י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

פרופיל מיוחד: הכירו את האישה החזקה בסערט ויז'ניץ

בגיל 18 הגיעה לשיכון בחיפה והתקבלה בחוסר אהדה • אט אט הפכה לאישה נערצת בחסידות • אין דבר שמתרחש במוסדות חינוך לבנות שאינו עובר דרכה • פרופיל מיוחד

פרופיל מיוחד: הכירו את האישה החזקה בסערט ויז'ניץ


בחסידות סערט ויז'ניץ האבל כבד. על אף העובדה שחלפו מספר יממות מאז הסתלקותו של הרבי זצ"ל, העולם ממאן להנחם. 50 שנה כיהן על כסא שבתו והנהיג את חסידיו באהבתו הנדירה.

בנו יחידו, הרה"צ רבי יעקב הגר שליט"א, שהוכתר תחת אביו, הופך בן לילה לאדמו"ר החסידות. לא כולם יודעים, אך לצדו של האדמו"ר הטרי עומדת אישה דגולה וחזקה – שמחזיקה בשרביט בלתי רשמית כבר כמעט שני עשורים – מאז פטירת חמותה הצדקנית מרת חיה צירל ע"ה, אשת האדמו"ר זצ"ל.

כלה צעירה - יחס מרוחק, כך החלה דרכה בסערט ויז'ניץ
הרבנית חוה הגר נולדה לפני כ-57 שנים לאביה, האדמו"ר רבי דוד מתתיהו רבינוביץ' זצ"ל - מביאלא בני ברק, ולאמה הרבנית ע"ה שנפטרה בהיות חוי פעוטה רכה כבת שנתיים-שלוש. אחותה והיא גדלו עם אם חורגת אותה נשא אביהן לאישה. אחיה הוא האדמו"ר מביאלא בני ברק הנוכחי, ממלא מקומו.

בהיותה כבת 18 שנה, בשנת תשל"ו, נישאה לבנו היחיד של האדמו"ר מסערט ויז'ניץ זצ"ל שנפטר בשבוע שעבר. מיד עם הכנסה לבית משפחת הגר, ככלה יחידה, "זכתה" חוי הצעירה ליחס מרוחק מאוד מצד בנות המשפחה, שלא השלימו עם העובדה שהאישה שעתידה אי פעם לרשת את מקום אימן, נכנסה זה עתה למשפחה. מקורבים בחסידות מספרים על יחס כל כך לא מחבק כלפיה.

שתי בנותיו של האדמו"ר זצ"ל, שהיו כמובן אהובות ומקובלות על אביהן, התרחקו זה מכבר מהחסידות.

אך הצעירה, חוי, לא נשברה כלל. מיום הגיעה לשיכון סערט ויז'ניץ בחיפה, החלה בעשייתה הברוכה, וצברה לה עדת מעריצות וחברות טובות וקרובות, שהיו משתפות אותה בכל אשר על לבן.
עדינותה, צניעותה והאכפתיות ששדרה תמיד בכנות – היו המפתח לדלתות רבות. כשבעלה הוסמך לרב בחסידות, החלה לשמור מעט מרחק מנשי החסידות במקום, משום שמעמדה שודרג, אך נשים מבוגרות בשיכון מבהירות כי הדבר לא נעשה כלל בדרך של התנשאות. "היא אינה דורשת דבר לעצמה", אומרת אחת הנשים. "היא גם אינה מביעה דעתה בכהוא זה, אם לא מדובר בדבר שנעשה על דעת הרב והאדמו"ר".

כאשר נפטרה חמותה, הרבנית ע"ה, לפני כעשרים שנה, הפכה הרבנית חוי, מבלי להתכוון כלל, לאישה החזקה בחסידות.

"היא מנקזת אצלה המון מידע על החסידות", מסבירים מקורבים בחסידות ללובי נשי ב'בחדרי חרדים'. "היא מספר אחת בחסד בשכונה ובחסידות, וכולם עוברים דרכה עם כל בקשה וצורך".
הרבנית שולטת לחלוטין במוסדות החסידות של הבנות בחיפה, ולא קורה דבר במוסד, החל מגילאי הגן ועד סיום התיכון – שאינו עובר דרכה.

אחד הדברים המבורכים שהנהיגה הרבנית חוי, הוא מנהג ה"חבורות". קבוצות של כ-30 נשים משכבת גיל זהה, מאוגדות לחבורה כשבראשן אישה מבוגרת מעט מהן, והן נפגשות מדי תקופה לשעת פעילות, שיח, דברי חיזוק ועוד. מדי שנה מספיקה הרבנית לעשות סבב בין כל החבורות ברחבי הארץ – מעידות נשים בחסידות.

זקן החסידים בהגשת הקוויטל הראשון לבעלה האדמו"ר מסערט ויז'ניץ רגע אחרי הקבורה


מעולם לא עלה בדעתה של הרבנית חוי להפוך לאישה פעילה רק לשם כבודה האישי, מסבירים מקורבים לחסידות. הרבנית הקודמת היתה אישה שקטה מאוד, והחסידות עצמה לא דרשה יותר מדי פעילות. אך עם השנים כשהחסידות גדלה, נדרשה גם פעילות רבה יותר, והרבנית חוי פשוט היתה שם. נכון שבהתחלה קיבלה עזרה מנשים ומנשי הדיינים בשיכון, אך מהר מאוד הפכה למנהיגה בלתי מוכתרת. האדמו"ר עצמו סמך עליה ידיו בעיניים עצומות, וכשידע שהשליטה במוסדות החינוך של הבנות בידיה באופן מוחלט – הסיר את דאגתו וסמכותו, ונשאר שם רק למקרים בהם הזדקקה לו לשאלות ולהתייעצות. "היתה לה התבטלות מוחלטת בפניו".

לרבנית, ששומרת עד היום על קשר מצוין עם אמה החורגת, חמשה ילדים. שלושה בנים, ושתי בנות – מורות. האחת בבית הספר היסודי, והשניה בתיכון. שתיהן כאמן, מקובלות ואהובות.
"זו אישה שלא תקועה בשום מקום בעבר", מספרות נשים בחסידות. "אפילו בפעילות של החבורות רואים את זה שהיא מחוברת לדור של היום, מודעת לחולשות, והפעילויות משודרגות מפעם לפעם כדי שיהיה עניין".

ביום אחד הפכה "הרבנית חוי", לרבעצ'ן
נשים שעבדו תחתיה מספרות על בוסית בלתי מתפשרת, "אם כי מצ'פרת בהחלט בהתאם".
ובכל זאת, קולות שונים מכנים אותה "אישה חזקה" ולאו דווקא בלשון חיובית. מדוע יצאה ציפור שזימרה זמירות בלתי נעימות אלו? מקורבים בחסידות מציינים כי הרבנית חוי עברה דה לגיטימציה כבר מאז שהיתה צעירה. "מדובר באישה שמתקתקת כל דבר, פועלת נכון ומחזיקה על כתפיה עול של חסידות שלימה. לכל אדם שפועל, שעושה, קמים מתנגדים. אפשר לומר עליה שדווקא אלו שנעזרים בה, אינם מתביישים לדבר עליה רעות".

"היא אדם שכל כך יודע להוקיר ולהעריך מה שעושים עבורה, שהדיבורים עליה צורמים", מספרת אחת מנשות החסידות ומספרת סיפור לו היתה עדה. "זה קרה בעיר אלעד לפני כשלוש שנים. הרב הגיע לשבת לחזק את השטיבל בעיר. הרבנית חוי הגיעה לבית הכנסת, ונשים לא ניגשו אליה – מכל מני סיבות. אם כי מיראה, אם כי מחוסר ידיעה כיצד עליהן לנהוג בקרבתה, וייתכן גם שמפאת השם שהפיצו עליה ופחדו להתקרב. הרבנית לא נעלבה מחוסר היחס, אלא קמה ממקומה וניגשה בחביבות לקהל הנשים, התעניינה בשמותיהן ובעיסוקן, תוך חיוך חמים ולא מתוך ביקורת. ומאז סיגלה לעצמה מנהג זה בכל אירוע קטן בו השתתפה".

בן לילה הפכה הרבנית חוי לרבעצ'ן. נשי החסידות מספרות שהביעה תדהמתה באזני הקרובות אליה באמרה שאינה מעכלת את שנפל עליה. "גם עבור ציבור הנשים הדבר לא קל" – מסבירים מקורבים. "אם עד היום כינו אותה הרבנית, או אפילו הרבנית חוי, אלא שעכשיו המרחק יגדל ושום דבר לא ישוב להיות כשהיה".

ההנחה היא שהרבעצ'ן תיקח תחתיה אישה שתנהל את כל המוסדות ותנהל את המשרדים וכל הדורש ניהול. כבר בתום לווית חמיה מיהרה לקרוא למנהלת האדמיניסטרטיבית של החבורות וביקשה שיעבירו לכל הנשים שעליהן לקחת על עצמן קבלה לעילוי נשמת האדמו"ר.
מעידים מקורבים. האם יהיו גזירות חדשות? האם החסידות תעבור ניעור רציני? קשה עדיין להעריך, אך בדבר אחד מסכימים כולם: לעמוד לצד אדמו"ר ולגבותו בפעלו, נדרשים כוחות נפש מרובים, ולרבעצ'ן - יש אותם.

בימים אלו של ניחום אבלים, מתוודעים החסידים לעוצמת הקושי שניצבת בפתחם לאחר פטירת האדמו"ר. גם הרבנית חוי מבינה היטב את עוצמת הקושי והעול שנפל על צווארם, ומבקשת מנשים שמגיעות לנחם, אנא התפללו עלינו להצלחתנו. "דווקא משום שהיא אישה רצינית היא מבינה את כובד המשקל והמשמעות של הבשורה", מסבירה לנו אחת הנשים שיוצאת מניחום אבלים. "תפקיד האישה אינו מתגמד כשבעלה הופך לאדמו"ר – להפך, האישה הופכת לדומיננטית לצדו ונמצאת עמו בכל צעד. כולנו תפילה ותקווה – ואיחולים כנים, שתצליח את דרכה החדשה".






הרבעצ'ן מסערט ויזניץ עם הרבעצ'ן מבעלז. צילום: סערט ויזנייעס
אדמור רבנית סערט ויזניץ חסידות אבל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 40 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד