י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

מה עניין יראת שמים לאבלות על החורבן?

ראוי לכל ירא שמים שיהא מיצר ודואג על חורבן בית המקדש • האדמו"ר ר' דוד צבי בטור לבחדרי חרדים

מה עניין יראת שמים לאבלות על החורבן?


מופסק בשולחן ערוך שראוי ונכון לכל מי שיראת השם בלבו להיות מיצר ודואג על חורבן בית המקדש, אמרו צדיקים, וכל מי שלא זכה שמתוך היראת שמים שבו להיות מיצר ודואג על חורבן הבית, צריך שיהיה מיצר ודואג על זה שאינו ירא שמים, שיהיה מיצר ודואג על החורבן שלו עצמו.

אנו נמצאים בימי בין המצרים אשר חוב כפול ומכופל להיות מיצר ודואג על חורבן הבית ועל גלות השכינה, צריכים אנחנו להתעורר ולהתבונן במאמר חז"ל 'כל דור ודור שלא נבנה בית המקדש בימיו כאילו נחרב בימיו', והרי המלים האלו הם כמחטים בלב, שעלינו לעשות הכל למען הגאולה ולמען גאולת השכינה הקדושה, ולכל הפחות לדעת שאנו לא מרחקים חלילה את הגאולה, על ידי מעשינו ולא מצערים את השכינה שהיא בגלות אתנו על ידי חטאינו ח"ו.

ועל כל אחד ואחד להשתדל בימים אלו לומר תיקון חצות ביום ובלילה, (בשנת השמיטה אומרים ביום תיקון רחל, ובלילה רק תיקון לאה) ושמעתי מתלמידי מרן פוסק הדוק הרב וואזנר זצ"ל אשר בימי בין המצרים היה אומר כל יום בחצות היום עם כל תלמידי הישיבה תיקון חצות בבכי תמרורים, וכן ראוי לכל יהודי ויהודי לשים על לבו את אורך גלותנו, ולבכות ולעורר רחמי שמים לגאלנו בגאולה שלימה, וכמו"כ לשפר ולהיטיב את מעשינו למען קירוב הגאולה.

וסוד גדול יש בימי בין המצרים אשר על אף שימים אלו לכאורה ימים חשוכים, ימים של אבלות, ימים של צער, אבל מובא בספרים הקדושים אשר דווקא בימים אלו אפשר ביותר להתקרב אל הקב"ה, וסמכו זאת על הפסוק באיכה 'כל רודפיה השיגוה בין המצרים' שדווקא בימי בין המצרים קל יותר להשיג את קרבת אלוקים, וזה רמוז בתיבה כל 'רודפ-יה' כל הרודף אחר קרבת 'י-ה', אחר קרבת ה', 'השיגוה בין המצרים', ומן המצר קראתי י-ה ענני במרחב י-ה.

ובפרט בשבתות אשר בימי בין המצרים ידוע אשר נחשבות כשבתות הגבוהות מכל השנה, ונתנו בעלי הדרש רמז לזה, מה שאנו אומרים בקבלת שבת בלכה דודי 'רב לך שבת עמך הבכא' שהשבתות אשר בעמק הבכא, היינו בימי בין המצרים, רב מעלתן יותר מכל השנה. וכך אמרו רב לך 'שַׁבָּת' בעמק הבכא.

ויהי רצון שנזכה להבטחת חז"ל 'כל המתאבל על ירושלים זוכה ורואה בבנינה', והימים האלו יהפכו לחגים ומועדים לשמחה וששון, כמו שאמר אחד מהצדיקים אשר לעתיד לבוא יהיה י"ז בתמוז ליו"ט הראשון, וט' באב ליו"ט האחרון, והימים אשר בנתיים יהיה לחול המועד ארוך, כן יהי רצון במהרה בימינו לקבל פני מלך המשיח ברחמים גדולים אמן.
טור פרשה אבל חורבן בית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד