ג' אייר התשפ"ד
11.05.2024

ראש הממשלה נתניהו, דבר בג"צית! • טור

עו"ד יצחק שינפלד בטור השבועי הקבוע מנתח את מאורעות בית אל • ויש גם ברכה חמה לח"כ העתידי יעקב אשר

ראש הממשלה נתניהו, דבר בג"צית! • טור


ממשלת הימין בראשות בנימין נתניהו ובניצוח אישי של שר הבטחון בוגי יעלון שוב הרסה בתים יהודיים. הפעם, בישוב הוותיק בית-אל.

לאחר דיחויים רבים, כולל עתירה נוספת שנדחתה ברגע האחרון. עפ״י הוראה חד משמעית מבג״ץ, שוב עלו הדחפורים להרוס בנייה יהודית. כוחות יס״מ רבים בשחור.... ליוו ואבטחו את ההריסה בשמש היוקדת והקופחת, מול המוני המוחים שנזעקו ובאו להפגין ולנסות לסכל בגופם, את ההריסה. כרגיל כשמדובר בבנייה יהודית.... לשווא. שלא כרגיל, למשטרה יש כוחות מספיקים, זמן ויכולת.

זו לא בנייה ערבית בצפון, לא בנייה בדואית בדרום, לא בניה בלתי חוקית בהר הבית ומזרח י-ם. זו בנייה יהודית.

אמת, עמדת הממשלה שהובאה לבג״ץ ברגע האחרון ומאוחר מדי, קבעה שיש להשאיר את הבנייה על כנה, מאחר והבנייה אושרה והוכשרה בדיעבד!!!

לדידם של שופטי הבג״ץ בראשות הנשיאה. העובדה שהקרקע פרטית בבעלות העותר הערבי, הגלגולים הרבים שעברה העתירה 3 שנים!השהות הממושכת עד שהבנייה הוכשרה!!!!! לא נתנה בידם סיפק בכדי לשנות את עמדתם הראשונית, שיש להרוס את הבנייה שנבנתה על קרקע פרטית של העותר.

קל מאד להאשים את שופטי בג״ץ במשוא-פנים, חד צדדיות, נטייה אישית, אג׳נדה. קל! אך לא צודק. וודאי לא את בג״ץ בהרכב הנוכחי. בטוח שלא בדיון והנושא הנוכחי.

הממשלה שירכה רגליה 3 שנים. עמדתה הסופית הנוכחית, שיש להשאיר את הבנייה ולהשלימה נתקבלה רק לאחרונה וב״דיעבד״. משך שנים נציגי הפרקליטות ״גמגמו״. התייחסו רק לסוגיית הבעלות בקרקע, הייתה ״הסכמה דיונית״ מצד הפרקליטות שהבנייה לא מבוצעת כדין ועפ״י חוק. אין חולק שעבודות הבנייה נעשו ״בחטא״ ללא רישיון והיתרים כדת וכדין. הכל ב״כאילו״. מדיניות הממשלה בדיונים ובעתירות הייתה ״מגמגמת״ מתרשלת, לא נחרצת, מהרגע הראשון.

בידי הממשלה אפשרות ״להפקיע קרקע״ מסיבות בטחוניות, תכנוניות ועוד. ניתן לפצות בעלי קרקע, להחליף קרקע במסגרת תכנון מחדש. הכל אפשרי וניתן, לו מחליטים, יודעים מראש ונחרצים. הממשלה הינה ״ריבון״, בעלים. אך לא חסינת חוק.

הכנסת, בית המחוקקים הישראלי יכול להגביל את שופטי בג״ץ, בחקיקה פרטנית או כוללנית. ממשלה חזקה יכולה ״לתחום״ את תחומי ושטחי התערבות הבג״ץ. ממשלה ״יכולה״, ממשלת נתניהו לא מסוגלת. מפחדת, הססנית, חוששת. קואליצית נתניהו ״רוצה״ אך לא יכולה! אין הנהגה.

ח״כ יוגב חבר הקואליציה קרא לעלות על בג״ץ בדחפור די-9. עמיתו ח״כ סמוטריץ קרא לבג״ץ זנב שמכשכש בכלב!! אמירות קשות! פוגעות! מיותרות, על גבול המסוכנות והאנרכיה.

שניהם כואבים ופגועים בכל נימי נפשם. ליבי איתם. חברים בקואליצית ימין, מחזיקים אותה באצבעם הבודדת! ומבצעים מדיניות שמאל. חה״כ יוגב, סמוטריץ ונוספים, טובים ואהובים. כאבכם כאבנו, מטרתכם מטרתנו. כמחוקקים נכשלתם ולא בפעם הראשונה. השינוי גם לא נראה בעין.

חז״ל אומרים: ״אין לו לדיין אלא, מה שעיניו רואות״. בפארפאזה מדויקת לשיח-המשפטי ״אין לו לשופט אלא, את ספר החוקים״. נכון, האות הכתובה ״נתונה״ לפרשנות אישית מרחיבת לכת, בשיטתו הידועה של הנשיא לשעבר אהרון ברק. ברק מתח את הגומי עד סף ״קריעה״! הוא נתן לאג'נדה האישית שלו להשתולל. מעידן כבוד הנשיא לשעבר אשר גרוניס ועובר לעידן כבוד הנשיאה הנוכחית מרים נאור, הפרשנות האישית מצומצת, ״לשון-החוק וכוונת-המחוקק, שוב מוצאים את מקומם הבכיר.

לשופט יש את ספר-החוקים! למחוקק יכולת ואפשרות לחוקק-חוקים. כשהמחוקק מתרשל. הרשות המבצעת מגמגמת, לא ברורה. שלא יצפו ששופטי בג״ץ יוציאו עבורם את התפודים מהאש. בשפה מדוברת, שלא יתלו יהבם ברשות-השופטת שתעשה עבורם את העבודה ו״בדיעבד״.

כל נושא הבנייה מעבר לקו הירוק לא מוסדר ולא ברור, בלשון המעטה. הרשויות המוניציפאליות הנבחרות לא ״ריבוניות״ בתחומם המוניציפאלי לבנות! רק לתחזק. ״הריבון״ זה הצבא, כשלמעשה ה״ממשל האזרחי״ מנפיק את אישורי בנייה. ממשלות נתניהו לדורותיהם מחזיקים את המתיישבים והימין בגרונם. אין שלטון מוניציפאלי, התבעו״ת לא מוסדרות, הבנייה בהתאם למדיניות ״משתנה״ של כל ממשלה בזמן נתון, ״זיגזג" כבר אמרנו!

התירוצים רבים. האמת תמיד באמצע! הפחד מאובמה, החשש מאירופה העוינת. אי רצון לבצע שינויי חקיקה, ו-או הפקעות שבדין ומשכך התערבות הבג״ץ.
בפועל, ״עצימת עינים״ מצד ה״ריבון״. מדיניות לא ברורה, לא עקבית, כעסים מצד המתיישבים החסומים ומוגבלים. התערבות חוזרת ונשנית של בג״ץ בתחום שהיה עדיף לו היה מוסדר בחקיקה מסודרת, מצב לא בריא ולא נורמאלי.

שיטת ה״בלופים״, הבדיעבד, הנסיון לעצום עיניים בתקווה שהרדאר, לא יקלוט. ״השיטה״ נמאסה על כולם. על אובמה שלא ״חשוד״ באהבת יתר וגם על האירופאים העוינים בטבע מולד. מערכות היחסים בין המנהיגים לא מאפשרות ״קריצות״ בסגנון שהיה אפשרי עם ממשל בוש וממשל קלינטון.
היום צריכים לדבר ברור. לטוב ולרע. בעידן של מו״מ ניתן ואולי צריך ל״הקפיא״ בנייה.

בגאון, ללא היסוס. היום, כשאין...! צריך לבנות בשטחים ש״לדעת״ הממשלה צריך לבנות בהם. לא צריך להשטיח גבעות וליצור רזרבות כשיטתו לשעבר של המפנה הגדול ״אריק שרון״. אך בנייה של גידול-טבעי ואפשרות להתפתחות נורמאלית, מחויבת המציאות.

לו מדיניות ממשלת נתניהו והעומד בראשה הייתה ברורה ונחרצת, האיומים והגינויים היו נאמרים פעם אחת והשיירה הייתה עוברת.

בפועל, המדיניות מקרטעת ומושפעת מהאיומים והגינויים החוזרים ונשנים. לא בונים! המתיישבים כועסים! הורסים בתים! וגם מחרימים, מאיימים ומגנים.

אין תחליף למדיניות ברורה, להנהגה תקיפה והחלטית. מה שכן, כן. מה שלא, לא. זה בריא למתיישבים שידעו סו״ס מה, כמה והיכן. זה טוב למדיניות החוץ וההסברה. זה ״מסייג״ ומגביל את גבולות ההשפעה והכוח של ה״מאיימים״ למיניהם.

ישראל אמרה ״לא״ לארה״ב ולנשיאיה יותר מפעם אחת ופעמיים. האמירות של בגין, שמיר, ואפי׳ אולמרט ורבין היו נחרצות, ברורות. היו סנקציות, ביטול ערבויות, עיכוב אספקת נשק. אך מערכת היחסים התגברה, היה כבוד הדדי.

ממשלות נתניהו, מצטיינות בהססנות ״רצון למצוא חן" שמתורגם ל״חולשה״. בנימין נתניהו חידש ביטוי. חמש בפה ואחד בלב!!! בפה הוא ״גיבור-גדול״. בחדרי-חדרים, בשיחות-אישיות, ״בלב״ הרבה פחות. כשההנהגה רופסת, ״בחוץ״ מריחים דם. מבינים שאפשר ללחוץ, לאיים.

טוב יעשו יוגב, סמוטריץ והאחרים באם ינצלו כוחם ויכולותיהם הפרלמנטריות לעסוק בחקיקה ברורה, שתאפשר לשופטי בג״ץ ליישם את מדיניות הממשלה עפ״י חקיקה תקפה, עדכנית ומתאימה. לא רק לזרוק אבנים בבית הזכוכית, לא ראוי לא מתאים.

טוב יעשו אנשי הימין בקואליצית נתניהו באם ימצו את כוחם הפרלמנטרי לביצוע שקול של אמונתם ודעותיהם מבלי לשבור את הביצים ולשפוך את החלב. במוח ולא בכוח.

בשולי הדברים. לידידי רעי הרב יעקב אשר, שא ברכה והצלחה בפועלך המחודש בכנסת-ישראל עם אישור החוק הנורווגי. איש נכון במקום המתאים. היה שליח נאמן לשולחיך ציר מוצלח למשלחיך. הצלחתך הצלחתנו. כה לחי.
נתניהו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד