י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

מפוצלים: חילוקי דעות חריפים ב'דגל' בסוגיית רישום אזורי לסמינרים

בעוד ראשי 'דגל התורה' פנו לעיריית אלעד לפני חודשיים והצהירו כי עמדת הסיעה בעד חלוקה אזורית של הבנות לסמינרים, מיהרו גורמים אחרים להוציא מכתב מראשי איגוד הסמינרים נגד ומזהירים כי מדובר ב"נזק בל יכופר"

מפוצלים: חילוקי דעות חריפים ב'דגל' בסוגיית רישום אזורי לסמינרים


בעקבות הבעיה המתמשכת באלעד, כאשר עשרות בנות נותרו עדיין ללא סמינר לשנת הלימודים הבאה, עולה שוב ההצעה לכפות על שני הסמינרים בעיר חלוקה אזורית, כך שכל אחד מהם יקבל את התלמידות המתגוררות בסמוך אליו, וכפי שנעשה בבתי הספר היסודיים.

ל'בחדרי חרדים' נודע כי מדובר בהצעה שכבר עלתה על הפרק, בפעם הראשונה היה זה בשנה שעברה, גם אז התעוררה בעיה וראש העיר ישראל פרוש העלה את ההצעה. אלא שאז, גורמים בכירים ב'דגל' הבהירו כי אין על מה לדבר, ואף הזהירו כי ייצאו נגדו במקרה שכזה.

במפתיע, השנה, לפני חודשיים, קיבל פרוש הודעה מראשי 'דגל התורה' כי הם בעד 'המשכיות' [רישום אזורי מתבטא בהמשכיות מבתי הספר]. מיד לאחר מכן, נערכה בלשכתו פגישה עם מזכ"ל 'דגל התורה' יעקב אשר ושני ראשי הסמינרים, במהלכה הובהר לראש העיר כי זו העמדה של 'דגל' כרגע - בעד רישום אזורי.

אלא שמתברר שלא מדובר בדעה אחידה, ויש ב'דגל' גם מי שאינו מרוצה מהרעיון. בעקבות כך, מתפרסם היום (ו) מכתב מראשי איגוד הסמינרים נגד רישום אזורי, תוך שהם מציינים את ה'סכנה' שיש בזה.

במכתבם כותבים ראשי האיגוד: "בעקבות דיון בועדת החינוך של הכנסת בנושא 'סמינרים אזוריים או רצף חינוכי' אנו מציגים בזאת את עמדתנו בנושא סמינרים (על יסודי) בשני סעיפים א. אזורי ב. רצף חינוכי.

"הנחת היסוד של מערכת החינוך בכלל ומערכת החינוך החרדי בפרט, היא שבית הספר אינו רק מקום לימודים, אלא גם ובעיקר מקום לבנין האישיות של התלמיד. משמעות הדבר כי להרכב האנושי של בית הספר, היינו הצוות החינוכי וצבור הלומדים חייב שיהיה אורח חיים ומסורת זהה. חלוקה זו קיימת בצורה בולטת בקרב בתי הספר של החסידויות השונות, אך מחוייבת להיות גם בקרב חוגים נוספים של האוכלוסיה.

"א. אזורי

ההצדקה להגדיר אזורים לבתי ספר יסודיים נובעת מכך שהתלמידים והתלמידות הנכנסים לבתי ספר הם בגיל רך, ולגביהם יש להתחשב במרחק המכביד עליהם, וכמו"כ הבטיחות בדרכים והסכנה מתאונות מצדיקים את איזור בתי הספר. למרות זאת יש יוצאים מן הכלל. יש בתי ספר יחודיים, כמו בתי ספר דמוקרטיים או בתי ספר לציבור החרדי, שהורים מסיבות שלהם מעדיפים בתי ספר פרטיים אלה, המתאימים יותר לאורח חייהם ואינם מתחשבים בקשיים שהוזכרו לעיל ושולחים את ילדיהם לבי"ס שהם בוחרים בו, אף שאינו באזור מגוריהם. ופעמים שהורים מעדיפים בי"ס "בית יעקב" מסויים בעיר מגוריהם. ומשיגים את מבוקשם לרשום את ילדיהם לבי"ס בו הם בוחרים.
כל זאת ביחס לבתי ספר יסודיים.

"אך כאשר מדובר בגיל בי"ס על יסודי, ההורים שוקלים במבט ארוך טווח את עתיד ילדיהם. ולפי שאיפתם לאורח חיי ילדיהם בעתיד, הם בוחרים את בית הספר הנראה להם, שבו יש את מירב הסיכוי שילדיהם יגדלו ויחיו בעתיד לפי שאיפתם. עיקר עיצוב האישיות של התלמיד נעשה בגיל העל יסודי ומשכך חייבים לדאוג שבתקופה זו החברה הסובבת אותו תהיה מתאימה לרוח החינוכית אותה שואפים להחזיר בו לקראת צאתו לחיים העתידיים וכפי שכתב הרמב"ם שטבע ברייתו של האדם להיות נמשך אחר רעיו וחבריו ק"ו בגיל בו הוא בונה את אישיותו ומעצב את השקפתו וחובתנו להשתדל שהסביבה החינוכית תהיה הומוגנית בה באים התלמידים מבתים התואמים את אורחות החיים שרוצים להנחיל לו ומכיון שבית ספר אזורי כולל תלמידים הבאים מבתים בעלי השקפות עולם שונות לא יתכן שהתלמיד ימצא בסביבתם בגיל הקריטי הזה.

"נוסף שבגיל זה גם רצון הילד הוא שיקול בין השיקולים. ואכן יש הורים ששולחים את ילדיהם לבי"ס על יסודי בעיר אחרת - במרחק נסיעה סביר - גם אם במקום מגוריהם יש מבחר של בתי ספר על יסודיים. קביעת אזורים מהוה צורה מסויימת של כפיה על הורים בניגוד לרצונם, ולכאורה היא פעולה אנטי דמוקרטי, כל זמן שהתנהלות ההורים אינה מהוה הפרת חוק.

"ב. רצף חינוכי

מסיבה זו גם רצף חינוכי אינו נכון, כאשר הוא נכפה על ציבור. מחובתינו להדגיש, שהמעבר מבי"ס יסודי לעל יסודי הוא מעבר משמעותי לנערים ונערות בגיל זה. ההתחדשות דהיינו חברה חדשה, הנהלה וצוות הוראה אחר שאין לו שום קשר עם ביה"ס הקודם, כל אלה משמעותיים ותועלתיים. התחדשות זו מאפשרת הן לתלמידים ותלמידות והן למורים ולמורות גישות חדשות לנערים ולנערות בגיל זה, חידוש שיכול להשפיע על הנערים והנערות למצות יותר את כישוריהם השכליים והרגשיים.

"לפיכך, מיון על פי אזורים או על פי רצף חינוכי, במקרים מאוד מסויימים הינם פתרון טכני נוח לכיבוי שריפות ונוח במבט של רשות שנתקלת בבעיה. אך כאשר שוקלים את הנושא במבט חינוכי נכון, מחשבה זו טומנת בחובה נזק בל יכופר. מאחר והרשויות הממונות על החינוך, תפקידן לדאוג לחינוך המיטבי של דור העתיד, החלטה על פתרון טכני נוח, לדעתנו הינה מעילה בתפקיד.

"ולסיום נזכיר כי לפני מספר שנים, בעקבות קשיים ברישום תלמידות בירושלים, הועלתה הצעה של שיבוץ לפי אזורים, תחת ועדת רבנים. גדולי ישראל עמדו על כך כי בשום אופן אין לכפות מערכת חינוכית על הורים החפצים במערכת מסוימת ונושא ירד מהפרק", מסיימים ראשי איגוד הסמינרים את מכתבם.

כעת נותר להמתין ולראות האם יימצא פתרון אחר לסוגיה הסבוכה, או שראשי איגוד הסמינרים יסכימו בלית ברירה כי עדיף פתרון שאינו מושלם מאשר הותרת עשרות בנות ללא מוסד לימודי.





סמינרים חילוקי דעות אשר פרוש אלעד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד