י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

15% מהציבור: ניקרנו לפחות פעם אחת במהלך נהיגה בשנה האחרונה

נרדמים על ההגה - נתונים מדאיגים. שמואל אבואב מנכ"ל עמותת "אור ירוק": "חום כבד ועייפות יכולים להיות קטלניים בכביש, ועל כן המדינה צריכה להגביר את המודעות בקרב הנהגים לסכנות שבנהיגה בעייפות

15% מהציבור: ניקרנו לפחות פעם אחת במהלך נהיגה בשנה האחרונה


"חשבתי שאני גיבור גדול ולא צריך לישון", מספר אלון כחלון, על תאונת הדרכים שעבר כשהיה חייל בגיל 19. לאחר 36 שעות ללא שינה הוא נסע לביתו, מרחק של רבע שעה נסיעה, ונרדם לשתי שניות. מכוניתו הידרדרה לתהום והתהפכה שבע פעמים: "שלושה שבועות הייתי מחוסר הכרה בבית החולים רמב"ם בחיפה ולאחר מכן הועברתי, עדיין מחוסר הכרה, לבית חולים לוינשטיין, שם אחרי 51 ימים ללא הכרה, התעוררתי".

למרות החום הכבד, חושבים רבים ש"לי זה לא יקרה", אבל מסקר חדש של עמותת אור ירוק עולה כי 15% מהנשאלים הודו שניקרו במהלך נהיגה לפחות פעם אחת בשנה האחרונה.

הסקר, שנערך בחודש יוני 2015 באמצעות מכון גיאוקרטוגרפיה, נועד לבחון את שיעור הנהגים אשר נהגו כשהם עייפים במהלך השנה האחרונה ולמעשה נרדמו על ההגה, ואת שיעור האנשים אשר נסעו ברכב עם נהג והבחינו כי הוא נרדם על ההגה.

מהסקר עולה כי במהלך חמש השנים האחרונות לא חל שינוי במספר הנהגים שהודו כי "ניקרו" במהלך נהיגה בשנה האחרונה וזאת למרות קמפיינים והסברה בנושא. עוד עולה מהסקר, כי נרשמה עליה במספר הנשאלים שטענו כי נסעו עם נהג שניקר במהלך הנהיגה מהשנה הקודמת. 16% מהנשאלים טענו כי נסעו עם נהג שניקר במהלך נהיגה לפחות פעם אחת לעומת 10% שטענו בסקר דומה שנערך בשנה שעברה כי נסעו עם נהג שניקר

שמואל אבואב מנכ"ל עמותת "אור ירוק": "חום כבד ועייפות יכולים להיות קטלניים בכביש, ועל כן המדינה צריכה להגביר את המודעות בקרב הנהגים לסכנות שבנהיגה בעייפות, ובמקביל יש להגביר האכיפה בקרב נהגים מקצועיים הנאלצים לעבוד שעות ארוכות מעל המותר בחוק"

נהגי אזור השרון הם העייפים בישראל
• 22% מתושבי אזור השרון הודו כי נרדמו לפחות פעם אחת בזמן הנהיגה בשנה האחרונה.
• 20% מתושבי אזור הדרום הודו כי נרדמו לפחות פעם אחת בזמן הנהיגה בשנה האחרונה.
• 17% מתושבי ירושלים והסביבה הודו כי נרדמו לפחות פעם אחת בזמן הנהיגה בשנה האחרונה.
• 13% מתושבי אזור הצפון הודו כי נרדמו לפחות פעם אחת בזמן הנהיגה בשנה האחרונה.
• 12% מתושבי תל אביב והמרכז הודו כי נרדמו לפחות פעם אחת בזמן הנהיגה בשנה האחרונה.

מחקרים בעולם גורסים כי גורם העייפות מעורב בכ-20% מהתאונות הקטלניות. ההבנה כי עייפות מהווה סיכון משמעותי בנהיגה ברורה גם לציבור. מעל 80% מכלל הציבור, ושיעור דומה מציבור נהגים, מסכימים עם הקביעה לפיה נהיגה במצב של עייפות הינה אחד מהגורמים העיקריים לתאונות הדרכים.

עייפות גורמת לירידה בערנות, להארכת זמני התגובה, לבעיות זיכרון, לירידה בקואורדינציה ולתהליך פחות יעיל של עיבוד מידע. לעייפות יש גם השפעות על צורת החשיבה. המוטיבציה להמשיך במשימה יורדת; התקשורת והאינטראקציה עם הסביבה נפגעת, האדם מתרגז מהר יותר ומגיב בצורה אגרסיבית יותר כלפי אנשים ודברים. במילים אחרות, עייפות גורמת ליכולת פעולה מופחתת ולירידה במוכנות לפעולה.

כל התפקודים הללו חשובים לביצוע משימת הנהיגה בצורה מדויקת ובטוחה. לכן, ניתן לצפות שעייפות תגרום גם לירידה בביצוע בנהיגה. ואכן, מחקרים שונים מאשרים זאת.

רוב תאונות העייפות מתרחשות בכבישים ראשיים ובכבישים מהירים, בשעות הערב המאוחרות או בשעות הבוקר המוקדמות לאחר נסיעה ארוכה. בדרך כלל מדובר על סטייה מהכביש או על התנגשות חזיתית עם רכב מכיוון נגדי. האוכלוסיות הנמצאות בסיכון גבוה: צעירים עד גיל 25, אנשים בעלי הפרעות שינה, נהגים מקצועיים או כאלה הנוהגים למרחקים ארוכים ועובדי משמרות.
אור ירוק תנועה כביש תאונות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד