ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024

כל רודפיה השיגוה: החטא, העונש ואנחנו

הרב ישראל אברמובסקי, ראש ביהמ"ד 'תורה והלכה', על התיקון הנדרש מאיתנו בימי בין המצרים • טור שבועי

כל רודפיה השיגוה: החטא, העונש ואנחנו


העונש אינו דבר שבעבר אלא גם בהווה יום יום שעה שעה.

"כל רודפיה השיגוה בין המצרים" מזלו של חודש אב רע לישראל כמובא במסכת תענית (ל,א) "אמר הקב"ה הן בכו בכייה של חינם (בחטא המרגלים) ואני אקבע להם בכייה לדורות (סוטה לה)". ואכן לדאבון ליבנו כך אירע.

בט' באב נגזר על ישראל במדבר שלא ייכנסו לארץ, וחרב הבית בראשונה, ובשנייה, נלכדה העיר ביתר, והיו בה אלפים ורבבות מישראל. ובשנים מאוחרות יותר החל גירוש יהודי אנגליה, גירוש יהודי ספרד. בט' באב פרצה מלחמת העולם הראשונה, התקבלה הוראתו של הרמן גרינג על תחילת הפתרון הסופי ובט' באב אף יצאו הרכבות הראשונות מגטו ורשה לטרבלינקה.

הימים האלו הם אמנם ימי חשבון נפש על פגמים וחטאים שגרמו את החורבן, אבל אלו גם ימי תיקון. והתשובה שמוטלת עלינו בימים אלו היא כמובן על חטא "שנאת החינם" מוטל עלינו להתחבר, להתאחד ולהתחזק כאיש אחד בלב אחד כל עם ישראל.

אומרת התורה בחֹדֶשׁ הַשְּׁלִישִׁי לְצֵאת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם בַּיּוֹם הַזֶּה בָּאוּ מִדְבַּר סִינָי: וַיִּסְעוּ מֵרְפִידִים וַיָּבֹאוּ מִדְבַּר סִינַי וַיַּחֲנוּ בַּמִּדְבָּר וַיִּחַן שָׁם יִשְׂרָאֵל נֶגֶד הָהָר:

באו מדבר סיני, ויסעו מרפידים, ושוב ויבואו מדבר סיני, מה הכפילות הזו הרי כבר באו אז מה חוזרת התורה לויסעו מרפידים אלא שפה לומדים איך מקבלים תורה. ההכנה החשובה ביותר לקבלת התורה שוב שכולם הגיעו יחד למדבר סיני עד כדי כך ויחנו במדבר ויחן שם ישראל נגד ההר כאיש אחד בלב אחד כי רק ככה אפשר לקבל תורה.

אומרת המשנה שניים שיושבין ואין ביניהן דברי תורה הרי זה מושב לצים ומבואר שאין הכונה כשיושבים ומבטלים את זמנם לריק, אלא אע"פ שעוסקים בתורה אם כל אחד ואחד יושב לבדו שחושב שאין תועלת במה שחברו ילמד אותו שהוא אינו צריך עזרה וסיוע מחברו ולפיכך אין ביניהם דברי תורה, זאת אומרת שאין לומדים ביחד הרי בודאי מושב לצים יקרא אע"פ שאין פוצה פה ומצפצף.

* * *

לפני אלפי שנים היתה לנו אמא, אמא אוהבת, אמא דואגת, שהוצבה בפניה האפשרות או רח"ל להקריב את בניה קרבן עולם, או את עצמה,

אותה האמא היא ירושלים - בית המקדש, הקב"ה הקריב את ירושלים במקומנו!

באה האמא ואמרה קח נא את בניך תמורתי, אבל רק שיזכרו שהיה להם בית מקדש שנחרב בעבורם במקומם, ועלינו מוטל רק לבוא ולומר את הקדיש! להראות שהבנו את החטא ועונשו וכעת אנו עובדים על התיקון, ועל ידי זה לזכות להחזיר את הבית הגדול והנורא שישוב למקומו, לזכות להשראת השכינה, לתקן את עוונותנו ולהכשיר את עצמנו לבניית בית המקדש,

והלוואי נזכה בב"א.
חטא עונש שנאה איחוד התחזקות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד