כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

הפילוג הליטאי: חזן פוטר לאחר עשרים שנה

חזן בבית כנסת בבית וגן, פוטר ממשרתו על רקע השתייכותו ל'פלג הירושלמי' • גבאי בית הכנסת: "קולו נחלש"

צילוום: יונתן זינדל, פלאש90
צילוום: יונתן זינדל, פלאש90


הפילוג הליטאי ממשיך ועמו פיטורי החזנים בתפילות הימים הנוראים: חזן פוטר בכהונתו בבית כנסת בבית וגן, בשל השתייכותו הפוליטית, לטענתו. לטענת רב בית הכנסת הרקע לפיטורין אחר.

בימים האחרונים הגיעה משלחת גבאים לביתו של הרב א.ט. המכהן כחזן מזה עשרים שנה בבית הכנסת 'מנין אברכים' בבניין ישיבת חכמת שלמה ברחוב חיד"א בשכונת בית וגן בבירה.

הרב א.ט. הנמנה על פלג 'בני תורה' קיבל את הבשורה בתדהמה ופנה לרב בית הכנסת, הגאון רבי אברהם וועג.

הרב הסביר לחזן כי: "כבר בשנה שעברה רצו לפטר אותך על רקע הפילוג לאחר לחצים שהגיעו לבית הכנסת, אך דחינו אותם, אך השנה הגיעו תלונות שקולות אינו כבעבר והוחלט לפטרו".

בעקבות הפיטורים פרצה סערה בבית הכנסת ובשכונה וקבוצת מתפללים גדולה מבית הכנסת מתכננת להקים מנין חדש.

החזן עצמו לא נותר חייב וכתב מכתב לרב בית הכנסת בו הוא מגולל במפורט שלב אחר שלב את שעבר עליו.

וכך כתב לרב בית הכנסת וגבאיו: "כמי שמעורב בין הבריות וחי בס"ד בשלו' ושלוה עם כל ידידי ושכיני, וכבעל תפלה שמשמש את הציבור הקדוש בימים נוראים במסירות ונאמנות משך למעלה מעשרים שנה בבית מדרשינו, כמה נדהמתי וכאבתי אני ובני ביתי שיחיו', לנוכח הופעת משלחת שלימה ופורמאלית מטעם הרב בביתי להודיעני בדרמטיות על פיטוריי מחזקתי כבעל תפלה בימים נוראים, כאשר לאחר שנה ומחצה של ניסיונות שונים מצד גורמים חוץ שכונתיים בסיוע קומץ שולי של מתפללים בביהכנ"ס לחרחר ריב ומדון, ולהחדיר את החורבן הזה גם אל תוך שכונתנו הרגועה, מצאו לפתע את הנוסחה ואת הנימוק החדש להחלטת הפיטורין, והוא משום שקולי לא נשמע חזק דיו בעזרת נשים...

"במשך 20 שנה", ממשיך החזן, "זכיתי לשמש כבעל תפילה שחרית מוסף מעריב ונעילה גם במנין המרכזי וגם במנין ותיקין, ומעולם לא הועלתה שום טענה על כך שלא שומעים אותי. מדוע מעולם לא העירו לי על כך", ממשיך החזן, "כדי שאגביר את קולי?"

"חבל", אומר החזן, שכפי הנראה נכנעו הגברים ללחץ מצד מיעוט שולי בבית הכנסת וגורמים חוץ שכונתיים שלחמו לפטר אותי".

"החזן גם טוען כי "בשנה שעברה בעצם יום הכפורים, העז קומץ של אברכים לבזותי ברבים, להעדר בשעת תפילתי, ולהכנס בהפגנתיות לתוך בית המדרש עם סיום תפילתי".

'בחדרי חרדים' פנה לראשי בית הכנסת לקבל את תגובתם. גורמים המקורבים להם הגיבו כי הם דוחים מכל וכל את הטענות. "הפיטורין הם רק בעקבות אי בהירות קולו ולכן שלחו משלחת מכבודת להודיע לו על פיטוריו מהחזנות".

המכתב המלא של החזן שפוטר. סריקה: בחדרי חרדים




חזן בית הכנסת בית וגן ירושלים הפילוג הליטאי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 52 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד