ז' אייר התשפ"ד
15.05.2024

כבר לא 60-40: סקר חדש מגלה - הליטאים עברו את החסידים

סקר מיוחד שבוצע על ידי 'אמפיריה' עבור 'בחדרי חרדים', מגלה כי הליטאים מהווים אחוז גבוה בהרבה מאשר החסידים, בקרב החרדים האשכנזים • עוד בסקר: כמה מהחסידים חובשים שטריימל, ולכמה אין אדמו"ר • הפרטים המלאים בפנים

צילום: שוקי לרר
צילום: שוקי לרר


סקר 'בחדרי חרדים', אשר פילח לעומק את המגזר האשכנזי, תוך חלוקה לחסידים וליטאים, חושף תוצאה מסקרנת במיוחד שהשלכותיה עשויות להיות חסרות תקדים, בפרט ביחסי הכוחות הפנימיים בין דגל התורה לאגודת ישראל, הנשענים על הסכם ה-60-40 המפורסם.

יודגש, כי הסקר אינו משקלל השתייכות פוליטית רשמית, אינו מחשב כמה אחוז מהליטאים לא הצביעו ליהדות התורה בשל השתייכות ל'פלג הירושלמי', או כמה חסידים לא עשו כן משום שהם שייכים לחב"ד, למשל. הסקר גם לא ניתח את חלקם היחסי של הספרדים בקרב מצביעי יהדות התורה ואת השתייכותם הפנימית. השאלה היחידה שנבחנה היא החלוקה הפנימית בקרב חרדים אשכנזים, בין אלו המגדירים עצמם חסידים לאלו המוגדרים ליטאים.

הסקר בוצע על ידי האסטרטג נתי גמליאל מחברת אמפיריה, המבצעת מחקרי שוק למאגר מאופיין של אלפי נסקרים חרדים מרחבי הארץ. מאגר הנסקרים נבדק היטב ואופיין לפי פרמטרים נוקשים, המגדירים את החברה החרדית. לצורך אפיון הנשאלים נבדקו ההגדרה העצמית של כל נשאל, השתייכות קהילתית, סגנון לבוש בשבת ובחול, מקום מגורים, ועוד מגוון פרמטרים המאפיינים את הזהות החרדית. את המחקר מוביל ד"ר איילון, פסיכולוג חוקר הפועל בתחום כבר שנים רבות ומספק שירותי מחקר למכוני הסקרים המובילים בארץ.

הסקר נערך בחודשיים האחרונים בקרב מדגם מייצג של מאות חרדים, שאופיינו היטב בהגדרה שלהם כחרדים לפי אספקטים חיצוניים, כגון לבוש בשבת ובחול, התיחסות לנושאים פנים חרדיים ועוד.

לפי ניתוח תוצאות הסקר, עולה כי 54.4% מתוך החרדים האשכנזים הם ליטאים ו-45.6% הם חסידים. כך שהליטאים מהווים כ-20% יותר מהחסידים.

ממצאים נוספים שעלו בסקר: מתוך הקהל החסידי 92% אמרו שהם חובשים שטריימל או ספודיק בשבת, ו8% חובשים כובע עגול או קנייטש. בקרב החסידים 77% אמרו כי הם מקפידים ללכת ביום חול עם כובע עגול וחליפה ארוכה, והיתר עם שחור לבן או כובע קניטש. היו בודדים ממש שמגדירים את עצמם כחסידים החובשים שטריימל או ספודיק בשבת ולובשים צבעוני ביום חול.

נתון מעניין נוסף, כ-92% מהחסידים רואים באדמו"ר שלהם כמנהיג הרוחני שלהם, לעומת 8% שאמרו שיש להם מנהיג רוחני שאינו אדמו"ר או שאין להם דמות ספציפית שעליה הם מצביעים כמנהיג הרוחני שלהם.
סקר ליטאים חסידים אשכנזים חלוקה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 84 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד