י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

'קול קורא': גדולי ארה"ב נגד חילול קברי וילנא

ראשי הישיבות בארה"ב בזעקה וקריאת עזרה למנוע פתיחת בנין קונצרטים בלב בית החיים העתיק בוילנא • בפנים: המכתב

'קול קורא': גדולי ארה"ב נגד חילול קברי וילנא


בימים אלו יצאו גדולי ישראל בארה"ב בקול קורא לכל יהודי לעשות השתדלות להשפיע על ממשלת ליטא ועירית ווילנא למשוך ידם מפגיעה נוראה וחילול מחפיר של אלפי הנפטרים הטמונים בבית העלמין היהודי העתיק.

התכנית שבמרכזה פתיחת מרכז קונצרטים ענק לרבבות תיירים מכל קצוי תבל, כולל שיפוץ נרחב של בנין ספורט ישן שנבנה בתקופת הקומוניסטים, סלילת דרכי גישה, ואלפי מקומות חניה, הנה חלק מתכנית כוללת שהכינו מהנדסי עיריית ווילנא הלוטשת עיניה זה מכבר לנגוס חלקים מאדמת הקודש הזו. מאז השתחררה ליטא מעול הקומוניזם נבנו כבר שני בנינים רבי מימדים בתוככי בית הקברות. בחפירת היסודות לבנין השני בשנת תשס"ה נזעקו גדולי ראשי הישיבות לקריאת יהודי ווילנה ורבה הראשי הרה"ג חיים בורשטיין, כשבמהלך העבודות נחפרו עצמות ובשטח התגלגלו שברי שלדים. ומטעמם יצאה לווילנה משלחת של גדולי ראשי הישיבות הגאונים רבי אריה מלכיאל קוטלר ר"י בית מדרש גבוה - לייקווד, רבי חיים דוב קלר ר"י טלז - שיקגו, רבי אשר קלמנוביץ ר"י מיר- פלטבוש. חברי המשלחת נזדעזעו עד עמקי נפשם בראותם את חילול הקודש המחפיר, והתחננו לפני השלטונות לעצור את הבניה. אך לדאבון לב הללו המשיכו בחפירות, וכיום עומדים על תלם שני בנינים שנבנו בעידודה ובסיועה של ממשלת ליטא בקצה בית הקברות.

בית החיים 'שניפישוק' על גדות ה'נעריס' הוא בית העלמין הראשון ששימש את קהילת ווילנא מאז היווסדה במשך כחמש מאות שנים. במקום זה טמונים אלפי נפטרים ובהם גדולי הדורות רבני חכמי ירושלים דליטא דורותיהם. המצבה הראשונה שהיתה קיימת עד כיבוש הנאצים, הייתה של הגאון רבי מאניש חיות זי"ע, אב"ד ווילנא שנת שצ"ו. כמו כן נשתמרו מצבותיהם של רבני ווילנא הגאון בית הלל שנת תס"ו ורבי אליהו קרמר משנת ת"ע.

על פי עדותו של הגאון רבי מיכל יהודה ליפקוביץ זצ"ל כשחתם על כרוז בעת החפירות הקודמות בווילנא, היה בבית החיים הזה שטח מגודר שבו נטמנו צדיקים נסתרים שלא הניחו לאדם להכנס לשם מפני קדושת המקום.

לפי התכנית תעלה הקמת מרכז משיכה למיליוני תיירים סך עשרים וחמשה מיליון יורו, כאשר ממשלת ליטא מקציבה לזה סך 12 מיליון יורו, ובד בבד היא הגישה לאיחוד האירופי בקשה להקציב לשיפוץ המרכז המתוכנן.

בית העלמין שניפישק הנו אחד מבתי העלמין המפורסמים שעיני כל ישראל אליהם. במשך השנים התנכלו הגויים כמה פעמים למקום קדוש זה עם כל זאת נשארו עד היום הרבה אלפי קברים על מקומם. בשנת תרצ"ה רעש העולם היהודי כשיצאה גזירה להחריב את בית העלמין, ואז יצא הגאון רבי חיים עוזר זי"ע בקריאה לכלל ישראל להרעיש עולם בתפילה והשתדלות. בסופו של דבר הצליחו להעביר את הגזירה.

גדולי העסקנים בארה"ב נרתמו להצלת ביה"ח, בראשם העסקן המפורסם ר' ברוך ד"ר ברנרד פרישמן מראשי וועידת האקדמאיים לשימור בתי עלמין, הרב פנחס הכט מנהל ישיבת מיר, והרב משה דוד נידרמן נשיא איחוד הקהלות של ווילימסבורג, בהשתדלות אצל ראשי הממשל בוושינגטון, ו'הוועדה הנשיאותית לשימור אתרים היסטוריים בארצות חוץ', שבראשה עומדת ל. ווייס, שמונתה על ידי הנשיא אובמה.

יש לציין שבקרב יהודי ווילנא שוררת התמרמרות רבה על הפגיעה המתוכננת בבית העלמין, והרבנים הביעו עמדתם הנחרצת בפני השלטונות.



וילנא בית העלמין מכתב ראשי ישיבות ארצות הברית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד