כ"ג ניסן התשפ"ד
01.05.2024

כיצד צולחים בשלום את המעבר לכיתה א’?

ההתרגשות שבמעבר לכיתה א' מלווה בחששות – האם ילדי ישתלב במסגרת? יפנים את החוקים החדשים? ירכוש חברים? יהיה תלמיד טוב? מומחי מכבי מפזרים חששות

כיצד צולחים בשלום את המעבר לכיתה א’?
נתי שוחט/פלאש90


המעבר לכיתה א’ הינו מעבר משמעותי ביותר הן עבור הילד והן עבור משפחתו. זהו שלב בו מתקיימת עוד פרידה, והילד מפתח יותר עצמאות. כיצד כדאי להתמודד עם המעבר באופן שיטיב הן עם הילד והן עם ההורים? כיצד ניתן להתכונן לשינוי עוד לפני תחילת הלימודים? מה מומלץ לעשות במהלכם?

ידע זה כוח
בכל שינוי שאנו עוברים, אנו מתמודדים עם הפחד מהלא נודע. הוא צפוי לפגוש דמויות חדשות, כגון מורים/ות וחברים חדשים. בנוסף, יהיה עליו להתמודד עם סדר יום שהוא בעל חוקים אחרים ממה שהכיר עד כה. לכן, אחד הדברים המרכזיים שכדאי לעשות הוא להכין את הילד מראש, ולתת לו כמה שיותר מידע על השינוי שהוא צפוי לעבור בסיום החופשה. דברו עם ילדכם על המעבר הצפוי, עודדו אותו לשתף ברגשותיו והרגיעו את חששותיו. ניתן לספר לו על החוויות החיוביות מהתקופה שבה אתם למדתם בבית הספר, ובמידה ויש לו אחים גדולים, לבקש גם מהם להירתם לשיחה.

אנו מרגישים בנוח במקומות שכבר ביקרנו בהם בעבר. לכן, מומלץ לקחת את ילדכם לסיור מקדים בבית הספר שבו הוא עתיד ללמוד. הראו לו היכן תהיה כיתתו וחפשו יחד איתו את חדר המנהל. כמו כן, במידה והוא צפוי ללכת לבית הספר ברגל, כדאי ללמד אותו את הדרך מבעוד מועד ולתרגל את ההליכה אל בית הספר ביחד איתו.

תמיכה משפחתית
בשבועות הראשונים ללימודים כדאי להיות כמה שיותר קשובים לצרכי הילד: הן הפיזיים והן הרגשיים. שינויים במהלך החיים קשים לכולם, ולכן בשבועות הראשונים ללימודים כדאי להימנע משינויים נוספים בחייו של הילד, ובכך להעניק לו את הזמן להתרגל להיותו תלמיד. מכיוון שהכול עבורו חדש, הוא יחזור בשבועות הראשונים עם סיפורים רבים מחוויית הלימודים: גלו עניין בסיפורים אלו, ונסו לעזור כאשר הוא מביע חששות. חלק מהילדים אף חוששים להיכנס לכיתה בימים הראשונים ומגיבים בבכי- זוהי תגובה נורמלית. במצב כזה יש לגלות סבלנות ולהרגיע את הפחדים.

לעתים, כשסדר היום משתנה, הגוף לפעמים גם הוא נותן את אותותיו, ולכן שימו לב אם הילד ערני או עייף כשהוא חוזר מבית הספר. במידה והוא עייף, אפשרו לו מנוחת צהריים קצרה, ורק לאחר מכן דאגו שיכין את שיעורי הבית.

המטרה- להעניק כלים לעצמאות
עם הזמן כדאי לאפשר לילד עצמאות מסוימת בכל הקשור ללימודים בבית הספר, ולהרגילו כבר משלב זה בחייו לקחת אחריות על סדר יומו. איך עושים זאת?

* בראש ובראשונה, הקפידו על סדר יום קבוע אותו תתכננו עם הילד, ושעליו תהיה לילד אחריות.
* תמכו בילד בהכנת שיעורי הבית אך בד בבד נסו לעודד אותו להכין את שיעורי הבית בכוחות עצמו.
* הכינו לו פינת עבודה מסודרת.
* למדו אותו לארגן את הילקוט ואת בגדיו כל ערב לפני הלימודים.
* הקפידו על תזונה נכונה – הן בארוחת בוקר לפני יציאה ללימודים, והן בהכנת מזון אהוב קל ומזין להפסקות האוכל במהלך יום הלימודים.

זכרו כי זהו השלב בו אתם מעניקים לילדיכם את הכלים הראשונים שיאפשרו להם להיות עצמאיים בעתיד. כי הרי לא רק את המעבר לכיתה א’ צריך לעבור בשלום, החיים מזמנים לנו מעברים רבים ומאתגרים.

קישורים:
נכתב במקור בבלוג מכבי
מכבי כיתה א תלמידים תלמוד תורה התמודדות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד