ל' ניסן התשפ"ד
08.05.2024

אבל יחיד עשי לך • זקן האדמו"רים הרה"ק משולם-פייש לעווי מטאהש זצ"ל

אבל כבד ביהדות ארה"ב וקנדה: זקן אדמו"רי דורנו, הרה"ק רבי משולם-פייש לעווי מטאהש זצ"ל, נפטר לאחר שבריאותו התרופפה בתקופה האחרונה • 'בחדרי חרדים' עם פרופיל מיוחד ומקיף לדמותו הנשגבה ורבת ההוד

האדמו"ר מטאהש זצ"ל לפני מס' ימים. צילום: 'א בליק'
האדמו"ר מטאהש זצ"ל לפני מס' ימים. צילום: 'א בליק'


ניצחו אראלים את המצוקים ונשבה ארון הקודש: מקנדה מגיעה הערב (ד') הידיעה המרה על פטירתו של האדמו"ר מטהאש, הרה"ק רבי משולם-פייש לעווי זצ"ל כשהוא בן 93 בפטירתו.
.
האדמו"ר, מזקני האדמו"רים שבדור, אושפז בשנים האחרונות תכופות במרכזים רפואיים בקנדה. מאז חודש אדר תשס"ח, אז חלה בדלקת ריאות חריפה, הלכה בריאותו והתרופפה.

תפילות רבים נערכו לרפואתו בריכוזים חרדיים רבים, בעיקר בארה"ב וקנדה, שקהילותיהן גילו כלפיו הערצה עצומה, בהיותו אחד מזקני צדיקי הדור. השם 'רבי משולם פייש בן צירל' נישא על שפתותיהם של קטנים כגדולים, לאורך השנתיים האחרונות, בהן ידעה בריאותו עליות, ובעיקר מורדות.

מספר שבועות לאחר שלקה בדלקת הריאות וסכנה מוחשית נשקפה לחייו, התאושש האדמו"ר מטאהש, וחזר למעונו שבעיירה הקנדית, אך מני אז הוא היה חלש גופנית ובריאותו הלכה והתרופפה. כאשר הוא התראה בציבור בפורים תשס"ח לאחר תקופת אשפוזו, נשמעו בבית המדרש הגדול של החסידות בכיות של שמחה, על מה שהוגדר כנס תחיית המתים. "בירכנו שהחיינו בשם ומלכות", סיפרו אז חסידים.

מאז ידע מצבו עליות ומרודות ולפני שבועיים השתתף במשחת נישואי נינתו היום הדרדר מצבו ומצבו הוגדר קריטי כאשר אראלים ומצוקים אוחזים בארון הקודש. ובני המשפחה קראו קריאת שמע.

"כאשר המוניטור הורה כי נשמתו של הרבי פרחה מן העולם", נשמעו בחדר זעקות איומות", סיפר אחד הנוכחים בחדר. "עם ישראל נפרד הערב מאחד מזקני צדיקי הדור ומגיניו, שתמיד התפלל על עם ישראל והיווה משענת רחבה בעצם נוכחותו בעולם", אמר אחד החסידים.

תולדותיו של צדיק
האדמו"ר זצ"ל היה בכור בניו של הרה"ק רבי מרדכי זצ"ל, רב העיירה 'דעמעטשע' בהונגריה. בשנת תש"ד, לאחר מלחמת העולם הראשונה, הגיע האדמו"ר המנוח עם רעייתו לקנדה, שם חידש את החצר החסידית אותה יסד זקנו, שאת שמו הוא נושא. תחילה הוא התגורר בעיר מונטריאול, ושם הקים את מדרשו, אליו נהרו מאות חסידים, והחסידות התקוממה מעפרה.

מספר שנים לאחר מכן, הגה האדמו"ר תכנית להעברת מרכז החסידות ממונטריאול העיר הגדולה, לעבר עיירה שקטה ופסטורלית. הרחק מהעיר, במרחק של 30 ק"מ ממונטריאול, הוא יסד את 'קרית טאהש', שם הנהיג לחסידיו אורח-חיים שהיווה תעתיק מדויק של חיי העיירה החסידיים בהונגריה.

בקריית טאהש הוקמו ברבות השנים מוסדות חינוך מפוארים, מן המסד ועד הטפחות: מוסדות לבנים ולבנות, ישיבה גדולה וקטנה, בית מטבחיים, מקוה טהרה, וכל דבר שקהילה יהודית זקוקה לו. כיום, מתגוררים בקרית טאהש כ-400 משפחות.

נערץ בפי כול
האדמו"ר מטאש זצ"ל היה אוהב שלום ורודפהו, וברח מן המחלוקת כמו מאש. הוא נודע באהבת ישראל שאפיינה אותו, ונהג לפזר סכומי עתק לצדקה. הוא היה נערץ בפי כול, ואל חצרו נהרו אנשים מכל החוגים. אלפי חסידים מרחבי ארה"ב וקנדה נהגו לנהור אל האדמו"ר באופן קבוע, במיוחד בשבתות ויומי-פגרא, כדי לחזות בזיו פניו ולקבל ממנו ברכה. בין הבאים לשחר את פניו נראו גם רבים מחצרות חסדיות אחרות, ואף ליטאים, אנשי עסקים, ספרדים ואשכנזים.

אפילו האדמו"ר מסקווריא, שאסר על חסידיו לשהות בשבתות מחוץ לעיירתם, החריג את קריתטאהש מן ההוראה ועודד את חסידיו לחלות את פני זקן האדמו"רים.

"עבודת הקודש האדמו"ר נעשתה מתוך מסירות נפש מדהימה", שחים חסידיו, ומספרים כי עד לימיו האחרונים הקפיד לסיים מדי יום את 150 פרקיו של ספר התהילים כולו, חוק ולא יעבור. את מרבית יומו הקדיש לשלושת התפילות, שארכו שעות רבות. רק לאחר תפילת ערבית מייגעת, הרשה לעצמו לטעום דבר מה, לארוחה שהיוותה ארוחת בוקר, צהריים וערב גם יחד.

בנין וחתנין - רבנן
לפני 16 שנה נפטרה עליו רעייתו, הרבנית מרת חוה ע"ה, בתו של הצדיק רבי יהודל'ה ויינגארטן זצ"ל, ונינתו של הרה"ק רבי אלימלך מליזענסק זי"ע.

לאחר פטירת אשת נעוריו, נישא האדמו"ר בשנית, עם אלמנתו של רבי אברהם יצחק הויער ז"ל, שנפטר בצעירותו לאחר שאיבד את דרכו בהרי הקטסקילס, באזור ניו-המפשיר.

לאדמו"ר מטאהש נולדו שני בנים: האחד, רבי מרדכי זצ"ל, שנפטר בשנת תשנ"ח והוא בן 50 בלבד, וייבדל-לחיים רבי אלימלך, המשמש כרבה של קרית טאהש ומנהיג אותה בפועל לפי הוראת אביו שייעדו לתפקיד בשנים האחרונות. רבי אלימלך מיועד לרשת את מקום אביו באדמו"רות.

חתניו של האדמו"ר הם האדמו"רים: רבי אביגדור דניאל פיש – האדמו"ר מאודסה-ויליאמסבורג; רבי יוסף מאיר מאיר - האדמו"ר מליז'עסנק-מונסי; רבי אברהם כץ - מנהיג קהילת 'משכנות לאביר יעקב' במונסי, ורבי יוסף ירחמיאל כהנא – ראש הכוללים בקריתטאהש.

מסע הלוויתו תצא היום בשעה 6:30 לפנות ערב שעון קנדה מבית המדרש הגדול בקרית טאהש לבית החיים המקומי שם ייטמן.

תהא נשמתו צרורה בצרור החיים.
טאהש לוויה קנדה זקן האדמורים חסידים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד