ב' אייר התשפ"ד
10.05.2024

צפו: סמלים מסתוריים בתוך מקווה עתיק

מקווה טהרה מימי בית שני, נחשף במגרש גן ילדים בירושלים • על הקירות התגלו סמלים מסתוריים • צפו

צילום: רשות העתיקות
צילום: רשות העתיקות


מסר עתיק נדיר, מוצפן בסמלים וכתובות, התגלה במקווה טהרה מימי הבית השני בשכונת ארנונה בירושלים.

במהלך פיקוח ארכיאולוגי של רשות העתיקות על עבודות בנייה להקמת גן ילדים, ביוזמת עיריית ירושלים, לפני כחודשיים בשכונת ארנונה, נחשף מקווה טהרה מרשים מימי הבית השני בתוך מערה תת קרקעית.







אל המקווה הובילה מבואה, ובהיקפה ספסלים. לצד מקווה הטהרה, נחפרה גת להפקת יין. קירותיו של המקווה מכוסים בטיח קדום, שעליו שפע של ציורי קיר וכתובות שנכתבו בעזרת בוץ, פיח וחריטות. שפתן של הכתובות היא ארמית, והן כתובות בכתב יהודי רהוט, אשר היה נהוג בסוף ימי הבית השני. בין הסמלים המצוירים - סירה, עצי דקל ומיני צמחים, וייתכן שגם מנורה.

לדברי רועי גרינולד ואלכס ויגמן, מנהלי החפירה מטעם רשות העתיקות: "אין ספק שמדובר בתגלית משמעותית. ריכוז כזה של כתובות וסמלים מימי הבית השני באתר ארכיאולוגי אחד, וברמת השתמרות שכזו, הוא נדיר וייחודי, ומסקרן ביותר".

בשלב זה של המחקר, הכתובות הינן חידה. ייתכן שחלק מהכתובות מציינים שמות. הציור שניתן, אולי, לפרשו כמנורה הינו חריג, מאחר שבימים אלה המעיטו בתיאור הכלי ששכן בבית המקדש.

מספר שאלות עומדות לפתחם של החוקרים: מה הקשר בין הסמלים לכתובות, ומדוע צוירו דווקא במקווה הטהרה? מי הוא העומד מאחורי ציורם - אדם אחד או מספר אנשים?





















עתיקות מקווה ירושלים ארכיאולוגיה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד