כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024

אלעד: מלחמת הכבוד והמחטפים של מנהלי הסמינרים • תחקיר מיוחד

הגראי"ל שטיינמן הורה 'יחלוקו', ראש העיר הציע פשרה מוסכמת, אבל אז הגיעו שני מנהלי הסמינרים המקומיים, ובמירוץ של מחטפים המבוססים על יוקרה מדומה והשמצות - הותירו עשרות בנות שבורות בבית • ואיך מגיבים המעורבים?

אלעד: מלחמת הכבוד והמחטפים של מנהלי הסמינרים • תחקיר מיוחד


העובדות ברורות וכואבות: עשרות תלמידות שאמורות לפתוח את לימודיהן בסמינר והמתגוררות באלעד - מצאו את עצמן השנה ללא מענה במוסדות החינוכיים בעיר.

שני הסמינרים הפועלים באלעד סירבו לקבל את הבנות הללו לשנת הלימודים הקרובה, וכידוע, על פי הוראת רבנים, מזה כשנתיים אין בנות תושבות העיר מתקבלות בסמינרים שבבני ברק ובפתח תקווה.

איך הפכה אלעד לבירת מסורבות הסמינרים של המגזר? 'בחדרי חרדים' בתחקיר מיוחד על משחק של כבוד ויוקרה שמאמלל עשרות משפחות ובנות שלא חטאו.

כשמדברים על מספרים הזויים של 50% מהמחזור שנותר מחוץ לסמינר, מתברר שהשנה ה'אפליה' השתדרגה, לא רק תלמידות ספרדיות סורבו בבושת פנים, כפי שהתרגלנו, אלא גם בנות לבעלי בתים חשובים אשכנזים בעיר, שאינם נחשדים חלילה בלבישת חולצה צבעונית או מכנס כותנה, אלא ממש חרדים בהווייתם, משתייכים לקהילות ואף מתפללים בבתי כנסת כשהם לבושים בכובעים חליפות, אך חטאו בחטא הנורא של עמלם לפרנסתם - נותרו מחוץ למסגרת.

הרקע למשבר
אם לפני שנתיים עוד דשדשו עם מספר נמוך של תלמידות אשכנזיות בעיר, השנה שחררו שני בתי הספר בית יעקב באלעד לא פחות משלוש כיתות ח' לכל בית ספר, ובסך הכל כ-240 בנות. אם שנה שעברה היתה מלחמה, השנה זה פיגוע של ממש. לפי הרישומים כיום, נותרו בחוץ למעלה מארבעים בנות.

מסתבר, לפי הטענות, שמה שעומד מאחורי אי קבלת התלמידות, אינה אלא מלחמת יוקרה בין שני סמינרים המתחרים ביניהם מי מהם יצטייר כאדוק יותר. מי שאינו מקבל בנות מ'משפחות של אנשים עובדים' רח"ל, הרי זה משובח. אם אפשר ליצור שם יוקרתי, למה להיקרא "מודרני"?

שני הסמינרים המתחרים הם 'לדעת חכמה', בראשות הרב משה שטיין, ומולו סמינר של הגברת לאה זלזניק, 'דרכי חנה'. שני אלה שלחו רשימות סירוב לבנות העיר ונוצרה ביניהם תחרות "מי יסרב יותר". יצוין כי על אף ההתנהלות הפסולה של הצדדים - זכו הסמינרים למימון ציבורי בדמות תקציבי משרד החינוך והקצאות מבנים.

שני הצדדים כאחד אינם נקיים, וחילופי האשמות ומאבקי הכוח מושכים כל אחד לכיוון אחר.

קצת היסטוריה: הסמינר של שטיין נוסד לפני כשנתיים בברכת הגר"ח קנייבסקי והגראי"ל שטיינמן, ונועד לקלוט את בנות העיר. כדי להבטיח את הצלחת הסמינר הובטח למנהליו שלא יתקבלו בנות מהעיר לסמינרים מחוץ לעיר. לפני כשנה פתחה זלזניק סמינר אלטיסטי לבנות אברכים כביכול בשם 'דרכי חנה'. בשל גישתו שנחשדה בגזענות, הוצא צו סגירה לסמינר על ידי משרד החינוך, אך למרבה הפלא הוא המשיך לפעול באין מפריע - גם ללא רישיון.

לקראת תחילת עונת הרישום, בלחץ החרב המתהפכת של משרד החינוך, נכנסו ראשי הסמינרים עם ראש העיר אל הגראי"ל שטיינמן כדי להכריע על מדיניות רישום אחידה. הגראי"ל פסק להם 'יחלוקו'. על הבסיס הזה התיישבו שני הסמינרים בתיווכו של ראש העיר כדי לייצר הסכמה משותפת.

כיצד פירשו או יכלו לפרש המנהלים את ה'יחלוקו'? זו שאלה שיש עליה מספר גרסאות. הגרסה של ראש העיר, ישראל פרוש, הייתה הגיונית להפליא: פרוש הציע להסכים על סמינרים אזוריים, כאשר כל סמינר יהיה אחראי לקבל את כל הבנות - ללא יוצאת מהכלל - מאזור אחד של העיר. לכאורה מדיניות זו התאימה להוראתו של הגראי"ל שטיינמן, על 'חלוקה'. על בסיס זה גם הוקצה לשני הסמינרים מבנים על ידי העירייה באזורים שונים של העיר המכונים 'למטה' ו'למעלה'.

גם במידה ומנהלי הסמינרים לא הסכימו להצעה זו, היה עליהם לבחור כל צורה אחרת של חלוקה הגיונית של כלל הבנות. דבר אחד היה ברור אחרי הוראתו של הגראי"ל: כולן מקבלות מקום בסמינר.

לאחר שבשנה שעברה נרשמו סירובים להסכמה, ביקשו השנה הצדדים המעורבים בסיפור להגיע לכלל הסכמה, שכללה המשכיות של לימוד הבנות בסמינר האזורי. המנהלים חיכו עם תשובות הקבלה לסמינר, אך נראה היה שהכל יעבור בשלום. ההסכמה, לטענת כמה מהצדדים, התפוצצה על ידי הסמינר של זלזניק.

פיצוץ ההסכמות
"מה שקרה הוא", אומר אחד המעורבים בפרשה ל'בחדרי חרדים', "שמנהלי סמינר זלזניק חשדו ששטיין 'אכל קורצה' עליהם במשרד החינוך והחליט לפוצץ את ההסכמות. בעקבות כך הוא רץ וקיבל כשמונים בנות ללא תיאום עם שטיין, וכך הותיר את כל השאר בחוץ, ללא שהותיר בסיס לחלוקה אזורית".

במקביל, נוצרה תופעה מכוערת של סחר מכר בבנות בין הצדדים, בנוסח: "אתה תקבל בת זו ואני אקבל בת זו תמורתה" - כמו היו בהמות בשוק. מספר גורמים ששוחחו עם 'בחדרי חרדים' טוענים שקבוצת הורים "אדוקים" ביקשה להבטיח את מקומ בנותיהם אצל שטיין - בתמורה לכך שלא יקבל בנות למשפחות שלא מצאו חן בעיניהם, זה הסכים לרעיון, ולאחר "מחטף התשובות" של זלזניק, נוצר מצב שגם משפחות שרצו אצלו והתאימו לסמינר, נשארו בחוץ, בגלל הדיל עם ה'אדוקים'.

מה שמחמיר את המצב הוא שגם סמינרים מבני ברק ופתח תקווה, כזכור, לא מקבלים בנות מאלעד בהוראת רבנים, כך שכאשר בת לא מתקבלת לא לזלזניק ולא לשטיין - אין לה ברירה אלא לשבת בבית.

"הורים פוחדים מנסיעה מחוץ לעיר", אומר לנו אב שבתו נותרה בחוץ. "נשמע לי התאבדות חינוכית לשלוח ילדה לתל אביב של היום. בני ברק ופתח תקווה לא אופציה עבורנו כי היא נחסמה..."

שמועות ריחפו באוויר לפיהן יוקם סמינר שלישי, אך מרבית ההורים מסרבים לכך. "אנו לא מעוניינים בסמינר שיסווג כסוג ב' וג'", הם אומרים. "הגיע הזמן לפתרון שורש לנושא הכאוב הזה". משפחות רציניות שוקלות מעבר דירה בשל המצב הקשה שנוצר בעיר.

בחדרי חרדים פנה למנהלי הסמינרים זלזניק ושטיין. תגובתו של זלזניק טרם התקבלה היא תפורסם לכשתקבל. שטיין הגיב כי: "הכתבה מכילה הכפשות על הסמינר והתנהלותו והוא דוחה אותן בכל תוקף. מדובר", הוסיף "ברצף הכפשות מגמתיות שאין ביניהן לבין המציאות דבר וחצי דבר".

מעיריית אלעד נמסר כי "העיריה וקברניטיה עשו ועושים כל שביכולתם לפתור את העניין לטובת כל אנשי העיר, צר לו לראש העיר", הם מטעימים, "שלמרות מאמציו להסדיר את העניין ההסכמות שניסה להוביל עלו על שרטון, והוא יעשה הכל כדי שייושרו ההדורים ולכל בת מבנות העיר יימצא המקום הראוי לה - לפי רצונה".

משרד החינוך שהעניין מצוי בתחום אחריותו הגיב כי: ״המשרד מקיים דיונים בנושא על בסיס יומיומי במטרה למצוא פיתרון לבעיה. דיון כזה התקיים גם הבוקר. המשרד פועל בנושא מתחילת הפרשה וימשיך לטפל בו עד למציאת הפיתרון המיוחל״.

עם זאת המשרד לא הסביר כיצד סמינר שכבר הוצא נגדו צו סגירה עדיין פועל כמו לא אירע דבר. האם יימצא פתרון אחת ולתמיד לסוגיה זו?
אלעד סמינרים קבחה תלמידות שטיין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 22 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד