ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024

איסור נדרים ושבועות • טורו של הרב גלויברמן

נדר על אמת חמור, ומקל וחומר הנודר ואינו ממלא נדרו • ומה לעשות בשעת צרה או כאשר מתחייבים לצדקה?

צילום: פלאש 90
צילום: פלאש 90


פרשת השבוע 'מטות', דנה באיסורי נדרים ושבועות. כעיקרון, אסור לנדור ולהישבע אפילו על האמת, ועלינו להיות זהירים לא להוציא בנקל נדר או שבועה. אולם מי שנדר נדר, אסור לו להתעכב מלבצע אותו: "איש כי ידור נדר... לא יחל דברו, ככל היוצא מפיו יעשה".

מסופר על ינאי המלך, שהיו לו 2000 עיירות, וכולם נחרבו בגלל שנשבעו על האמת. מכאן אנו רואים את חומרת השבועה בנדר. למרות שנשבעו וקיימו את השבועה, בכל זאת נחרבו אותן עיירות. מכאן אנו רואים שאם על שבועה שבועת אמת שנתקיימה כך, הרי שעל שבועת שקר העונש חמור שבעתיים.

לצערנו אנשים רגילים לומר אני מבטיח... אני נשבע... וכו'. חכמים אומרים, שגם כאשר מתחייבים לצדקה או החלטה טובה בשעת צרה, לרפואה אדם קרוב או בגין בעיה כזו או אחרת הזקוקה לישועה ולרחמי שמיים, הרי שיש לקיימו מיד וללא דיחוי, ולהקפיד תמיד לומר על כל דבר "אעשה בלי נדר".

אמרו חז"ל כל המאחר לקיים נדרו, סכנה בביתו. ומי שנדר נדר ולא קיים ורוצה להתירו, עליו לפנות לרב וחכם, או להתיר בפני שלושה אנשים. נדר בתורה מכונה בשם איסר, משום שהוא אוסר וכובל את האדם בשלשלאות עד שיקיים את מה שביצע. לכן משנה הזהירות בנושא זה חשובה מאוד.

חד וחלק: הנודר כקולר על צווארו.
גלויברמן נדר חומרה צרה ביצוע

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד