כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024

בכל יום שישה כלי רכב נזקקים לחילוץ של כוחות ההצלה עקב תאונת דרכים

שמואל אבואב מנכ"ל עמותת אור ירוק: "לצערנו רבים מידי מבין נפגעי תאונות הדרכים מתים כתוצאה מכך שלא חולצו ופונו בזמן. מדינת ישראל חייבת להגדיל את מערך הפינוי, החילוץ וההצלה בעיקר בפריפריה"

בכל יום שישה כלי רכב נזקקים לחילוץ של כוחות ההצלה עקב תאונת דרכים


בחודש מאי השנה, הוזעקו כוחות הכיבוי וההצלה בבאר שבע לרחוב רבי עקיבא בעיר, בעקבות תאונת דרכים שהתרחשה במקום. כשהגיעו למקום, גילו הכוחות כי בעקבות תאונת דרכים, התהפך רכב ובו משפחה שלמה, ונפל לתהום. אם המשפחה, הייתה לכודה בחלק הקדמי של הרכב ולאחר מבצע מורכב וקשה, חילצו אותה כוחות ההצלה והצילו את חייה. אילו המחלצים לא היו מגיעים במהירות ומבצעים את פעולת החילוץ, ייתכן שהמשפחה, הייתה מאבדת את האם.

מנתוני עמותת אור המבוססים על נתוני נציבות כבאות והצלה, עולה כי בכל יום שישה כלי רכב בממוצע נדרשים לחילוץ לאחר שהיו מעורבים בתאונת דרכים. בשנת 2014 נרשמו 1,960 חילוצים עקב תאונות דרכים (16% מסך החילוצים), ירידה של 7% ביחס למספר החילוצים שבוצעו בשנת 2013 בעקבות תאונת דרכים (2,139).

שמואל אבואב מנכ"ל עמותת אור ירוק: "במקרה של תאונת דרכים, ישנה חשיבות עליונה להגעה מהירה של הפצועים אל בית החולים. "לצערנו רבים מידי מבין נפגעי תאונות הדרכים מתים כתוצאה מכך שלא חולצו ופונו בזמן. מדינת ישראל חייבת להגדיל את מערך הפינוי, החילוץ וההצלה ולהוסיף נקודות של כיבוי אש בעיקר בפריפריה. זה מציל חיים וגם משתלם כלכלית".

מחוז הדרום מוביל במספר החילוצים עקב תאונת דרכים
• 504 חילוצים עקב תאונת דרכים נרשמו במחוז הדרום בשנת 2014 המהווים 26% מסך כל החילוצים שבוצעו באותה שנה.
• 465 חילוצים עקב תאונת דרכים נרשמו במחוז המרכז בשנת 2014 המהווים 24% מסך כל החילוצים שבוצעו באותה שנה.
• 385 חילוצים עקב תאונת דרכים נרשמו במחוז הצפון בשנת 2014 המהווים 20% מסך כל החילוצים שבוצעו באותה שנה.
• 241 חילוצים עקב תאונת דרכים נרשמו במחוז חוף בשנת 2014 המהווים 12% מסך כל החילוצים שבוצעו באותה שנה.
• 140 חילוצים עקב תאונת דרכים נרשמו במחוז דן בשנת 2014 המהווים 7% מסך כל החילוצים שבוצעו באותה שנה.
• 138 חילוצים עקב תאונת דרכים נרשמו במחוז ירושלים בשנת 2014 המהווים 7% מסך כל החילוצים שבוצעו באותה שנה.
• 87 חילוצים עקב תאונת דרכים נרשמו במחוז יו"ש בשנת 2014 המהווים 4% מסך כל החילוצים שבוצעו באותה שנה.

פינוי מהיר של פצועים לבתי החולים הינו נושא חשוב ביותר. מדובר במה שקרוי "שעת הזהב", אותו פרק זמן קריטי שיקבע את גורלו של הנפגע. קבלת טיפול רפואי מהיר יכולה לקבוע האם הנפגע יחיה או ימות וכמו כן, קריטית להחלמתו.

למרות חשיבות מהירות הפינוי, ישנו גורם נוסף הקריטי להצלת הנפגעים בתאונות דרכים – יחידות הטראומה בבתי החולים. על פי נתוני עמותת אור ירוק, בישראל ישנן 16 יחידות טראומה בלבד מתוך 22 בתי החולים בארץ. המשמעות היא, שישנם פצועים קשה שיפונו לבתי חולים מרוחקים משום שבבתי החולים הקרובים למקום פציעתם אין יחידות טראומה הערוכים לקלוט אותם. הנסיעה הארוכה, עלולה לגרום לאיבוד חייהם.

בענין זה הגיש לאחרונה ח"כ דניאל עטר ממפלגת "המחנה הציוני" שאילתא לשר הבריאות. בשאילתא כותב ח"כ עטר, כי "לפי אור ירוק, הבאת הפצוע מתאונה במהירות למרכז-רפואי בו יחידת-טראומה, מעלה משמעותית סיכויי הישרדות ומקטינה השלכות פציעה". חבר הכנסת הוסיף כי "פתיחת יחידות-טראומה נוספות בפריפריה תתרום להקטנת מספר ההרוגים מתאונות".

לכן, ביקש ח"כ עטר לבדוק את נושא זה מול שר הבריאות: האם הדבר נכון? כמה יחידות טראומה ומומחים פועלים בפריפריה והאם יש תכנון להגדיל את מספר יחידות הטראומה ואם כן, היכן הן יוקמו.
אור ירוק תנועה משטרה תאונות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד