ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024

דיפלומטים איראנים ומערביים מאשרים: יש הסכם גרעין • נתניהו מגנה

גורם בשיחות בווינה מסר שטיוטת ההסכם קובעת כי הסנקציות יוסרו בחצי הראשון של 2016 • באיראן הכחישו את הפרטים • השאלה הגדולה: האם תותר כניסת פקחים למתקני הגרעין במפתיע?

דיפלומטים איראנים ומערביים מאשרים: יש הסכם גרעין • נתניהו מגנה
כור באירן צילום: ארכיון


איראן ושר החוץ של המעצמות הגיעו להסכמה על הסכם בסוגיית הגרעין האיראני - כך אמר הבוקר (ג') דיפלומט איראני לסוכנות הידיעות רויטרס. "כל העבודה הקשה השתלמה וסגרנו הסכם", אמר הדיפלומט, שביקש להישאר בעילום שם. גורם מערבי המעורה בפרטי השיחות אישר את דבר ההסכם.

בתגובה, נופל מחיר הנפט ונסחר סביב 51 דולר לחבית.

ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיב להסכם בפתח פגישתו עם שר החוץ של הולנד: "בהמשך אני אתייחס לפרטי ההסכם, אבל עוד לפני כן אני רוצה לומר כאן ועכשיו - כשמוכנים לעשות הסכם בכל מחיר - זאת התוצאה.

"מהדיווחים הראשונים שמגיעים אפשר לקבוע כבר עכשיו שההסכם הזה הוא טעות היסטורית לעולם. בכל התחומים שהיו אמורים למנוע מאיראן את היכולת להתחמש בנשק גרעיני נעשו ויתורים מפליגים. בנוסף, איראן תקבל מאות מיליארדי דולרים שבאמצעותם היא תוכל לתדלק את מכונת הטרור, ההתפשטות והתוקפנות שלה במזרח התיכון ובעולם כולו. אי אפשר למנוע הסכם כשהנושאים ונותנים בו מוכנים לעשות עוד ועוד ויתורים למי שקורא גם תוך כדי השיחות "מוות לארצות הברית".

"ידענו היטב שהרצון לחתום על ההסכם חזק יותר מכל דבר ולכן לא התחייבנו למנוע הסכם. כן התחייבנו למנוע מאיראן להתחמש בנשק גרעיני – וההתחייבות הזאת בעינה עומדת.

"אני אומר לכל המנהיגים בישראל - עכשיו הזמן לשים בצד את הפוליטיקה הקטנה ולהתאחד מאחורי הנושא הגורלי ביותר לעתידה וביטחונה של מדינת ישראל".

על-פי דובר מטעם האיחוד האירופי, שרי החוץ של 6 המעצמות ושל איראן צפויים להתכנס לפגישה נוספת בשעה 11:30 (שעון ישראל), ולאחריה יכנסו מסיבת עיתונאים. כמו כן, יתקיים צילום קבוצתי של שרי החוץ במתחם של האו"ם בווינה, שם מתקיימות שיחות קדחתניות בין הצדדים בשבועיים האחרונים.

גורם דיפלומטי המעורה במגעים מסר הלילה כי טיוטת ההסכם כוללת גישה לכל האתרים המוגדרים חשודים באיראן, כולל אתרים צבאיים. על-פי הדיווח, לפקחים תותר גישה חד-פעמית לאתר הצבאי בפארצ'ין, והם ככל הנראה יורשו לראיין מדעני גרעין. זאת למרות התנגדותה של טהראן למתן גישה לפקחי האו"ם לאתרים צבאיים.

עוד הוסיף הגורם כי מועצת הביטחון של האו"ם צפויה לאמץ את ההסכם בהמשך החודש, והצעדים המפורטים בהסכם, כולל ההגבלות על תכנית הגרעין האיראנית והקלה בסנקציות, יושלמו במהלך החצי הראשון של שנת 2016. סוכנות הידיעות הרוסית אף ציינה כי הגורמים המעורבים במגעים מעריכים כי ההסכם יאושר באו"ם תוך פחות משלושה ימים מרגע חתימתו בווינה.

גורם איראני המעורה בפרטי שיחות הגרעין דחה בתוקף את הדיווחים על מתן גישה לאתרים צבאיים באיראן במסגרת ההסכם. בדברים שאמר לסוכנות הידיעות האיראנית "פארס", טען הגורם כי הדיווח הוא "לוחמה פסיכולוגית שנועדה להפר את דעת הקהל רגע לפני סיכום המגעים. גישה לאתרים צבאיים היא אחד מהקווים האדומים של איראן, שלעולם לא ייחצו".

אירן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד