י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

עליית מדרגה: פיתוח ישראלי מסייע לנכים על כיסא גלגלים חשמלי

המוצר של Step up עוזר לנכים להתגבר על 'המדרגה האחת' (או המדרכה, או מפתן החנות, או קופסת הקרטון שזרוקה על גבי המדרכה)

.
.





הרקע: אילן אביב הוא מוזיקאי ללא רקע במכשור רפואי או בהקמת חברות סטארט-אפ, "אבל תמיד הייתי מוצף ברעיונות", הוא מספר. "התחתנתי עם אישה שאני מאוד אוהב, הכרתי את הוריה ששניהם נכים, והתאהבתי גם בהם. זו הייתה אהבה ממבט ראשון, ולא ייחסתי שום חשיבות לכך שהם נכים - עד שהתחלתי להסתובב איתם ברחוב וראיתי שהם נכים במובן הזה שאנחנו כחברה, לא נותנים להם את האפשרות להיות עצמאים.

"לקחתי את חמותי למספרה, והייתה שם מדרגה אחת בכניסה. אחת. כיסא הגלגלים החשמלי שלה כבד, וגם לו היינו מגייסים עזרה מן העובדים ושבים, לא ניתן להעלות אותו במדרגה. חמתי ישבה מחוץ למספרה, מושפלת. שאלתי אותה - כך נראים חייך? והיא אמרה כן. היא סיפרה שכאשר היא הולכת לחנות צעצועים כדי לקנות משהו לנכדים, היא מחכה בחוץ עד שהמוכר יתפנה אליה. ואם זה בקיץ, היא מחכה בשמש. וכל זה בגלל מדרגה אחת. אמרתי לעצמי - אני חייב להציל את חמותי".

אביב החל לחשוב על פתרונות שיעזרו לכיסא גלגלים חשמלי לטפס מדרגה אחת. עם התוכנית הזו הוא ניגש לחברת התכנון זיו אב הנדסה, אשר לה ניסיון בפיתוח מוצרים בין היתר לתחום המכשור הרפואי וספציפית גם בתחום העזרים לבעלי מוגבלויות, כמו למשל כיסאות גלגלים זולים במיוחד לעולם השלישי, וכן גלגלים מיוחדים עם בולמי זעזועים, שפותחו תחילה לעולם כיסאות הגלגלים ובינתיים הוטמעו גם באופניים ואפילו במטוסים.

"הם ראו את הפוטנציאל של המוצר ואת הערך המוסף, ועשו לי בית ספר מבחינת תכנון המוצר.

"כשלבסוף ראיתי את האבטיפוס עובד, התרגשתי מאוד כי זה היה בדיוק מה שחלמתי עליו. לא חשבתי שאקים סטארט-אפ - בסך הכל רציתי מוצר בשביל חמותי, אבל יחד עם זיו אב בחנתי את פוטנציאל השוק וגיליתי שאפשר לבנות חברה על בסיס המוצר".

השוק: סוגיית 'המדרגה האחת' (או המדרכה, או מפתן החנות, או קופסת הקרטון שזרוקה על גבי המדרכה) היא סוגיה כואבת עבור אוכלוסיית הנכים המתניידים בכיסאות גלגלים. בעוד במקומות בהם יש גרם מדרגות לרוב תוצב גם רמפה או מעלית, הרי שהמדרגה היחידה שאין לצידה הנגשה (משום שהאוכלוסייה הבריאה אינה קולטת את חומרת הבעיה) היא מחסום משמעותי מאוד. כיסא בלתי ממונע ניתן לעיתים להרים, תוך הסתמכות על מטפל שדוחף את הכיסא או עזרה מעוברי אורח. מדובר בעניין לא נעים במיוחד, אולם בכיסא ממונע אפילו זה לא אפשרי. הוא הרבה יותר מדי כבד.

בשנים אחרונות קיימים בשוק כיסאות גלגלים 'היי אנד' שמצוידים בפתרונות אשר מאפשרים טיפוס מדרגות, אולם אלה מוצרי נישה למי שידם משגת ועלותם יכולה להגיע כמעט למאה אלף דולרים. אביב ביקש לפתור את בעיית המדרגה האחת במחיר שיהיה שווה לכל כיס.

המוצר: הפיתוח של סטפ אפ (Step-up) הוא זוג קשתות שמולבשות על כל כיסא גלגלים ממונע, מבלי להרחיב את הכיסא ומבלי לשנות את קוטר ציר הסיבוב שלו או את משקלו. כאשר מגיעים למדרכה, הקשת נפרשת כאשר גלגליה הקדמיים, הלא-ממונעים, על המדרכה ואילו הגלגלים האחוריים ניצבים עדיין על הכביש הנמוך יותר. בשלב זה הכיסא בעצם נמצא באוויר, נתמך על גבי הקשת.

כעת הגלגלים האחוריים של הקשת מתחילים לנוע והכיסא מרחף באוויר כך שהוא כעת נמצא מעל המדרכה, או המדרגה, ואז הכיסא למעשה נוסע על גבי הקשת עד שהוא מתייצב על המדרכה. אז הגלגלים והקשת מתקפלים בחזרה למצבם המקורי. המערכת כוללת מגוון חיישנים המונעים מקרה של קיפול הגלגלים של הקשת לפני שהכיסא יציב מאוד. מלבד מדרגה ומדרכה המכשיר גם מאפשר להיכנס עצמאית לאוטובוס. העלות של המוצר עשויה להגיע לכ-1,500-2,000 דולר.

שלב בפעילות: החברה מגייסת הון לצורך רישום המוצר תחת התקן לכיסאות גלגלים, ומחפשת שותף שיווקי.

גיוסי הון: אביב השקיע בחברה מיליון שקלים מכספו וקיבל מימון משלים באותו ההיקף ממשרד המדען הראשי. לאביב שותף בחברה ששמו איתמר שמרת, בעבר מחברת מקינזי.

השלב הבא: בהמשך החברה תוכל לפתח גם מוצר לכיסאות לא ממונעים.

Step-up

שנת הקמה: 2014

תחום פעילות: תוסף לכיסא גלגלים

מנכ"ל: אילן אביב

משקיעים: אילן אביב והמדען הראשי
בעלי מוגבלות מכשור רפואי נכים סטארט אפ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד