י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024

לא לחינם התכנסו ט"ו באב ועשרת הדיברות • טור

הרב ישראל אברמובסקי ראש בימ''ד "תורה והלכה" עם טור מרענן ומלא תקווה לרגל שבת ואתחנן-נחמו ויום ט"ו באב

לא לחינם התכנסו ט"ו באב ועשרת הדיברות • טור


השנה התכנסו להם בסמיכות מרתקת יום ט"ו באב ופרשה בה אנו מקבלים את לוחות הברית בהם חקוקים עשרת הדברות.

יום של אירועים שהמשותף לכולם זה 'תקווה' אחדות אהבה ונתינה, ופרשת של קבלת עול מלכות שמים כאשר חציו בין אדם למקום וחציו בין אדם חברו.

לא ניתן להפריד בין המצוות 'תורה אחת ומשפט אחד יהיה לכם' וכמו שבקרבת אלוקים, אמונה, ודביקות בו, הצטווינו.

באותו הנשימה מחויבים אנו לציוויי 'לא תעשה'. כמו שמקיימים אנו את בין אדם למקום, בדיוק כך מחויבים בבין אדם לחברו.

לא לחינם חברו להם התאריך והפרשה לפונדק אחד, כאן נלמד אהבת ד' מהי, ואיך אוהבים את האדם.

מצד אחד הדרך לקרבת אלוקים בכל לבבך ובכל נפשך וביום זה שבנות ישראל יוצאים בכלים שאולין ודווקא שאולין כדי לא לבייש את מי שאין לו, כי חובת האדם בקיום התורה בין אדם למקום ובין אדם לחברו שזורים יחדיו בלוחות הברית.

ויום הכיפורים שאינו מכפר על פגיעות בין אדם לחברו מתחבר עם טו באב בו אנו מוצאים התייחסות מיוחדת על היחס של בני האדם איש לרעהו במישורים השונים.

ואכן כשנעלעל בדפי היסטוריית העם היהודי נמצא שעמוד האור ההולך ומתווה לנו את הדרך בה על האדם לילך בבניית ביתו הוא עמוד החסד, ומה יותר מחסד כדי לבטא נתינה, ומה יותר מנתינה כדי ללמדנו מהי אהבה.

אליעזר עבד אברהם מוצא את רבקה ע"י באר המים נערה צעירה הגומלת חסד ושם בבאר המים נולד השידוך ליצחק אבינו.

יעקב מגיע ארצה " וַיִּגַּשׁ יַעֲקֹב וַיָּגֶל אֶת הָאֶבֶן מֵעַל פִּי הַבְּאֵר" שוב על שפת באר במעשה חסד הולך ונרקם שידוכו של יעקב עם לאה ורחל.

משה רבנו בורח ממצרים למדין ובנותיו של יתרו מגורשות ע"י הרועים עד אשר "וַיָּקָם מֹשֶׁה וַיּוֹשִׁעָן, וַיַּשְׁקְ אֶת-צֹאנָם" וכשיתרו שומע את סיפור הדברים "וַיֹּאמֶר אֶל-בְּנֹתָיו, וְאַיּוֹ, לָמָּה זֶּה עֲזַבְתֶּן אֶת-הָאִישׁ, קִרְאֶן לוֹ וְיֹאכַל לָחֶם" אומר רש"י לחם זו אשה ואכן לאחר מכן "וַיִּתֵּן אֶת-צִפֹּרָה בִתּוֹ לְמֹשֶׁה"

דוד מלך ישראל נושא לאשה את מיכל בת שאול לאחר שמחרף מערכות אלוקים חיים בהריגת הפלשתי וזאת לאחר שדוד עשה חסד עם שאול כאשר היה רועה הצאן לאביו ובתולדת מעשי החסד נושא את מיכל לאשה.

החסד הוא היסוד למנהיג בישראל ההרגשה של שותפות, נשיאה בעול, ערבות, לשמוח בשמחת האחר, להצטער בצערו, זה מה שמכשירו למנהיג על הכלל, לא די בגדלות בתורה, לא די במידות טובות, אלא להיות מנהיג צריך גם "אהבת חסד".

וזהו הסוד בשידוך בין איש לאשה, רק כאשר האדם מבין ומרגיש את האחר יכול הוא לבנות את משכנו הפרטי כאשר הוא שותף מלא לצערו ולשמחתו של חברו רק אז זיווגו מן השמים וודאי יעלה יפה, וזה מה שמצינו אצל אבותינו.

כותב הרב דסלר זצ"ל קניית מידת האהבה נקנית לא ע"י לקיחת דברים, אלא ע"י נתינת דברים. וכבר נהוג לומר שכ"א מבני הזוג צריך לבדוק ולברר בשולחן ערוך לא מה מגיע לו על פי ההלכה, אלא מה הוא חייב וצריך לתת לבן זוגו לאחר, וזהו חיים של אושר וכבוד, תורה וגדולה במקום אחד.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד