כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024

רצח בר קפרא הי"ד: הוגש כתב אישום על שוד

בניגוד לדרישת בני משפחתו של המנוח, הוגש כתב אישום נגד המחבלים שרצחו את דוד בר קפרא הי"ד - שלא על רקע לאומני

הרוצחים. צילום: תקשורת שבכ
הרוצחים. צילום: תקשורת שבכ


פרקליטות מחוז מרכז הגישה לבית משפט המחוזי מרכז כתבי אישום נגד המחבלים עלאא דאר עאצי (22), ומוג'אהד דאר עאצי (21), תושבי בית לקיא, בגין רצח דוד בר קפרא ז"ל.

על פי כתבי האישום, שהוגשו ע"י עו"ד רוני שוהם-עידן, בו' תמוז קבעו השניים להיכנס שלא כדין לישראל לאחר שמוג'אהד מסר בכזב לעלאא כי המנוח קפרא חייב לו כסף על עבודתו בכרם שבבעלותו, ובמטרה לגבות חוב זה.

למחרת, בז' תמוז, בשעות הבוקר, התקרבו הנאשמים לעבר הכרם, והבחינו בדוד מבצע עסקה למכירת ענבים. מוג'אהד, שהכיר את הדרך בה מנהל המנוח את עסקיו, הניח כי קפרא קיבל לידיו כסף מזומן בתמורה לענבים, והחליטו לשדוד אותו.


כך נלכדו רוצחי דוד בר קפרא ז"ל בבית לקיא

בכתב האישום מפורט, כי שני הנאשמים התקרבו לדוד, ומוג'אהד פנה אליו ודרש ממנו כי יביא להם כסף. בתגובה, שאל אותם המנוח באשר לזהותם וצעק לעברם "גנבים". בשלב זה, חסם מוג'אהד את פיו של המנוח באמצעות פיסת בד, ולאחר מכן נטלו הנאשמים מקל שהיה על הרצפה, והחלו להכות באמצעותו ובאמצעות ידיהם את המנוח בחוזקה בראשו ובכל חלקי גופו עד לקריסתו על הארץ. גם לאחר קריסתו של המנוח, המשיכו השניים להכותו בכל חלקי גופו באמצעות המקל ובאמצעות ידיהם, עד לשבירת המקל.

במהלך האירוע, שפך מוג'אהד על המנוח חומר הדברה שהיה במקום. לאחר שהמנוח נפל על הרצפה ואיבד את הכרתו, חיפשו הנאשמים בכיסיו כסף, אך מצאו צרור מפתחות. לאחר מכן, הניחו השניים מזרון על המנוח כשהוא חבול באופן קשה, ונמלטו מבלי להזעיק עזרה. לאור הפציעות הקשות, הובהל המנוח לבית החולים ובהמשך נקבע מותו.

השניים, מוכרים כפעילי טרור עממי, שהיו מעורבים ביידוי אבנים לעבר כוחות צה"ל בכפרם, בית לקיא. "השב"כ בעצמו מודה בהודעה רשמית שמדובר בשני פעילי טרור מאזור רמאללה, כך שטענת המשטרה חמורה ובלתי מובנת לנו", נמסר בהודעת בני המשפחה. "הקלות בה נקבע כי מדובר בשוד שהשתבש, וזאת על סמך הודאת המחבלים בלבד, אשר היה להם זמן רב לתאם גרסאות ולהתייעץ בכדי לצאת בעונש קל יותר, מעידה על ניהול חקירה בעייתי ביותר. אבא היה חקלאי פשוט, בעל כרם ענבים שעבד לפרנסתו, לא היו לו סכסוכים, לא חובות ולא היה עליו רכוש רב".

העבירה שיוחסה לנאשמים היא עבירת רצח במזיד תוך ביצוע עבירה אחרת. יצוין כי שירות הביטחון הכללי חקר תחילה את הפרשה בחשד לרצח על רקע לאומני ואולם לאחר חקירה מאומצת הגיע למסקנה - נוכח הראיות שנאספו בתיק - כי מדובר ברצח שבוצע מהמניע הפלילי ומסקנה זו נמסרה על ידו לפרקליטות ולמשטרה.

עו"ד עדי קידר מארגון חוננו המייצג את המשפחה כנפגעי עבירה מסר בתגובה: "אנו מקבלים בתדהמה את המסקנה החפוזה של המשטרה והפרקליטות לגבי המניע למעשה הרצח הנתעב של המנוח, אשר היה ממלח הארץ, חקלאי ואוהב הארץ ואדמתה, שנרצח באכזריות, כאשר כל הסימנים מובילים למסקנה שמדובר ברצח על רקע לאומני".

בני המשפחה, מתנגדים בתוקף לקביעה כי מדובר בשוד. "עפ"י תיאור המקרה שהוצג ע"י הפרקליטות בכתב האישום הרבה אחרי נפילת אבינו לארץ מחוסר הכרה המשיכו השניים להכותו ואף שפכו עליו חומר הדברה" אומרים בני המשפחה.

"מדובר בשב"חים שביקשו להיכנס למדינה ולעבוד. השב"כ לא נתן להם אשרת עבודה בגלל העבר הבטחוני הבעייתי שלהם. לא ייתכן שהמדינה תתחמק מאחריות בתואנת שווא שמדובר בשוד".

דני, בנו של המנוח, אמר אתמול "כך לא נראה שוד! מדובר בשב"חים שלא הורשו להיכנס לארץ למרות בקשותיהם בגלל העבר הבטחוני. בואו נדמיין שוד שהשתבש. שודד נכנס לחנות תכשיטים או לסניף דואר ודורש תכשיטים אן כסף מזומן. בעל העסק או פקידת הדואר מסרבים. השודד נלחץ ונאבק איתם. במהלך תידרכה ביניהם בעל העסק או הפקידה חוטף/ת מכה בראש מכוונת או שלא ונופל/ת לרצפה ומת מפצעיו. השודד בורח עם כמה תכשיטים או עם קצת מזומנים. זה שוד שהשתבש.
השודד צריך לשבת כמה שנים טובות בכלא על הרצח ועל הכוונה לשדוד.

"אבי היה בן קרוב ל-70" אומר דני. "נניח שהפלסטינים רצו קצת כסף (עסקת ענבים זו לא עסקת סמים. משהו בסביבות ה-2000 ש"ח במקרה הטוב). מדוע הם היכו אותו באכזריות עד איבוד הכרה? מדוע הם לא לקחו דבר (טנדר, קרטונים של ענבים, כסף מזומן)? זה לא שוד שהשתבש! אלו היו שני פעילי טרור עממי המושפעים מאווירת הרמאדן ומדברי התורה במסגדים. לא בכדי הם השתמשו בבקבוק חומצה כדי להתגבר עליו. אנחנו דורשים ובצדק, את שינוי הגדרת האירוע".
בר רצח חקירה מחבלים שוד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד