ח' אייר התשפ"ד
16.05.2024

אובמה עונה לנתניהו: "עשינו טוב לישראל ולנו"

הנשיא האמריקני מגיב לביקורת הישראלית: "נתניהו חושב שהוא יכול להשפיע על הקונגרס, אבל אני בטוח שלא יהיו בעיות"

צילום: פלאש90
צילום: פלאש90


בעוד ישראל מבקרת קשות את ההסכם ההיסטורי עם איראן, נשיא ארה"ב ברק אובמה מתעקב שההסכם שנחתם אתמול בינו הישג.

"להסכם התוצאה הטובה ביותר לארה"ב, לישראל ולבעלות בריתנו. ההסכם מונע מאיראן נשק גרעיני בעשר השנים הקרובות". אמר בראיון הלילה (ד'), לניו יורק טיימס.

"אנחנו לא מודדים את ההסכם הזה לפי הפתרון של שינוי המשטר באיראן וכך גם לא מודדים את ההסכם בהצלחה לפתור כל בעיה שקשורה באיראן", אמר. "אנחנו מודדים את ההסכם בשאלה אם היא מצליחה למנוע מאיראן נשק גרעיני".

אובמה הוסיף: "הסברתי לראש הממשלה בנימין נתניהו שבשל ההסכם איראן לא תחזיק בנשק גרעיני בזכות שיתוף פעולה ולא בשל מלחמה. אלה שמבקרים אותנו טועים כי מנענו כל אפשרות שאיראן תשיג נשק גרעיני".

"נתניהו אולי סומך שהוא יכול להשפיע על הדיון בקונגרס, אבל אני בטוח שלא יהיו שם בעיות, אחרי שהקונגרס יאשר, אנחנו נשב כמו שעשיתי במהלך כהונתי בבית הלבן ונשאל שאלות מאוד חשובות כמו איך למנוע מחיזבאללה להשיג כלי נשק מתקדמים, איך נמשיך לבנות את הצלחת כיפת ברזל".

עוד הוסיף: "בזכות הסנקציות הכלכליות התאחדה הקהילה הבינלאומית סביב שולחן המשא ומתן. כל המדינות, בעלות בריתה של ארצות הברית, חשו סכנה על רקע האפשרות להתחמשות הגרעינית של איראן וכשזה קרה, החליטו לנסות ולפתור את הסוגיה בדרכים דיפלומטיות.

"איראן חתמה על האמנה למניעת הפצת נשק גרעיני ולכן היא טענה שהיא זכאית לגרעין למטרות שלום. אז מה יכולנו לעשות? אמרנו לאיראן שלאור החשדות וניסיון העבר אנחנו צריכים הוכחה שמדובר בגרעין למטרות שלום ולא למטרת פיתוח נשק".

עוד הוסיף: "במהלך הכהונה שלי נעשו הרבה דברים למען ישראל, ואני גם מוכן ללכת רחוק למען ביטחון ישראל. אבל אני מבין את החשש בישראל, הדאגה שלה לגיטימית. לחיזבאללה יש עשרות אלפי טילים שמכוונים לישראל. הם הופכים למתוחכמים יותר והמאמצים למנוע מהנשק לזרום לא היו מוצלחים. יש גם פחד בקרב מדינות המפרץ מנשק איראני הם לא פרנואידים. אבל צריך לזכור שאיראן גרעינית יהיה נורא יותר.

"ניסיתי להסביר גם לנתניהו שללא הסכם היכולת שלנו לשמר את הסנקציות הייתה נפגעת. לא רק איראן נפגעה מהן, גם סין, יפן, דרום קוריאה, הודו וכל מדינה שמייבאת נפט והיו לה הסכמים קודמים עם איראן. הם דבקו בסנקציות כי אמרנו להם שזו הדרך היחידה לפתור את סוגיית הגרעין. אם לא היינו מתקדמים הסנקציות היו קורסות כי הסנקציות השפיעו על מדינות, סין, יפן, קוריאה הדרומית, הודו. היינו חייבים להגיע להסכם וגם איראן שילמה מחיר והקריבה למען ההסכם הזה".

תוך כך, חפי דיווחים בוושינגטון, ארצות הברית תגיש היום למועצת הביטחון טיוטת החלטה על אודות ההסכם. לפי מקורות באו"ם, מועצת הביטחון צפויה להצביע בשבוע הבא על הסכם הגרעין עם איראן.
אובמה איראן ארהב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד