ח' ניסן התשפ"ד
16.04.2024

כתב אישום נגד מבצעי הלינץ' בפצועים מסוריה

כתב אישום חמור הוגש נגד שניים מהדרוזים שתקפו פצועים סורים והרגו אחד מהם • בפנים: הסיפור המלא

דרוזים מפגינים בגולן. צילום: שלמה מור
דרוזים מפגינים בגולן. צילום: שלמה מור


פרקליטות מחוז צפון הגישה לבית המשפט המחוזי בנצרת כתב אישום נגד אמל אבו סאלח, בן 21, ובשירה מחמוד, בת 48, ממג'דל שמס, בגין רצח הפצוע הסורי אשר הגיע לקבל טיפול רפואי בישראל ב-22/6/15.

על פי כתב האישום, שהוגש ע"י עוה"ד אורית קורן ויעל כ"ץ, בתקופה הרלוונטית התנהלה בסוריה מלחמת אזרחים עקובה מדם בין תומכי משטר הבעת' ומתנגדיו. בשל הקרבה הגאוגרפית לגבול, הגיעו לעיתים פצועים סורים בבקשת סיוע, ומדינת ישראל, כמחווה הומניטרית, העבירה פצועים אלה לקבלת טיפול רפואי בבתי החולים בארץ. חלק מבני העדה הדרוזית בישראל לא ראו בעין יפה את הטיפול הרפואי הניתן לפצועים הסורים, אשר נתפס בעיניהם כסיוע למורדי המשטר, ולכן נערכו על ידי בני העדה הדרוזית הפגנות במחאה על הענקת הסיוע הרפואי.

בתאריך 22/6/15 בשעות הבוקר המוקדמות, פינה אמבולנס צבאי פצועים סורים. משהגיע האמבולנס לחורפיש, חסמו מפגינים דרוזים את נתיב נסיעתו, ניסו לפתוח את דלתותיו וזרקו לעברו חפצים שונים. נהג האמבולנס הצליח להתחמק מתוקפיו ולצאת בשלום מן האירוע.

לאחר האירוע הנ"ל, התקבל בחטיבת החרמון דיווח לפיו יש להעביר שני פצועים סורים מן הגבול לקבלת טיפול רפואי בארץ. על רקע האירועים בחורפיש, החליטו קציני החטיבה לדחות את ביצוע המשימה לשעות הערב. כן הוחלט כי האמבולנס ילווה ע"י ניידת משטרה צבאית. בהתאם לתכנון, בסמוך לשעה 20:00 הגיעו שני פצועים סורים על מנת לקבל טיפול רפואי בישראל. הפצועים הגיעו ארצה כשהם בהכרה מלאה, סובלים מפציעות ירי בגפיהם התחתונות ומצבם מוגדר קל.

בסמוך לשעה 21:15 הגיע האמבולנס אל מג'דל שמס, כשהוא מלווה בניידת משטרה צבאית, שם הוא נתקל בטרקטורונים אשר חסמו את נתיב נסיעתו, ובהמשך חצצו בין האמבולנס והניידת. עשרות מתושבי הכפר התקהלו במקום והתעניינו בזהות הפצועים. שוטרי המשטרה הצבאית, אשר ניסו למנוע פגיעה בנוסעי האמבולנס, מסרו להמון כי מדובר בחיילי צה"ל. המתקהלים לא האמינו לשוטרים, דפקו בידיהם וברגליהם על האמבולנס, ולבסוף שברו את השמשה האחורית. נהג האמבולנס והניידת הצליחו להיחלץ מהמקום והמשיכו לכיוון נווה אטי"ב. דקות ספורות לאחר מכן, החל ההמון, ובתוכו הנאשמים, לנוע בעקבותיהם.

בסמוך לשעה 21:30, עצרו האמבולנס והניידת בחניית מלון "רימונים" והמתינו לאישור להמשיך בנסיעה נוכח מצבו של האמבולנס ושמשתו השבורה. מספר דקות לאחר מכן, הגיעו כוחות צבא אשר נקראו בשל האירוע בכפר. בד בבד, החלו להיאסף במקום עשרות רבות של אזרחים דרוזים, כשחלקם רעולי פנים והם נושאים עימם שרשראות ברזל, אבנים ומקלות. ההמון שהתקהל חסם את נתיב נסיעתו של האמבולנס כשהוא שר שירי עידוד ותמיכה בדרוזים בסוריה. בהמשך, הסתער ההמון על האמבולנס. קצין האג"ם שפיקד על האירוע בשטח הורה לכוחות הביטחון להקיף את האמבולנס ולמנוע פגיעה בו, אולם ההמון הדף את הכוחות ותקף את האמבולנס כשהוא צועק, מקלל ודופק עליו, והכל כשהפצועים הסורים והפרמדיקית בתוך האמבולנס. בהמשך, ניפץ ההמון את שמשותיו של האמבולנס ואז ירו מ"פ גדוד 51 של גולני והחובש מספר יריות באוויר וכן נזרק רימון הלם. אלו הרתיעו את ההמון לשניות ספורות, אשר אפשרו לחלץ את הפרמדיקית מתוך האמבולנס המותקף.

ההמון שב והסתער לעבר הרכב תוך שהוא מושך את אחד הפצועים דרך השמשה השבורה. משהבחין ק. האג"ם בניסיונות חטיפת הפצועים הסורים הורה לאחד החיילים לנסות למלט את האמבולנס מהמקום, אך משניסה החייל לעשות כן הוא הותקף ונפצע בראשו. בשלב זה, שלף ההמון המשולהב את שני הפצועים מן האמבולנס, הכה אותם באמצעות קרשים, מקלות, אבנים ושרשראות ברזל, בעט בהם, ופצע אותם בכל חלקי גופם. בתוך כך, הצטייד הנאשם בקרש, וחבט בעוצמה רבה שוב ושוב בפלג גופו העליון של אחד הפצועים בכוונה להמיתו. עוד נטל הנאשם סלע והטיחו במותנו של הפצוע בכוונה להמיתו. בד בבד, קרבה הנאשמת אל הפצוע והטיחה בעוצמה, מספר פעמים, סלע בפלג גופו העליון בכוונה להמיתו.

כעבור זמן מה, סבר ההמון, והנאשמים בתוכם, כי הצליחו להרוג את הפצועים ולכן עזבו אותם לנפשם. הפרמדיקית ניצלה את ההפוגה על מנת לבדוק הפצועים, מצאה כי הם עודם חיים והחלה לטפל בהם. משהבחין בכך חלק מן ההמון, שם פעמיו אל עבר הפצועים במטרה להרגם. נוכח זאת, מיהרו כוחות הביטחון למלט אותם מן המקום. הפצועים הסורים הוכנסו לרכב צבאי, כששניהם במצב קשה עד אנוש, ופונו מן המקום אל מנחת "גיבור", שם נקבע מותו של אחד הפצועים. הפצוע השני פונה במצב אנוש אל ביה"ח רמב"ם שם זכה לטיפול רפואי.
פצוע סורי לינץ טיפול הרג

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד