י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

תקדים מרשים: מאות מורות "מגן הלב" התאגדו

מאות עובדות 'מגן הלב' שייסד חנוך זייברט, הקימו ועד עובדים • הוסיפו סעיף: "לפי דין תורה" • יו"ר החטיבה הדתית בהסתדרות: "מקווה ששאר עובדי מערכת החינוך החרדית יבואו" • מגן הלב: "מקדמים בברכה - כבר השבוע ניפגש עם הוועד"

אילוסטרציה, צילום: פלאש90. הנחת אבן פינה ל'מגן הלב'. צילום: עוזי ברק
אילוסטרציה, צילום: פלאש90. הנחת אבן פינה ל'מגן הלב'. צילום: עוזי ברק


עובדות רשת 'מגן הלב', לחינוך מיוחד, התארגנו במבצע בזק והתקבלו כחברות מן המניין בארגון 'ההסתדרות החדשה'. לדברי המורות ההתארגנות יצאה לדרך לאחר שבהנהלת המוסד ביקשו לקצץ בשכרן ולפגוע בתנאיהן.

עמותת 'מגן הלב', שמרכזה באשדוד הוקמה על ידי ראש עיריית בני ברק חנוך זייברט, ולה מעל ל-500 עובדות חרדיות. היא מפעילה את רשת צוהר הלב שלה מסגרות לחינוך מיוחד.

מאז נודע על ההתארגנות מופעלים על העובדות מכבשי לחצים במטרה לגרום להן לסגת מהחתימה ולמוסס את ההתארגנות, אם כי בשלב זה נראה שההתארגנות הפכה לעובדה קיימת.

אחת מעובדות 'מגן הלב' מספרת ל'בחדרי חרדים' כי "בתקופה האחרונה הבהירה ההנהלה כי בשל גירעון אליו נקלע המוסד מבקשת ההנהלה לקצץ במשכורותיהן של העובדות ולפגוע בתנאיהן. בין היתר דובר על אי הכרה בשנות וותק שנצברו, בתארים שהושגו במאמץ רב, ובכלל – החופש הגדול החל ולעובדות, שקיבלו 'כנהוג במקומותינו' מכתבי פיטורין קולקטיביים שנשלחו אליהן כמידי שנה בסוף שנה"ל, לא היה מושג מה יהיה היקף המשרה שלהן בשנה"ל הבאה, אם בכלל תהיה להן משרה".

מנגד, גורמים אחרים אומרים לבחדרי חרדים כי "הם ביקשו להצטמצם ולתת אך ורק את השעות המתוקצבות ע"י משרד החינוך, ולא מעבר לכך כפי שנהגה בכל השנים".

לאחר שגם למנהלות המוסד לא היתה תשובה לגננות, לסייעות ולכל הצוות הפרא-רפואי שגישש באפילה והפניות הרבות שהועברו להנהלה לא זכו אף הן למענה, החליטו העובדות לפנות ל'הסתדרות'.

מי שנרתם לקליטת העובדות כחברות מן המניין באיגוד היה יו"ר חטיבת המועצות הדתיות ונציג ש"ס בהסתדרות, עו"ד רפי מלאכי. הוא נרתם אישית למיזם והגיע לאשדוד, שם עקב מקרוב אחר מבצע ההחתמה.

בשעות הערב של יום חמישי הושג היעד במלואו כשיותר מ-50% מעובדות המוסד חתמו על הטפסים (לפי החוק די בשליש), כך שההתארגנות קיבלה גושפנקא רשמית.

עם השלמת הצעד פנה עו"ד מלאכי להנהלת 'מגן הלב' והודיע להם כי ההתארגנות הוכרה לפי החוק, כאשר מרגע זה על ההנהלה להכיר בועד העובדים המגובה חוקית בידי ההסתדרות, כאשר המשמעות היא כי חל איסור לפגוע בעובדים שיזמו את ההתארגנות או לנסות לפורר את ההתארגנות. במקביל, הבהיר מלאכי כי "אנו מושיטים את ידינו להנהלה ואנו מבקשים לעבוד עמם בשיתוף פעולה, במטרה להצעיד את המוסד על דרך הלך אך בלא לפגוע בעובדות.

"הופתעתי מנכונות הצוות ובעיקר מהגישה שבה פעלו" אמר מלאכי, "העובדות הדגישו לאורך כל הדרך כי הן חשות הכרת הטוב להנהלת המוסד, שעד כה שילם לעובדות את כל המגיע להן וזאת בשונה ממוסדות אחרים. אך מאחר והגיע רגע שבו נראה היה שתנאיהן עומדים להיפגע והן שרויות באי וודאות כאשר התברר כי מי שישלם על הגירעון שנוצר יהיו העובדות, אין להן ברירה אלא להתאגד".

מלאכי הוסיף ואמר כי - "אנו בהסתדרות רואים בנשים אלו פורצות דרך ונחשוניות. בזכותן יצטרפו להסתדרות עובדים ועובדות נוספים, בעיקר מקרב מערכת החינוך החרדית, שלמרבה הצער מועסקים לא פעם בתת תנאים כאשר אין להם כל הגנה והם אפילו לא זוכים לזכויות הבסיסיות. מדובר בנשים שלא פעם הן המפרנסות העיקריות כאשר בעליהן הן אברכי כולל, ולמרות זאת יש מי שמרשה לעצמו לפגוע בהכנסותיהן. ארגון ההסתדרות, בהנחייתו של היו"ר מר אבי ניסנקורן, ישמח לתת גב לעובדים ולעובדות ויסייע להם לקבל את המגיע להם תמורת עבודתם מבלי שניתן יהיה לפגוע בהם".

חלק נוסף וחשוב לא פחות הוא כאשר ההתארגנות, זכתה לגיבוי הלכתי מלא מצד רבנים ומורי הוראה אליהם פנו העובדות, והם אשר הבהירו כי במידה וההסתדרות תתחייב לפעול לפי דין תורה אם יתעוררו חילוקי דעות בין העובדים להנהלת המוסד, אין כל מניעה לצאת לדרך כאשר ההיפך הוא הנכון. מדובר, כפי שאמר אחד מרבני העיר, "בהצלת עשוק מצד עושקו ומצווה לפעול כן".

בצעד חריג הורה מלאכי, בגיבויו המלא של ניסנקורן, להכניס את הסעיף הקובע כי ההתנהלות תהיה לפי דין תורה והדבר אף עוגן בידי המחלקה המשפטית בהסתדרות.

עו"ד רפי מלאכיצילום: עו"ד רפי מלאכי
עו"ד רפי מלאכי

"אין למנהלי המוסדות ממה לחשוש"
לבחדרי חרדים נודע כי מאז הוכר ארגון העובדים מופעל מסע לחצים על עובדות 'מגן הלב' במטרה לגרום להן לסגת מההתארגנות ולמוסס אותה, לאו דווקא מצד הנהלת "מגן הלב".

עו"ד רפי מלאכי מבהיר כי "לאחר שההתארגנות הוכרה חוקית לא ניתן לפגוע בה שכן כל ניסיון לפנות לעובד לשנות את דעתו ולחזור בו מההתארגנות, עשוי להביא עמו קנס של בין 70 עד 100 אלף שקלים לכל עובד וזאת בהתבסס על פסיקות קודמות שניתנו בעניין. אין לי ספק כי בהנהלת 'מגן הלב' ישמחו לעבוד עמנו בשיתוף פעולה, כאשר ההסתדרות יחד עם ההנהלה ישמחו לפעול כדי להעלות את המוסד על דרך המלך אך כל זאת ללא כל פגיעה בעובדות".

הוא גם מרגיע את דאגתם של מנהלי המוסדות - "אין כל סיבה לחשש. כפי שבכלל הציבור ההתארגנות היא נוהל קבוע כך הגיע הזמן שהנוהל יהיה מוכר בציבור החרדי. שיהיה ברור: אנו לא נגד מנהלי המוסדות. אנו מעריכים את עבודתם, אך אנו סבורים שגם לעובדים יש זכויות ואנו נפעל יחד עמם על מנת שהזכויות שלהם ישמרו. והכל, הא מדגיש, יהיה לפי ה'חושן משפט'".

יוסי בר מטעם 'מגן הלב' מסר בתגובה, כי "הנהלת העמותה מקדמת בברכה כל דבר שיסייע לזכויות העובדים. הנהלת העמותה מאז ומתמיד שמה בראש מעיניה את זכויות העובדים וכך תמשיך ותנהג.

"בהמשך השבוע, תיפגש ההנהלת העמותה עם וועד העובדים. ליצירת כלים משותפים לרווחת העובדים".
1 מגן הלב איגוד עובדים מורות חרדיות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 41 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד