ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024

שוב: בג"צ מתערב בחוק המסתננים

בג"צ פסל את התיקון המאפשר להחזיק מסתננים למשך 20 חודש • שרת המשפטים: "אסור שבג"צ יכבול את הכנסת"

צילום: פלאש90
צילום: פלאש90


,
בג"צ פסל הערב (ג'), חלקית את חוק ההסתננות החדש: שופטי בית המשפט העליון קבעו כי אף שהתיקון לחוק ההסתננות חוקתי, ההחזקה במתקן חולות למשך 20 חודשים אינה חוקתית ונוגדת את חוק יסוד כבוד האדם וחירותו.

הרכב מורחב של תשעה שופטים של בית המשפט העליון דחה את העתירה שהגישו ארגוני זכויות אדם בעניין חוקתיותו של התיקון האחרון לחוק למניעת הסתננות.

פה אחד נדחו הטענות בעניין הוראות החוק המאפשרות להחזיק מסתננים במשמורת לתקופה של עד שלושה חודשים. בית המשפט קבע כי בכפוף לפרשנות שהוצגה בפסק הדין להוראות אלה, אין מקום להתערב בהן.

עם זאת בית המשפט קבע כי הההוראה לפיה התקופה המירבית להחזקה במרכז השהייה 'חולות' היא עשרים חודשים, אינה מידתית. וקבע כי אין להחזיק במעצר את המסתננים יותר מאשר שנה, ובעקבות כך על המסתננים המוחזקים במתקן יותר משנה, להשתחרר. ,

התגובות מעורבות,
ראש הממשלה בנימין נתניהו הביע שביעות רצון מכך שעמדת המדינה התקבלה עקרונית על ידי בית המשפט ולפיה לא ניתן להשלים עם תופעת ההסתננות הבלתי חוקית של מהגרי עבודה, ואישר כי ניתן לכלוא את המסתננים לצורך השגת ההרתעה הנדרשת. לצד זאת אמר: "פסק הדין ילמד והמדינה תפעל ליישמו".

שרת המשפטים איילת שקד הגיבה: "בית המשפט העליון הכריע כעת בסוגיה הרת גורל. לאחר למעלה משנתיים ושלושה דיונים על חוק ההסתננות, הוחלט כי החוק יישאר על כנו והעתירה נדחתה, למעט זמן השהיה במתקן הפתוח. חשוב כי במדינה דמוקרטית מתוקנת הגדרת הסמכויות והתפקידים בין הרשויות תהיה ברורה. צודק בהקשר זה השופט הנדל, שאמר בפסק הדין כי "אכן יש סוג של שיח חוקתי בין בית המשפט לבין הכנסת, אך אין זה שיח בין שותפים לתפקיד. לכל גוף - תכלית וסמכויות שונות". כנים היו דבריו כשהוסיף ואמר כי ״נפגם השיח בין בית המשפט לכנסת". לא היינו צריכים להגיע לדיון שלישי בסוגיית חוק ההסתננות, וידיה של הרשות המחוקקת לא היו צריכות להקשר באופן בו נקשרו. זו הסיבה לנחיצותו של חוק יסוד החקיקה, שיביא להסדרת הסמכויות בין הרשות המחוקקת והשופטת.

"מדינת ישראל פועלת ביתר שאת בשנה האחרונה על מנת לפתור את סוגיית ההסתננות הבלתי חוקית בעזרת הגברת קצב היציאה למדינה שלישית. בחודשים האחרונים אנו עדים לתחילתו של גל הגירה חדש, בין השאר נכנסו מסתננים בפעם השנייה, כאלו שכבר קיבלו כסף בעבר מהמדינה ועזבו. הם שבו לעבוד. בימים אלו אנו מגבשים פתרון לסוגיית הנכנסים החדשים, פתרון שיפגע במוטיבציה להגיע לכאן".

שרת התרבות והספורט ח"כ מירי רגב הגיבה: "אני מברכת את אזרחי מדינת ישראל ובעיקר את תושבי דרום תל אביב שזכו היום סוף סוף לפסק דין הוגן אשר יאפשר לתת פתרון הולם לבעיית המסתננים ויגן על אזרחי המדינה מפני גל צונמי של מסתננים חדשים.

"אין ספק שנשמתי לרווחה לאחר שבג״צ אישר את חוק המסתננים עליו עמלתי בפעם השניה כי״ר ועדת הפנים של הכנסת. אני רוצה לברך את בית המשפט העליון שהבין כי לממשלה נבחרת יש זכות וחובה לקבוע מדיניות הגירה ברורה. טוב היה אילו בג״צ היה נמנע בכלל מלהתערב אך אני מקווה כי התערבותו המתונה לא תפגע בהחזרתם של המסתננים לארץ מוצאם".

שר הפנים לשעבר גלעד ארדן הגיב: "צר לי צער עמוק על החלטת בג"צ שפוגעת פגיעה קשה בניסיון המדינה למנוע השתקעות של מסתננים בלתי חוקיים בערי ישראל. השהייה למשך 20 חודשים במתקן חולות נקבעה לאחר חשיבה מעמיקה עם היועץ המשפטי לממשלה וצוותו, ולאחר שנקבעו כל ההסדרים מצד אחד שיאפשרו למסתננים במתקן חולות לצאת ממנו ולנוע בחופשיות במהלך היום, ומצד שני לקבוע תקופת שהייה שתייצר להם תמריץ לחזור למדינות מוצאם ולא להשתקע בערים ובשכונות, דבר המייצר בעיות חברתיות ובטחוניות קשות ופוגע באזרחינו.

"לא זו בלבד שבג"צ קיצר את תקופת השהייה בחולות לתקופה שלא תייצר תמריץ לעזיבת המדינה, אלא שבימים אלה ממש הוא גם מעכב את יישום הסדר העזיבה למדינות שלישיות אשר עליו החלטתי וחתמתי כשר פנים".

יו"ר 'יחד' אלי ישי הגיב: "״מסתבר שלכלוא מסתנן במשך שנה לפי בג״ץ זה לא מידתי אבל להפוך את בתיהם של תושבי דרום תל אביב ואילת לכלא עבורם זה כן מידתי״.

ישי סיים ואמר: ״אם לא ניתן יהיה לכלוא את המסתננים מכח החוק אולי אפשר יהיה לעצור אותם במעצר מנהלי עד להסרת האיום״.,
בגץ מסתננים ישראל חולות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד