ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024

בבנקים מרוצים מהסדר החוב של מגה: "זו רק ההתחלה"

במסגרת ההסדר תגדיל קבוצת אלון את תרומתה מ-240 מיליון שקל לכמעט 600 מיליון, באמצעות הזרמת הון ונטילת חלק מההלוואות של מגה על עצמה ■ הבנקים: "מצפים משרגא בירן לעמוד במחויבות להצלת הרשת"

  • כ"ט תמוז התשע"ה
.
.





לאחר דיון שהחל אתמול (ג') בשעות הבוקר והסתיים רק בלילה, הצליחה רשת מגה לגבש הסדר חוב עם הבנקים. הבנקים הצליחו לכופף את הבעלים של הרשת - קבוצת אלון שבשליטת שרגא בירן - ולהגדיל באופן משמעותי את התרומה של הקבוצה להסדר מ-240 מיליון שקל בהסדר המקורי לכמעט 600 מיליון שקל, באמצעות הזרמת הון ונטילת חובות על עצמם במקום הרשת.

אלא שלמרות ההגעה להסכמות, אין יותר מדי אופטימיות באוויר. בבנקים סקפטיים כי הסדר החוב הזה יפתור למגה את הבעיות. בבנקים מציינים כי אם מגה תזדקק להזרמות נוספות - מה שסביר שיקרה לטעמם - לא יהיה מנוס מכך שבירן יצטרך להושיט יד אל הכיס, זאת בעוד בהסדר הנוכחי רק החברות מקבוצת אלון נרתמות לסיוע.

"נראה כי ההזרמה הזו היא רק ההתחלה. אנו מצפים שהבעלים של הרשת, ובעיקר בירן, יעמדו במחויבות להציל את הרשת, אם יתגלה צורך כזה", אומר גורם באחד הבנקים.

אז מה למעשה כולל ההסדר עם הבנקים? קבוצת אלון הגדילה את ההזרמה למגה מ-240 מיליון שקל ל-320 מיליון שקל. מחצית הסכום באמצעות הזרמת הון, עוד 80 מיליון שקל כהלוואת בעלים שתיפרע רק לאחר פירעון החוב לבנקים, ועוד 80 מיליון שקל מסגרת להון חוזר למגה.

בנוסף לכך, ההסדר יכלול גם הורדת המינוף של רשת מגה: לחברה יש חוב בחשבונות משותפים עם הבעלים שלה, אלון רבוע הכחול (לבנק מזרחי טפחות ולבינלאומי), וכן היא ערבה לחלק מהחוב של מגה. במסגרת ההסדר הוחלט כי כל החוב המשותף והחוב שהרבוע הכחול ערבה לו ייצא לחלוטין ממגה, ויהיה תחת האחריות המלאה של אלון רבוע כחול. במשך חצי שנה ישולם על החוב הזה רק הריבית, ולאחר מכן יגיעו הבנקים להסדר נפרד לפירעונו עם הרבוע הכחול.

כתוצאה מכך, החוב של מגה לבנקים צפוי לרדת בכ-40% ל-300 מיליון שקל, ועליו תשולם ריבית צמודה למדד של 3%. על חוב זה יינתן גרייס (דחיית פירעון) למשך 3 שנים, ולאחר מכן הוא ייפרע במשך 6 שנים. מדובר שוב בשיפור בעבור הבנקים לעומת ההסדר המקורי, שבו רק חלק מהחוב ייפרע במשך 6 שנים, והיתר רק לאחר מכן - קרי החל ב-10 שנים מהיום.

כאמור, מי שהוביל את הלחץ על קבוצת אלון היה בנק הפועלים, שיוצג בבית המשפט בידי עו"ד רונן מטרי. מבחינת הבנק, בניהולו של ציון קינן, התרומה המרכזית שלו להסדר היא הסכמתו לדלל את היקף השיעבוד שיש לו על מניות הרבוע הכחול מכ-70% ועד לרמה של 50.1%. המניות שייצאו מהשיעבוד של הבנק, יעברו לידיהם של הספקים של רשת מגה, שיוכלו להחזיק בשעבוד או לממש את המניות.

מבנק הפועלים, שלחץ שקבוצת אלון ובמיוחד בעל השליטה בירן יגדילו תרומתם להסדר במגה, נמסר: "בנק הפועלים מברך על השיפור המשמעותי בהסדר החוב של מגה ועל הסכמתם של בעלי השליטה להעמיד ערבויות נוספות ולהזרים סכומים נוספים. רק מחויבות אישית של בעלי השליטה המבוססים, שבמשך שנים נהנו מפירותיה של הרשות, יכולה להבטיח את המשך קיומה של הרשת. אנו מצפים מבעלי השליטה להמשיך את התמיכה ברשת גם בעתיד, כדי להבטיח את קיומה והמשך צמיחתה דבר שהוא בעל חשיבות כלכלית".

עוד נציין כי בהתאם למתווה שהושג אמש, סוכם כי מבנה הדירקטוריון של מגה ישתנה, כך שיהיה מורכב מ-7 חברים, שרק 3 מהם ימונו על-ידי בעלת השליטה, כלומר היא מאבדת את הרוב בדירקטוריון. שני דירקטורים ימונו על-ידי העובדים (אחד מהם הוא ירון זליכה), ואחד ימונה בהמלצת בית המשפט.

בית המשפט כבר המליץ על רו"ח עליזה שרון כמועמדת לתפקיד, בתמיכת הבנקים. דירקטור נוסף ימונה בהמלצת התאחדות התעשיינים, וזאת לאחר שברשות ההגבלים העסקיים לא ראו בעין יפה את הרעיון שהספקים לרשת ימונו במשותף דירקטור.

הבנקים הם החולייה האחרונה בהגעה להסדר. רשת מגה הגיעה בתקופה האחרונה להסדר גם עם גורמים נוספים.

השופט אילן שילה מבית המשפט המחוזי בתל-אביב אישר אתמול את ההסדר הכולל ואמר: "בית המשפט מברך את כל הצדדים - בנקים, נושים, ספקים מסוגים שונים - על נכונותם להתגייס לטובת העובדים, ומדובר ב-6,000 העובדים של מגה, שהכול מקווים שמקור פרנסתם יעמוד להם תקופה ארוכה לשנים רבות".

במסגרת ההסדר, רשת מגה צפויה לבקש להשתחרר מחוזי השכירות ב-32 סניפים הפסדיים שלה, ובמסגרת מהלך זה תיפסק עבודתם של 1,000 עובדי הרשת. תנאי הפרישה של העובדים טרם סוכמו.

יתר העובדים, אלה שישמרו על מקום עבודתם, יוותרו על רכיבי שכר שונים שערכם הכולל הוא 35 מיליון שקל לשנה. תמורת אותם ויתורים, יקבלו העובדים שליש ממניות מגה. נציגות העובדים תחליט על הדרך שבה יוחזקו המניות, אם באמצעות הקמת תאגיד ייעודי לכך או בדרך אחרת.

בנוסף, למגה יש חוב של כ-705 מיליון שקל לספקים. הבולטים שבספקים הם תנובה (106 מיליון שקל), שטראוס (69 מיליון שקל) ואסם (60 מיליון שקל).

לפי ההסדר שאושר, ספקים שהחוב כלפיהם עומד על 800 אלף שקל ויותר ידחו תשלום 30% מהחוב שלהם, כך שתחילת תשלום חלק זה של החוב תחל שנתיים לאחר אישור הסדר הנושים של מגה, ויתרת החוב תחולק ל-36 תשלומים שווים בריבית של 3% ללא הצמדה. בתקופת הגרייס יישא החוב ריבית של 2% ללא הצמדה.

עוד תוצע לספקים האפשרות להמיר את החלק הנדחה של החוב למניות של בעלי השליטה על-פי שווי שייקבע בהמשך. ספקים שהחוב כלפיהם נמוך מ-800 אלף שקל, לא יידרשו לפריסת החוב. משכירי הסניפים שמגה לא תבקש להשתחרר מהחוזה לשכירתם, ייאלצו לוותר למגה על קבלת תשלומים באופן רבעוני ולעבור לתשלום מדי חודש בחודשו.

"המלצתי למשכירים לתרום תרומה שולית נוספת לטובת ההסדר ולדחות 5% מתוך שכר הדירה לתקופה של שנה אחת", ציין השופט בהחלטתו. "חברת רבוע כחול נדל"ן הודיעה כי תביא את העניין לאישור האסיפה הכללית, תוך המלצה של הדירקטוריון לאשר את המלצת בית המשפט", אמר השופט שילה.

דברי השופט באים על רקע טענות שעלו בימים האחרונים בקשר למחירים שמשלמת רשת מגה לחברה-אחות שלה המחזיקה עשרות נכסים המושכרים למגה - רבוע כחול נדל"ן, שלפיהם מחירים אלה אינם משקפים את מחירי השוק.

הסדר החוב העצום של מגה, בסך של כ-1.3 מיליארד שקל, הושג יחסית במהירות, מעט יותר משבועיים לאחר שהוגשה הבקשה לכינוס אסיפות הנושים על-ידי מגה, באמצעות עו"ד אמיר ברטוב, שותף בכיר במשרד ליפא מאיר ושות'.

כעת נותר לראות האם מדובר בחמצן זמני או שהרשת בדרך לשינוי המיוחל - תקופת החגים המתקרבת, ובה הרשתות נלחמות באגרסיביות על הלקוחות תהיה מבחן ראשון חשוב עבורה.
.

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד