י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024

אלול אצל הגר"ח: "להשתדך לפני יום הדין"

הגר"ח נשאל האם להמתין עם שידוך בימי אלול והוא ענה: "אדרבא טוב לחטוף מצווה לפני יום כיפור"

הגר"ח קנייבסקי השבוע בלימוד בביתו. צילום: שוקי לרר
הגר"ח קנייבסקי השבוע בלימוד בביתו. צילום: שוקי לרר


שאלות רבות מגיעות אל מפתן ביתו של הגר"ח קנייבסקי, אשר נדרש להכריע בהם לכאן או לכאן, שאלות של חיים ומוות, שאלות של צדקה וחסד, שידוכים וזרש"ק, רפואה ועוד.

רבים הם השאלות בתקופה זו של ימי הרחמים והסליחות המגיעים אל שולחן הגר"ח, בנוגע לטיפולים רפואיים שונים, בהם נשאל 'במקרה והטיפול לא נצרך כל כך, כגון ניתוח וכדומה שאינו סכנה מיידית, האם מוטב יהיה לדחות אותו עד לאחרי ימי גמר הרחמים והסליחות ואולי יחוס ה' ונראה ניסים או שאדרבה, מוטב לגמור עם הבעיות שתכלה שנה וקללותיה'. כמובן, אין לשאלות אלו כלל קבוע, אך הרבה פעמים עונה הגר"ח כי בדברים של מצוה יש לנו את הכלל של 'זריזים מקדימים' הצלת הגוף אין לך מצוה גדולה מזו, ויש להזדרז לרפאות.

גם לגבי סגירת שידוך לפני יום כיפור, ענה הגר"ח ברורות כי 'אדרבה, מוטב לחטוף מצווה נוספת לפני יום הדין ויהיה זה לו למליץ יושר'. גם לגבי עזרה נצרכת לשני על חשבון התעלות רוחנית וכדומה בר"ה ויום כיפור, השיב כמה פעמים כי יש לזכור 'חסד הוא מצוה גדולה ויש בו להכריע את הכף בימי הדין'.

אמנם, בשאלות של מי שיש לו משפט וכדומה או קביעת בוררות וכו', פעמים רבות ענה כי מוטב להרבות בתפילה באלו הימים, ולדחות את הכל לאחרי סוכות, כי אחרי הימים הנעלים האלה משתנה הכל לטובה.

תלמידי הגר"ח אומרים כי אין ללמוד מכך כלל, וידוע כי הגר"ח עונה לאחד כך ולשני באותה שאלה משיב להיפך, אך את רוח הדברים ניתן לראות ולהתחזק.
הרב חיים קנייבסקי אלול חיים ומוות הכרעות יום הדין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד