י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

אור ירוק: לעצות את תופעת הג'יפים והטרקטורונים בחוף הים

מנכ"ל אור ירוק: "נדרשת אפס סובלנות מצד המדינה לתופעה המסוכנת והמכוערת הכוללת נסיעה פרועה בחופי הרחצה. המדינה חייבת להוסיף את כניסת כלי רכב לחופים אל רשימת העבירות שבגינן ניתן להחרים כלי רכב"

אור ירוק: לעצות את תופעת הג'יפים והטרקטורונים  בחוף הים


בשבת 18.07.2015 נפגעה אישה כבת 40 מרכב שטח בחוף הים באזור חדרה. האישה שכבה על החול בסמוך לקו המים כאשר נהג ג'יפ שעבר במקום לא הבחין בה ופגע בה.

חוף הים אמור להיות מקום שליו ורגוע ובמיוחד בטוח ונקי מכלי רכב, אך המציאות שונה לחלוטין. במהלך השנים האחרונות ניתן לראות עוד ועוד כלי רכב נמצאים בסמוך לקו המים. ג'יפים, טרקטורונים, רכבי באגי ואופנועי שטח, הפכו בשנים האחרונות חלק מחוף הים בישראל.

למרות התופעה הרחבה עדיין לא עבר החוק שמאפשר למשטרה לכלול את נסיעת כלי הרכב בחוף הים במסגרת העבירות שגינן ניתן להחרים את כלי הרכב.

בקיץ שעבר הונחה על שולחן יו"ר הכנסת הצעת חוק ביוזמת ח"כ לשעבר רונן הופמן ממפלגת "יש עתיד" בנושא. על פי הצעת החוק, נהג שעבר על חוק איסור נהיגה בחופי ים, ניתן יהיה להחרים את רכבו לתקופה של עד 120 ימים.

המטרה לדברי הח"כ לשעבר היא: "גם להגן על הסביבה וגם לשמור על חיי המתרחצים בים". בחודש יולי 2014 עברה ההצעה בקריאה טרומית, במליאת הכנסת ברוב של 144 בעד ואף לא מתנגד אחד.
פיזור הכנסת ביטל למעשה את אישור הצעת החוק ולכן, גם הקיץ חופי הים יהיו מופקרים בידי נהגי הג'יפים, האופנועים והטרקטרונים שימשיכו לסכן את המתרחצים ולהסתכן בקנס כספי בלבד.

חוק איסור נהיגה ברכב בחוף הים, התשנ"ז–1997, אוסר על כניסת כלי רכב אל חוף הים עד 100 מטרים מקו המים. כל מי שמחליט כי הוא עובר על החוק צפוי לקנס כספי של בין 500-1000 שקלים.

שמואל אבואב, מנכ"ל עמותת "אור ירוק": "נדרשת אפס סובלנות מצד המדינה לתופעה המסוכנת והמכוערת שהכוללת נסיעה פרועה ברכבי שטח אופנועים וטרקטורונים בחופי הרחצה. הפקרת חופי הים לנסיעה משדרת מסר רופס כלפי אותם נהגים שמסכנים את החיים של כולנו בחוף וגם הורסים לנו את הטבע. המדינה חייבת להוסיף את כניסת כלי רכב אל חופי הים, אל רשימת העבירות שבגינן ניתן להחרים כלי רכב, כך ניתן יהיה לחסל את התופעה המסוכנת הזו".

מנתוני רשות הטבע והגנים עולה כי בכל שנה רושמת הרשות בממוצע מעל 1,500 דוחו"ת לנהגים שנוסעים בחוף הים (לפחות 100 מטרים מקו החוף), הפוגעים בטבע ומסכנים את המתרחצים. מהנתונים עולה עוד כי רשות הטבע והגנים מנהלת מדיניות הסברתית נרחבת כאשר בכל שנה בממוצע מעל 300 נהגים מקבלים אזהרה כי הם ירדו עם כלי הרכב שלהם אל חוף הים במקום אסור.

אור ירוק ורשות הטבע והגנים החליטו: עושים סוף לנהיגה בחוף!

עמותת "אור ירוק" ורשות הטבע והגנים, החליטו להילחם בתופעה המסוכנת שגבתה את חייהם של מספר בני אדם בשנים האחרונות, ויוצאות בקמפיין למניעת כניסת כלי רכב אל חופי ים - "עושים סוף לנהיגה בחוף".

מעבר לסכנת החיים שכלי הרכב מהווים עבור המתרחצים, כלי הרכב הכבדים פוגעים באופן אנוש, באיזון האקולוגי של חוף הים. ג'יפים וטרקטורונים פוגעים בצבי המים, בדגים ובשאר חיות הים והצמחייה.

מנתוני רשות הטבע והגנים עולה, כי בישראל ישנם כ-200 ק"מ חוף, כאשר כ-80% מהם חשופים במישרין או בעקיפין לנזקים של רכבי שטח, אופנועים וטרקטורונים הפוגעים בטבע ומסכנים את המתרחצים בחוף.

במסגרת המלחמה בתופעה המסוכנת והמכוערת, מפעילה רשות הטבע והגנים שיטות אכיפה בלתי מתפשרות. גם השנה, מפעילה הרשות, מסוק מיוחד אשר יאתר את הנהגים מפרי החוק מהאוויר ובעזרת מצלמות יצלמו פקחי הרשות את כלי הרכב שנמצאים בחוף וישלחו אל בעליהם קנס כספי.

מתנדבי עמותת "אור ירוק" יפעלו במהלך החודשים – יולי, אוגוסט וספטמבר, להגברת המודעות לסכנות שבכניסת כלי רכב אל חופי הים. המתנדבים יתפרסו בחופי הים ברחבי המדינה ויבצעו פעילויות הסברה למתרחצים בנוגע לסכנה שבנהיגה בחופי הים. בין היתר, יחלקו המתנדבים חומרי הסברה, כובעים מדבקות ודגלונים למתרחצים בחופי הים.

שאול גולדשטיין, מנכ"ל רשות הטבע והגנים: "נהיגה בחוף הים היא תופעה הגורמת נזק עצום לטבע בסביבה החופית ומסכנת את כל מי שמבקש לבלות בחוף הים. לא כל מדינה התברכה ברצועת חוף, זו שיש לנו בישראל היא רצועה קטנה ויקרה ולכן חובתנו לשמור עליה. הרוח הגבית שנותן לנו הציבור תסייע במניעת התופעה".
אור ירוק חופים רכב תאונות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד