י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

רייסנר: "אף קבלן לא ניגש למכרזים"

במכרז על קרקע לבניית כ-900 יחידות דיור בקריית ביאליק, לא הוגשה אף לא הצעה אחת על ידי קבלנים. קבוצת רכישה שהגישה הצעה על מתחם לבניית 107 יחידות, זכתה בהעדר מתחרים. מדוע מחרימים הקבלנים את מכרזי המינהל?

רייסנר. צילום: :ישראל ברדוגו
רייסנר. צילום: :ישראל ברדוגו





בעוד שרי הממשלה מתחרים ביניהם בהצהרות פופוליסטיות על הורדת מחירי הדירות, סיפורו של מכרז שפרסמה רשות המקרקעין בקריית ביאליק, מעיד כי הממשלה עצמה היא זו שגורמת לעליית המחירים.

במכרז על קרקע לבניית כ-900 יחידות דיור בשכונת 'אפק' המשתרעת משני צידיו של כביש עוקף קריות, נותרו כ-800 יחידות דיור ללא דורש. מתוך 898 יחידות שהוצעו במכרז, רק 107 יחידות "זכו" במכרז. שאר היחידות נותרו ללא כל הצעה..

מעניינת העובדה שהמכרז התפרסם כחלק מהסכמי הגג שאמורים לתרום להורדת מחירי הדירות. את ההסבר לכישלון הקולוסאלי ניתן לתלות בעלויות הפיתוח הגבוהות שהושתו על הקרקע. מה שגרם לקבלנים לוותר על המכרז ולא להגיש אף לא הצעה אחת. מי קובע את עלויות הפיתוח אם לא רשות מקרקעי ישראל?

יקי רייסנר, הבעלים של החברה היזמית 'רייסדור', מסביר את הכישלון ומותח ביקורת חריפה על ההתנהלות הממשלתית. "המדינה הכתיבה מחיר שאי אפשר לעמוד בו אפילו בשוק רותח כמו שיש עכשיו. המדינה קובעת מחיר מינימום ומחירי פיתוח שמגיעים עד הגרון. אם יש מקומות שבהם השוק לא מתפרע, הפקידים של המנהל מתפרעים בעצמם".

רייסנר תוקף את התנהלות הממשלה ואומר כי "הקבלנים והיזמים מחפשים קרקעות. אבל מחירי הפיתוח הגבוהים גורמים לכך שאיש לא ניגש למכרזים. זה לא משתלם. הכישלון באפק הוא רק דוגמה למצב הזה. נשמע לכם סביר ששישה מתחמים לבניית מאות דירות לא מקבלים אפילו לא הצעה אחת?!".

קבלנים טוענים כי המינהל משית עליהם הוצאות פיתוח גבוהות וכי כבר לא ניתן להרוויח על מנת להתמודד במכרזים. רייסנר: "חשבון פשוט מביא למסקנה שמי שהיה מציע במחירי המינימום של המכרז בקריית ביאליק היה צריך למכור דירה ב-1.4 מיליון שקל. אלה מחירים של ראש העין, לא של קריית ביאליק, אז מה הפלא שאף קבלן לא נפל בפח ורק קבוצת רכישה שהתמודדה לבדה על מתחם אחד - זכתה".

בקרקע לבניית 107 יחידות דיור זכתה קבוצת רכישה שהגישה הצעה מינימאלית וזכתה בהעדר מתחרים. אף קבלן לא ניגש למכרז, כאמור. שווי הקרקע לפיו זכתה הקבוצה עומד על כ-415 אלף שקל ליחידת דיור כולל עלויות פיתוח.
רייסנר מכרז קרית ביאליק בניה קרקע

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד