י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

הכירו: קואליציית רשתות השיווק למען השבת

לראשונה: בעלי רשתות שיווק גדולות חוברים לסוחרים במאבק למען יום מנוחה בשבת והם מציגים "קואליצייה לשבת שוויון"

במסיבת העיתונאים הבוקר. צילום: גדעון מרקוביץ.
במסיבת העיתונאים הבוקר. צילום: גדעון מרקוביץ.


לראשונה: בעלי רשתות שיווק גדולות חוברים לסוחרים במאבק למען יום מנוחה בשבת והם מציגים "קואליצייה לשבת שוויון", במסיבת עיתונאים שקיימו היום (ב') בבית סוקולוב בתל אביב במסגרת המאבק הציבורי למען יום מנוחה בשבת.

הקואליציה לשבת שוויון הוקמה בשנה האחרונה תוך שיתוף פעולה של תעשיינים, סוחרים, פעילים חברתיים וארגוני סוחרים מכל הארץ, שהתאחדו לפעילות משפטית וציבורית משותפת למען יום מנוחה בשבת.

בכדי לשמור על תנאי עבודה הוגנים ובכדי לשמור על תחרות הוגנת גם ביום השבת, ייסדה מדינת ישראל את חוקי העבודה והמנוחה. לצערנו, בעשור האחרון נוצר מצב אבסורדי בו מפרי חוק ומנצלי זכויות עובדים זוכים לתנאי תחרות עדיפים בפתיחת עסקיהם בשבת, על פני העסקים השומרים על החוק.

בעקבות פסיקת בג"צ וחוסר יישומה בשטח, מבקשת הקואליציה לפעול במספר מישורים בכדי לפעול לאכיפתה. במקביל להליך המשפטי המתנהל כיום, אנו פועלים להציב את הנושא במרכז סדר היום הציבורי, הפוליטי והתקשורתי.



בדיוק לשם מטרה זו, חברו מספר גורמים מכל קצוות הקשת העיסקית והציבורית: לפעול על מנת לוודא כי אותם סוחרים ועובדים יזכו לתנאים שווים, לא יופלו לרעה בתחומי המסחר והקמעונאות וכמובן יהיו חופשיים מכל מלאכה ביום שבת.

מבין חברי הקואליציה נמנים אנשי עסקים בכירים, פעילים חברתיים ובעלי עסקים קטנים. כך למשל: אבי כץ, מבעלי "קופיקס" ו"סופר קופיקס"; יהודה לניאדו, מנכ"ל רשת השיווק "אושר עד"; צביקה אורן, נשיא התאחדות התעשיינים לשעבר; עו"ד יובל אלבשן, הדיקן לפיתוח חברתי בקריה האקדמית אונו; ד"ר מאיר בוזגלו, יו"ר תנועת תיקון; יאיר קורח, יו"ר התאחדות הסוחרים. כמו כן נכחו בעלי עסקים קטנים מראשל"צ, אשדוד, ב"ש, ותל אביב החברים במאבק.

חברי הקואליציה התאחדו לפעילות משפטית וציבורית משותפת על מנת לאפשר יום מנוחה בשבת. בין המהלכים שהקואליציה מקדמת, הוא קידום שינויי חקיקה על מנת להפריד באופן מובהק בין פעילות תרבות ופנאי (שתשאר פתוחה בשבת), ובין פעילות מסחר.

בעלי "קופיקס", ו"סופר קופיקס" אבי כ"ץ, אמר: "אני זועק את כאבי כמקופח. מנכ"ל רשת שיווק שפתוחה בשבת לא עבד יום שבת אחד בחיים שלו, את זה אני מבטיח לכם. הקואליציה הזו היא התארגנות של אנשים שנושא המנוחה בשבת כואב להם, פוגע בהם ולכן אנו פועלים בעניין.

"התארגנו לקואליציה כדי לומר 'די לקיפוח'. אנו נאבקים על קיפוח במספר מישורים, הסוציאלי - ישנם גורמים שתוך כדי הסתתרות מאחורי ערך הפלורליזם מעסיקים עובדים זרים שנאלצים לעבוד 7 ימים בשבוע. העובדים האלו שינסו לסרב לעבוד ביום השביעי ימצאו את עצמם ללא עבודה. כמו כן במישור המסחרי הקיפוח צועק לשמיים – ישנם מקומות שבהם המסחר בשבת מותר וישנם שאסור. מישהו החליט על מי יטילו קנס ועל מי לא – מדובר באפליה ברורה. אי אפשר לנצח קיפוח".

עוד הוסיף ואמר כץ: "מי שעובד בשבת הם הקופאים, הסדרנים – כל אותם עובדים שנמצאים בסוף שרשרת המזון התעסוקתי. אני מאמין כי מדינת ישראל צריכה ליהנות מהשבת, לשמור עליה ולנוח בה כמו שהיא מבינה".

צביקה אורן, נשיא התאחדות התעשיינים לשעבר, אמר: "לכולנו הזכות לנוח יום בשבוע, כדי להגיע במצברים מלאים ובכיף לעבודה. היום כולנו מתלוננים על נושא של עובדי קבלן, האנשים המקופחים בחברה הישראלית. אנחנו מתנגדים לכך שבית קפה או חוף הים או המסעדה יסגרו בשבת, אך עם זאת כל דבר אחר שקשור למסחר כמו רהיטים או מכוניות – הם לא צריכים להיסחר בשבת. יש לזה משמעות של פדיון העבודה מעבר לצביון היהודי".

יהודה לניאדו, מנכ"ל אושר עד: "אומנם אני מנהל רשת שיש לה צביון דתי חרדי אבל בנושא הזה אני חושב שאני מייצג את כל הרשתות והעסקים שלא פתוחים בשבת, כשאני אומר שנוצרה אפליה לטובת האנשים שמצפצפים על החוק וגורמים לנזק כלכלי לצייתנים שלא פותחים את עסקיהם בשבת".

עו"ד יובל אלבשן, הדיקן לפיתוח חברתי בקריה האקדמית אונו, התבטא כי: "אין הגיון בקריאה 'שבת חופשית' כאשר החופש נשלל ממי שנאלץ לעבוד בה. בכל מקום בעולם שאין יום מנוחה אחד אין מנוחה בכלל. אם אין פקחים שמאפשרים לאכוף את יום המנוחה אז העובד המוחלש הוא שנפגע ושנכפה עליו לעבוד 7 ימים בשבוע. זה מאבק חברתי ליברלי זה מאבק של זכויות אדם".

יאיר קורח, יו"ר התאחדות הסוחרים: "את המאבק לשמירה על השבת כיום מנוחה התחלנו עם כ-800 בעלי מכולות בתל אביב, כיום נשארנו עם כ-500. 300 בעלי מכולת פשוט סגרו את העסקים שלהם, הם לא הצליחו לעמוד במכירות והיום הם נטל על החברה. אותם מוצרים שנרכשו בשבת לא יירכשו במהלך השבוע, ולכן פתיחת העסקים בשבת מקפחת אותם".
עסקים שבת שמירה קופיקס מסיבת עיתונאים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד