבי דב דומב והגאון רבי משה אוחנונה.

ביום שישי האחרון, קיבל הרב הרב דב דומב מכתב מהמשטרה, כי התיקים נגדו נסגרו. לגבי הדחת עדים נקבע כי "לא נמצאה אשמה פלילית", לגבי מרמה והפרת אמונים, הדחה בחקירה ושיבוש הליכי משפט נקבע ש"לא נמצאו ראיות מספיקות".

ל'בחדרי חרדים' נודע, כי בבית הדין הרבני פנו לגר"ד דומב וביקשו ממנו לשוב לתפקידו, אולם הרב דומב סירב מאחר וכלו כוחותיו והוא מעדיף להקדיש את זמנו ללימוד תורה בביתו ועם תלמידיו.

ראשיתה של הפרשה, בשנת תש"ע, אז הגישה תנועת אומ"ץ עתירה לבג"ץ בדרישה להדיח את הדיין הרב דב דומב מבית הדין הרבני בת"א ולפתוח נגדו בחקירה פלילית, בשל מעורבותו בסידור גט לאישה חרדית בעלת פיגור שכלי, ללא ידיעתה. אולם בג"ץ דחה את העתירה לפתוח בחקירה פלילית, מאחר והורשע בבי"ד משמעתי וקידומו עוכב למשך חמש שנים.

ארבע שנים לאחר מכן, בחשוון תשע"ד, היחידה הארצית לחקירות הונאה בלהב 433 פתחה בחקירה נגד הדיין הרב דב דומב מבית הדין הרבני בתל אביב ועמיתו הרב משה אוחנונה מבית הדין הרבני בפתח תקוה, באישורו של היועץ המשפטי לממשלה. הרבנים נחקרו תחת אזהרה ושוחררו בתנאים מגבילים.

החשד: הרבנים פעלו להשפיע על צדדים במספר תיקי גירושין אשר הובאו בפניהם, תוך הדחת עדים לשנות עדותם, שיבוש מהלכי משפט וחקירה והפרת אמונים.

חצי שנה לאחר פתיחת החקירה, הודיעה המשטרה כי נמצאה תשתית ראייתית לביצוע העבירות. שבוע לאחר מכן, הרב דומב התפטר מתפקידו. כאמור, בימים אלה קיבל הרב דומב הודעה שהתיק בעניינו נסגר, ובני משפחתו ותלמידיו נושמים לרווחה, לאחר תקופה ארוכה וקשה שחוו.

בפרקליטות מחוז תל אביב אישרו ל'בחדרי חרדים' את הפרטים, ואמרו כי "התיק נגד הרב דומב נסגר מחוסר אשמה". לגבי התיק של הרב אחנונה, הוא נסגר מ'חוסר ראיות מספיקות', כפי שנמסר.

דברי התלמיד:
לבקשת 'בחדרי חרדים', כתב אחד מתלמידיו הקרובים של הרב כמה מילים, המביעות את שחווה בתקופה זו, והדברים מובאים כלשונם:

"לקחתי לי כמה דקות של מחשבה להתרכז בענינו של מו"ר הרב/הדיין שליט"א, שמעתי שמשפחת הרב וק"ו הרב בעצמו אינם רוצים לדבר על הענין, אבל אני כתלמיד ארשום איזה מילין של הגות בפרשיה.

דיין זה תפקיד, ר"מ זה תפקיד, אבל רב זה איזה יחס בין הרב והתלמידים. כל מי שזכה להיות במחיצתו של הרב הן ברבנות הן בישיבה והן בדיינות, יודע שהקשר הוא של רב מדריך מכוון דואג ואיכפתי.

כשהתחילה חרושת השמועות אי שם במרחק הזמן, עד שהגיע הדבר לחקירה, נזכרנו התלמידים בדבריו של הרב, אני מתחיל דיון 75% לרעתי, הרי צד אחד יפסיד - הנה 50% לרעתי, והצד שיזכה גם לא יהיה מרוצה, ועל ה-25% גם לא בטוח שיהיה כפי שחשבו. וזה תפקידי כלשון חז"ל 'עבדות אני נותן לכם'.

העמדנו לעינינו באותן שעות קשות, את העובדה שגם אחרי מנהיג כלל ישראל משה רבנו רננו בני ישראל, כנראה, כך דרכו של מנהיג. הרב באותם ימים התרכז בעצמו ואף הלחין שירי אמונה בהם התעלה עוד ועוד.

הדיבורים שהיו לא היו הנושא כלל, גם מטבע הדברים – הרי מי שנפגש עם הרב לרגע וק"ו ליותר לא צריך הסברים לגדלותו בתורה במידות ואהבת הבריות, ואצל אלו כלל לא היה ספק שהדברים אין להם שחר. וככל שהמדובר על מי שלא מכיר או שמע, זה מתחלק לשנים, הציבור החרדי והציבור הכללי, הציבור החרדי אינו רואה במערכת האכיפה סמל ודמות, כך שלא היה בזה נזק, אכן הציבור הכללי שהרשות היא סמל אצלו, על זה דאבה נפשו של הרב אולי נתגלגל דרכו איזה חשש של חילול ה' ח"ו.

וכידוע כדי להשתיק את הדיבורים הרב חזר לו אל הסטנדר האישי שלו, אל העשיה הפרטית – בכתיבת שיעוריו וספריו, אל רבנותו, אל דאגתו אל כל פונה ליעוץ, וצדקותיו למרי נפש ומעוטי יכולת, אבל רחוק רחוק מעיני הזרקורים!



היה בכך החלטה גורלית, האחריות שנשא על כתפו במערכת בית הדין וכידוע עדיו היה למעלה למעלה, אבל חשש חילול ה' הכריע. אם ארצה לכוון אל מחשבותיו של הרב בשעה זו שנשלם ונסגרו התיקים כולם, ודאי ששמח הוא על התיקון למפרע אצל הציבור הכללי, הנה המערכת מודה – אין כלום!

הנה הקידוש ה', דברי המהללים את הרב באותן שעות באמרם לא יתכן ועוד יתבררו הדברים, קמו וגם נצבו, כן הרב היה תם, תם הוא ותם יהיה.

אלו מקצת ממחשבות של מי שזכה להיחשב כתלמיד







דומב דיין זיכוי אישום תלמיד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד