כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024

סערה: "להפוך את ירושלים ללונדון או ברצלונה"

פרויקט נוסף מאיים להרחיב את השבר בין חרדים לחילונים בבירה: שוק הלילה הגדול בישראל • בין השאר, מציע השוק "פסלים, ציירים, מאפרים, יוצרים בחומר, ועוד אומנים רבים שיציעו את מרכולתם ויצירותיהם" • וגם: זעקת הרבנים

סערה: "להפוך את ירושלים ללונדון או ברצלונה"
פלאש90


המאבק בין חרדים לחילונים על אופיה של ירושלים נמשך, כאשר בפרסומי העירייה מצהירים כי ביום חמישי הקרוב ייפתח בעיר הנצח "שוק הלילה הגדול ביותר בישראל".

על פי הפרסום, "שמעתם על שוק הלילה הססגוני בצ'אנג מאי שבצפון תאילנד? ביליתם במדרחוב לה רמבלה ההמוני בברצלונה? הסתובבתם בשעות הערב בקובנט גארדן מארקט המקסים בלונדון? – ירושלים מאחוריכם! ביום חמישי (30/7) יפתח בירושלים – ובפעם הראשונה בישראל – שוק לילה ענק בהיקפו שיפעל בקביעות במרכז העיר.

"בשבועות הראשונים לקיומו יפעל שוק הלילה בימי חמישי בין כיכר ציון לכיכר ג'נראלי (רחוב שלומציון) ולאחר תקופת ההשקה יורחב השוק לכל אזור מרכז העיר (החל מכיכר הדווידקה ועד לכיכר צהל כולל הרחובות הסמוכים, נחלת שבעה, כיכר החתולות ורחוב שלומציון) וכן לימי רביעי מדי שבוע".

"לאורך רחוב יפו, ובסמוך לפסי הרכבת הקלה, ימוקמו מדי יום חמישי מאות דוכני אמנות: מעצבים, תכשיטנים, פסלים, ציירים, מאפרים, יוצרים בחומר, ועוד אומנים רבים שיציעו את מרכולתם ויצירותיהם החל משעות אחה"צ ועד 11 בלילה. הרחוב יתמלא במוקדי תאטרון רחוב, פנטומימאים ופסלים אנושיים, דמויות שטח, מוזיקה חיה, מיצגי אמנות מכל הסוגים, נגני רחוב, הפעלות שונות לקהל, סדנאות ועוד שפע של אטרקציות שיעניקו למבקרים חווית שיטוט, קניות ובידור יוצאת דופן, כפי שנהוג ומקובל בשווקי הלילה הגדולים בכל העולם".

גם ראש-העיר ירושלים, ניר ברקת, נלהב לבשר לתושבים על היוזמה: "זהו שלב נוסף בתהליך הפיכתה של ירושלים לעיר תרבות ותיירות בינלאומית ותוססת שביקור בה מיצר חווית בילוי ייחודית וקסומה ואני מזמין את כולם לבא לחגוג וליהנות".

לדברי מפיקי שוק הלילה מדובר באטרקציה תיירותית שצפויה למשוך אליה מדי יום עשרות אלפי ירושלמים, תיירים מחו"ל ותושבי הארץ, שלשם שינוי גם לא יתקשו למצוא חניה כיוון שהשוק מתקיים ממילא לאורכה של הרכבת הקלה.

אישי ציבור חרדים הביעו כאב ושאט נפש מהיוזמה, המצטרפת ליוזמות קודמות לחלן את ירושלים ולהפוך אותה לעיר ככל הערים. מדובר בין השאר בריקודי השחץ והזומבה מול החומות שנערכו למרות מחאות החרדים, פרויקט הספורטק שהועבר למרות התנגדות מרבית הנציגים החרדים במועצה,

זעקת הרבנים
בשבוע שעבר, לכבוד תשעה באב כינס 'יתד נאמן' 4 מהרבנים החשובים ביותר בירושלים, בביתו של רב העיר העתיקה הגאון רבי אביגדור נבנצאל, כדי לשמוע מהם מה דעתם על הקשר שבין האבל הנצחי על חורבן ירושלים, לבין מה שקורה היום בירושלים על ידי ראש העיר, ניר ברקת.

מלבד הרב נבנצאל היו שם הגאון רבי שמחה קוק רב בית הכנסת "החורבה", הגאון רבי יוסף אפרתי והגאון רבי אליהו שלזינגר. הזעקה שנשמעה מפי הרבנים הייתה גדולה. כך לדוגמה הגר"א נבנצאל: "מה שקורה היום זה הכוונה ממש – 'שועלים הילכו בו'. במצב נורא שנעשה כיום במכוון לטמא את ירושלים פשוטו כמשמעו. חייבים להתריע ולמחות על כך. לבל נהיה חלילה שותפים לדבר עבירה".

הרב שלזינגר: "כל מה שקורה בירושלים זה חלק מסמלי החורבן. המטרה של העומדים בראש הפירמידה העירונית היא להפוך את כל הדרך משער יפו סמוך ונראה לחומות העיר העתיקה ועד דרך חברון, למרכז בילוי גדול ומעורב שיהיה פתוח גם בשבתות ויו"ט. ואין ספק שכל מי שלא מוחה כנגד דבר זה הוא שותף לדבר עבירה. רק לאחרונה פרסם ראש העיר שהוא מתכונן להפוך את ירושלים למרכז ספורט עולמי. הוא בונה כעת מרכזי בילוי ענקיים גם בגבולות וסמוך ונראה לשכונות החרדיות. וכי לעת הזו פיללנו? ועי ניתן להחריש ולא לזעוק את זעקת העיר?

"יבוא יום והוא לא רחוק, ונתעורר ולא נכיר את ירושלים. הם עושים הכל להדיר את רגלי הציבור החרדי. הם מתכננים לבנות מגדלים בכניסה לירושלים בכדי לעצור את החרדים שלא יתפשטו
עלינו להירתם כאיש אחד בלב אחד לזעוק את זעקת ירושלים בכל הכוח והיכולת".

הרב אפרתי: "מתנהל מאבק על רשות הרבים, האם ירושלים תהיה דומה ח"ו לפריז ולניו יורק. לכן שבעתיים גדול הכאב והצער שדווקא בזמן שבו עלינו להתאבל על החורבן, ודווקא במקומות המקודשים ביותר, עושים דברים ומופעים שהם המנוגד ביותר לקדושתה של ירושלים. צריכים אנו לזעוק את הזעקה: לצערי אני נזקק לומר משפט חמור מאד: אולי זה חסד שבתוך החורבן, המקום נמצא בידי הוואקף. כי מי יודע אלו מופעים היו עושים שם.

"אנו נחשפים לתוכניות הרות אסון שבהם מחללים את קדושת ירושלים. מעולם לא היתה כזאת פירצה בחומות ירושלים, ואנו צריכים לזעוק בקול ברור וגמור – עד מתי? ושלא יהיה לנו ח"ו שותפות בדברים האלה. צריך לזעזע את הציבור ולא רק את הציבור הכללי, שאכן ברובו כואב לשמע חילולה של ירושלים, שכן גם בציבור בני התורה לא הכל יודעים ומודעים למה שגורמים כאן גורמי השלטון, ולעיתים אף הדברים נעשים במחשכים והרחק מעיני כל".

הרב קוק: "השונאים הגדולים ביותר שלנו לא היו יכולים להזיק לנו כפי שאנו מזיקים לעצמנו. מוטל עלינו להילחם מלחמת חורמה באותם גורמים שמנסים להראות פנים עולזות כאילו ולא מדובר במשימות בעלות אסון. המופעים השונים לצד המזימות הקשות האמורות, מביאים לכך שאנו ממיטים אסון רוחי ומעשי במקום המקודש לעם היהודי מדורי דורות. ואין מקום לפשרות".
ירושלים שוק חרדים נציגות זומבה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 13 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד