כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024

המחלוקת שקרעה אותנו: שרים חרדים ראשונים • סקירה

ליצמן לא יהיה השר החרדי הראשון: כבר בממשלה הראשונה כיהן נציג אגו"י הגה"ח יצחק מאיר לוין כשר הסעד • לעומתו - נציג פא"י בנימין מינץ שהצטרף לממשלה גרם לקרע היסטורי, האם הפעם המועצת תתיר? • שר והיסטוריה

יצחק מאיר לווין. צילום: לע"מ
יצחק מאיר לווין. צילום: לע"מ


במידה והשר יעקב ליצמן ימונה כשר - בהוראת מועצת גדולי התורה של אגודת ישראל - לא יהיה זה השר החרדי הראשון בממשלת ישראל, אבל תהיה זו בהחלט שבירת טאבו והיתר שיהיה בו מן החידוש.

מנהיגה של אגודת ישראל בימי קום המדינה היה הגה"ח יצחק מאיר לוין ז"ל.

הרב יצחק מאיר, נולד בעיירה גור, היה נכד לכ"ק מרן ה'שפת אמת' זי"ע וחתנא דבי נשיאה מרן כ"ק ה'אמרי אמת' זי"ע ועוד בפולין היה הרוח החיה בתנועת אגודת ישראל.

בפרוץ השואה נמלט לארץ, וניהל מגעים עם דוד בן גוריון לקראת הקמת המדינה. הרבה חבה היהדות החרדית לפעילותו של הרב לווין שניסח יחד עם שותפיו הדתיים את מסמך הססטוס קוו שהיה ליסוד קיומה של היהדות במדינה.

עם קום המדינה בשנת ת"ח, היה חבר מנהלת העם ומחותמי מגילת העצמאות וכיהן כשר הסעד, (היום שר הרווחה), הראשון של מדינת ישראל.

הוא המשיך וכיהן בתפקיד בממשלה הזמנית ובשלוש הממשלות הראשונות. אלא שבשנת תשי"ב נפל דבר כאשר הכנסת אישרה שירות צבאי ולאומי לבנות. על רקע המאבק העז של היהדות החרדית נגד החוק, התפטר הרב לווין מתפקידו ומאז, לא שב לממשלה, אף שהמשיך לכהן בכנסת.

הוא הלך לעולמו בט"ז באב תשל"א ונטמן סמוך למערת בית גור, בבית הקברות בהר הזיתים.

בנימין מינץ ז"ל. צילום: לע"מצילום: בנימין מינץ ז"ל. צילום: לע"מ
בנימין מינץ ז"ל. צילום: לע"מ

הקרע
בבחירות לכנסת הרביעית - בשנת 1960, רצו פועלי אגודת ישראל ואגודת ישראל בחזית אחת. לקראת המו"מ הקואליציוני החליטה פא"י לפרוש מהבלוק המשותף ובנימין מינץ הסכים להצעתו של ראש הממשלה בן גוריון לצטרף לממשלתו המנודה, והוא התמנה לשר הדואר.

הצעד עורר סערה גדולה ביהדות החרדית. מועצת גדולי התורה התנגדה למעשה והוציאה מכתב גינוי לכך.

מינץ היה חסיד גור, ומקורב כל ימיו לאדמו"ר ה'בית ישראל' מגור זי"ע, מינץ טען כי האדמו"ר לא הורה לו בפירוש שלא להיכנס לממשלה. אך מקורבי האדמו"ר הבהירו כי עמדתו חד משמעית מתנגדת לכניסה לממשלה. לאחר זמן מה גם האדמו"ר זימן את ראשי פא"י והבהיר להם את עמדתו,

בשל הצעד המתריס, קמה נגד מינץ מחאה גדולה והוא אף סולק בעקבות כניסתו לממשלה, מבית החסידים של גור בתל-אביב.

האירוע גרר אחריו מחלוקת עזה והביא לקרע בין פא"י לאגודת ישראל שהיו עד אז שותפות בכל עניין.

בכהונתו קצרת הימים בממשלה טרח מינץ על צמצום עבודת הדואר בשבת ועל שכלול שירותי הדואר. אך הלחץ עליו מצד חוגי היהדות החרדית הלך וגבר ופגע בבריאותו. הוא לקה בהתקף לב והלך לעולמו ביום ט"ו סיוון תשכ"א. ומאז לא כיהן עוד שר חרדי בממשלה.

לימים כאשר אגודת ישראל הצטרפה לממשלת הליכוד בראשות מנחם בגין, החליטה שוב מועצת גדולי התורה כי אגודת ישראל לא תיכנס לממשלה - מאז ועד לימים אלה.
מינץ שר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 16 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד