י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

"ספרי הרב קוק נעדרים ממדפי הישיבות? כישלון של החרדים"

בראיון מרתק ורחב מספר הגר"א שטרן רבה של ירושלים על הראי"ה קוק • המחלוקות עם החרדים, הקמת מרכז הרב, השפעת וולוז'ין וקשריו עם גדולי ישראל • מה השפעת הרב מבריסק על הדרתו של הרב קוק מעולם הישיבות החרדי? • צפו

הרב אריה שטרן, צילום: קובי הר צבי
הרב אריה שטרן, צילום: קובי הר צבי


לרגל ציון 80 שנה לפטירת הרב קוק, עלינו לביתו של רבה של ירושלים הגאון הרב אריה שטרן לשיחה בעקבות הרב אברהם יצחק הכהן קוק. הרב הגדול של הציונות הדתית, שהרב שטרן הוא מגדולי תלמידי תלמידיו, ובעיני רבים ממשיך את דרכו - בעבר במרכז הרב, וכיום ברבנות ירושלים ובבית הרב קוק.

בשיחה המרתקת שח הרב שטרן על מורשת הרב קוק כיום, מהי תפיסתו הפוליטית ובמה נחלק עם גדולי ישראל, שחלקם הגדול חלקו לו כבוד רב. ה

רב שטרן מספר על הקמת ישיבת מרכז הרב - איזו ישיבה ביקש הרב קוק להקים? הוא חושף פרטים על ההצעה שהגיעה לפתחו לכהן בישיבת טלז, ואת מעורבותו של 'החפץ חיים' בעניין.



בהמשך הוא מדבר על המחלוקת במרכז הרב, זו שפילגה את כל עולם הישיבות הציוני הדתי החרדל"י (תלמידי הרב קוק) לשניים - ישיבות מרכז וישיבות הקו. מה גרם לפילוג, ומה ההבדלים - אם ישנם, בתפיסת מורשתו של הרב.

בין השורות הוא נותן הצצה לויכוח הגדול האם הרב צבי יהודה הוא ממשיך דרכו של אביו, או עצמאי ומחדש, ואת המחלוקות על דרך אביו שנראו במרכז הרב בינו לבין הרב דוד הנזיר, גדול תלמידי הראי"ה קוק.

הרב עונה על השאלה הכואבת - האם זהו כישלון של הרב קוק שספריו נעדרים מספריות הישיבות הקדושות? מה חלקו המכריע של הרב מבריסק בעניין, והאם יש סיכוי שזה ישתנה בעתיד.

לסיום נדרש הרב ואומר - "המסר שאפשר לקחת היום ממורשתו של הרב, שהלך לעולמו לפני 80 שנה הוא - להזדהות עם מדינת ישראל". זאת למרות שכמובן, הרב קוק הלך לעולמו בטרם הוקמה, ובטרם עוצבו מוסדותיה כפי שאנחנו מכירים אותם כיום.
קוק ציונות דתית חרדים אריה שטרן מרכז הרב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 43 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד