כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024

מחקר: הירידה בתאונות הקשורות לנהיגה בשכרות חוסכת למדינה כסף רב

בארה"ב נלחמו בתאונות אלכוהול וחסכו עשרות מיליארדי דולרים. מנכ"ל אור ירוק: "בעולם הבינו כי מעבר להצלת חיי אדם, צמצום תאונות הדרכים הן חסכון למשק. ולכן המדינה חייבת להשקיע כסף במלחמה בתאונות הדרכים"

מחקר: הירידה בתאונות הקשורות לנהיגה בשכרות חוסכת למדינה כסף רב
זינדל


מחקר חדש של קבוצת חוקרים שנערך לאחרונה בארצות הברית, מצא כי הירידה בתאונות הקשורות לנהיגה בשכרות לא רק מצילה חיים אלא חוסכת למדינה גם כסף רב.

מדובר במחקר ראשון שמודד למעשה את ההשפעה של הפחתת תאונות דרכים על הכלכלה הלאומית. המחקר התרכז בנהיגה תחת השפעת אלכוהול, כאשר מעבר להצלת חיי אדם, מניעת תאונות דרכים מפחיתה גם את העליות הנלוות של התאונה המשולמים על ידי מעסיקים ועובדים. אותן עלויות שנחסכות למשק משפיעות על פעילותו.

עורכי המחקר ניתחו את ההשפעה של הפחתת כמעט 50% בתאונות דרכים במעורבות אלכוהול בין השנים 1984-1986 ועד 2010 ובדקו גם מה היה קורה אם תאונות אלו לא היו מתרחשות בשנת 2010.

הניתוח התבסס על הערכות של עלויות כלכליות הקשורות לאותן תאונות - עלויות של מעסיקים, צרכנים וממשלות ששילמו כסף בגלל תאונות דרכים שנגרמו עקב השפעת אלכוהול, וזאת על פי מודל "אינפוט-אאוטפוט" של אוניברסיטת רטג'רס על כלכלת ארה"ב.
לדוגמא: הפחתת הוצאות רפואיות שמשולמות על ידי מעסיקים במקרה של תאונה מורידה את עלות העבודה. שימוש במודל הזה לבחינת תאונות דרכים חשפה את ההשפעה של הפחתת תאונות דרכים על תוצרי הכלכלה, התמ"ג, ההכנסה הלאומית ושוק העבודה.

תוצאות המחקר חדות וברורות - הפחתת תאונות הדרכים שמקושרות לנהיגה בשכרות משנים 1984-1986 העלתה את התוצר הכלכלי בארצות הברית בשנת 2010 על פי ההערכות בכ-20 מיליארד דולר, בנוסף נרשמה עליה בתמ"ג בכ-10 מיליארד דולר. עורכי המחקר טוענים כי הירידה בתאונות הקשורות לאלכוהול העלתה את ההכנסות של ארצות הברית בכ- 6.5 מיליארד דולר ויצרה 215 אלף מקומות עבודה.
להפחתת התאונות במעורבות אלכוהול, היה חלק של 5% מ- 200 מיליון הדולרים שעלו בשנה בממוצע בתמ"ג של ארצות הברית בין השנים 1985-2013. הורדת כל התאונות שנגרמו בגין השפעת אלכוהול הייתה מביאה לעלייה דומה נוספת בכלכלה.

החוקרים קובעים כי תאונות הדרכים במעורבות אלכוהול פוגעות בכלכלת ארצות הברית. בממוצע, כל אחד מ- 25.5 מיליארד המיילים שהאמריקאים נהגו תחת השפעת אלכוהול, הוריד את הרווח של כלכלת ארה"ב ב- 0.80 דולר. הפסדים אלו, לטענת החוקרים, ניתן היה למנוע.

שמואל אבואב מנכ"ל עמותת אור ירוק: "בעולם כבר הבינו כי מעבר להצלת חיי אדם, צמצום תאונות הדרכים הן חסכון ישיר למשק. ולכן, המדינה חייבת להבין כי השקעת כסף במלחמה בתאונות הדרכים, ובייחוד בתאונות אלכוהול, היא השקעה כדאית שתחזיר את עצמה ותחסוך למדינה כסף רב".
אור ירוק תאונות דרכים רכב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד