כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024

בג"ץ למדינה: "למנות מנכ"ל קבוע לבתי הדין הרבניים"

בג"ץ קיבל את עמדת התנועה למדינה יהודית והורה למדינה לגבש עמדה במהירות כדי למנות מנכ"ל קבוע לבתי הדין הרבניים • רובינשטיין: "זה שלבתי הדין אין מינויים של דיינים ואין מנהל, אלו מוסדות של המדינה וזה לא צריך להיות כך"

צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
צילום: יונתן זינדל, פלאש 90


הישג לתנועה למדינה יהודית: בג"ץ הורה למדינה לגבש עמדה במהירות כדי למנות מנכ"ל קבוע לבתי הדין הרבניים כדרישת התנועה בעתירתה לבג"ץ.

בג"ץ נעתר לבקשת התנועה למדינה יהודית בדבר הצורך למנות מנכ"ל קבוע לבתי דין רבניים לנוכח המצב הקשה של המערכת לאחר שמזה כשנה אין מנכ"ל קבוע. השופטים אליקים רובינשטיין, עוזי פוגלמן ואסתר חיות הורו למדינה להבהיר עד ל-20 לספטמבר את עמדת היועץ המשפטי לממשלה והרבנות הראשית לטענות של התנועה למדינה יהודית כי יש למנות מנכ"ל קבוע לפי הוראות סעיף 13 לחוק הדיינים, שיש לו הסמכה לדיינות או לרבנות-עיר.

"צריך להגיד ביושר", אמר בדיון השופט רובינשטיין, "זה שלבתי הדין אין להם מינויים של דיינים ואין להם מנהל, אלו מוסדות של המדינה וזה לא צריך להיות כך".

הדיון בעתירה אוחד עם הדיון בעתירה של הארגונים "מבוי סתום", ויצ"ו ונעמ"ת. עמדתה המשפטית של התנועה למדינה יהודית שונה בתכלית מעמדתם של הארגונים הללו.

עו"ד גלי עציון, המייצגת את עמותת "מבוי סתום" דרשה משופטי בג"ץ להוציא צו על תנאי שימנע את מינויו של מנכ"ל זמני או קבוע לבתי הדין הרבניים, לאחר שהיועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין הסכים עם הוצאת צו על תנאי. אולם, עו"ד אורי ישראל פז מהתנועה למדינה יהודית התנגד בתוקף להוצאת צו על תנאי, משום שיש בו כדי לסכל את הצו על תנאי שבעתירה לבג"ץ שהגישה התנועה למדינה יהודית בדרישה למנות מנכ"ל קבוע לבתי הדין הרבניים לפי סעיף 13 לחוק הדיינים.

השופטת אסתר חיות הסכימה עם עו"ד פז כי לא קיים תקדים משפטי של הוצאת צו על תנאי שיסתור הוראת חוק מפורשת מימים ימימה, וכאמור צו על תנאי שביקשו הארגונים מבוי סתום, ויצ"ו ונעמ"ת לא ניתן למרות הסכמת היועץ וינשטיין.

"אני די נוטה לטענות של עו"ד פז בעתירתו, שזה לא סביר שניהול בתי הדין הרבניים ייעשה על ידי מנהל של משרד ממשלתי", אמר עו"ד יעקבי בדיון. "יש הבדל בין הזרוע של הרשות המבצעת לבין הרשות השופטת".

ואכן, שופטי בג"ץ קבעו כי על היועץ וינשטיין לשקול מחדש את פסילתו של עו"ד הרב שמעון יעקבי לתפקיד מנכ"ל בתי הדין למשך שלושה חודשים. שופטי בג"ץ המליצו ליועץ וינשטיין למנות את הרב יעקבי למשך ארבעה חודשים, בכפוף להסדר ניגוד עניינים ברור, וקבעו כי אין במינויו כדי לפגוע בטענות המועלות בעתירות לבג"ץ.

"שופטי בג"ץ קיבלו בדיון את עמדתנו העקרונית שקיים צורך דחוף למנות מנכ"ל קבוע על מערכת בתי דין רבניים במצב המחפיר שלה כיום", אומר עו"ד אורי ישראל פז מהתנועה למדינה יהודית. "השתלשלות המינויים הזמניים בשנה האחרונה לתפקיד המנכ"ל רק מוכיחה עד כמה חשוב למנות מנכ"ל קבוע ולא ניתן להדביק טלאי על טלאי של ניהול מערכת ציבורית ענפה, המעסיקה 360 עובדים במשרה מלאה ומתוקצבת ב-175 מיליון שקל בשנה מהקופה הציבורית – שאיננה יכולה לתפקד כיאות ללא מנהל כללי קבוע העומד בראשה, שהוא אוטוריטה בעיני הדרגים הכפופים תחתיו, וממונה בהתאם להוראות החוק".

לדברי עוה"ד פז, בג"ץ בעצם קבע למשרד לשירותי דת, לרב הראשי ולחברי הוועדה לבחירת דיינים לוחות זמנים ברורים וקצובים למנות מנכ"ל קבוע למערכת עד לסיום כהונתו הזמנית של הרב יעקבי למשך ארבעה חודשים בלבד כדי שלא לזעזע את המערכת עוד יותר ממצבה הרעוע כיום. עו"ד פז הביע תקווה ש"היועץ וינשטיין ישכיל בתגובתו לבג"ץ עד ה-20 לספטמבר שלא להמשיך בסחבת הבלתי-נלאית של לשכתו, אלא יחבוש הפעם את כובעו כ'נאמן האינטרס הציבורי', ומתוך דאגה כנה למצבם העגום והקשה מנשוא של מאות אלפי מתדיינים מעוני דין ומאות עגונות יפעל כבר למנות מנכ"ל קבוע ו-30 דיינים חדשים למערכת המקרטעת של בתי הדין הרבניים".
בית דין בגץ צו מנהל רבני

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד