כ"ג ניסן התשפ"ד
01.05.2024

תשובת הגראי"ל: האם כוללים הם כמו ביזנס?

"הכסף לא מביא את האברכים, אלא האברכים מביאים עמם את הפרנסה. אם תקבל אלף אברכים - יהיה בידך לפרנס אלף אברכים"

במעמד שנערך בסוף הזמן. צילום: יחזקאל איטקין
במעמד שנערך בסוף הזמן. צילום: יחזקאל איטקין


"תורה איננה ביזנעס ולא ניתן לבחון שאלות הנוגעות למוסדות תורה באותה צורה שבה בוחנים שאלות הנוגעות לעולם הביזנס. קיומה של התורה הוא ניסי וכוחה הוא מעל הטבע", כך פסק הגראי"ל לשאלה שהובאה לפניו על ידי אחד מראשי הכוללים שביקש להיוועץ בעקבות בקשה שהועלתה על ידי אחד התורמים.

השאלה הופנתה לגראי"ל שטיינמן, והתפרסמה במהלך מעמד סיום הזמן וציון שנה להקמת רשת הכוללים "מגדל עוז" על ידי הגאון רבי יחזקאל אתרוג.

במעמד שנערך במודיעין עילית, השתתפו מאות אברכים הלומדים בסניפי הכולל השונים ברחבי הארץ. במהלך הערב נשא הרב אתרוג דברים ובהם סיפר על הליווי הצמוד לו זכה מגדולי ישראל בכל השלבים של הקמת הרשת וצמיחתה במהלך השנה. בין הדברים הרחיב וסיפר כיצד הגראי"ל תמך בו להגדיל את כמות האברכים ולא להישאר במתכונת מצומצמת.

הרב אתרוג סיפר כי בחודש הראשון שבו הקים את שני הסניפים הראשונים הגיעה אליו פניה מבעל צדקה גדול שהסכים להתחייב לממן את מרבית ההוצאות של הרשת המתפתחת, אך להתחייבות היה תנאי: לא יפתחו סניפים נוספים והתפתחות הרשת תהיה שלב אחר שלב גם בנוגע לכמות האברכים וגם בגובה המלגה אותה מקבלים האברכים. "כמו בעסקים" דרש הגביר, "צריך להתחיל בקטן ולא להתפתח עד שתהיה בטוח שיש בידך את היכולת לכך".

השאלה הובאה בפני הגראי"ל שהכריע לוותר על התרומה והתנאים. "הכסף הוא מידי הקב"ה, וכיוון שבכוחך להתפתח ולהקים סניפים נוספים אל לך לעצור בשלב זה ולא להמשיך ולקבל אברכים נוספים".

הרב אתרוג הוסיף וסיפר כי לאחר תקופה קצרה חזר הגביר על ההצעה ואף הציע להגדיל את ההתחייבות אך בתמורה לכך שהתפתחות הרשת תהיה שלב אחרי שלב "כמו בביזנס".

גם בפעם הזו הובאה השאלה אל הגראי"ל כאשר צדדי השאלה נפרסו בפניו כי מאידך גיסא יש בזאת בכדי להבטיח את קיומו של הכולל במתכונתו המצומצמת, אך מאידך גיסא ישנם מאות אברכים מצויינים המתדפקים על דלתות הכולל.

הגראי"ל הגיב בחיוך וחזר ואמר כי באם הקב"ה נתן את היכולת להקים רשת גדולה עבור מאות ואלפי אברכים אין בידו של הגביר לעצור אותו. "הכסף לא מביא את האברכים", הוסיף הגראי"ל ואמר "אלא האברכים מביאים עמם את הפרנסה שלהם. אם תקבל אלף אברכים תזכה לכך שיהיה בידך לפרנס אלף אברכים". הגראי"ל הורה לו לחזור אל הגביר ולומר לו כי תורה איננה "ביזנס" אלא היא מתקיימת בצורה ניסית וכך לא ניתן לערב בה שיקולים מעולם הביזנס. ואכן לאחר מספר חודשים נוכח הרב אתרוג כיצד התקיימו הדברים כאשר נוספו לספסלי הכוללים מאות אברכים נוספים ואף נפתחו סניפים בערים נוספות ברחבי הארץ.

במהלך האירוע חגגו האברכים בסעודת מצווה שנערכה לרגל סיום המסכת שנלמדה בכולל במהלך זמן קיץ ואף הוענקה תעודת הוקרה לנגיד תומך המוסדות הרב אליעזר סברדלוב שאף לקח חסות על האירוע שנערך באולמי נוף עילית.
ביזנעס הרב שטיינמן אתרוג כוללים מגדל עוז

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד