כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

יחימוביץ במפגש חרדיות: "הסתה נגד חרדים הפכה לכלי פוליטי"

חברת הכנסת שלי יחימוביץ קיימה מפגש עם נשות תקשורת חרדיות וסיפרה על ימי ילדותה: מה קרה כשהבנים הלכו לחקלאות והבנות לכלכלת בית • צפו

יחימוביץ במפגש חרדיות: "הסתה נגד חרדים הפכה לכלי פוליטי"
פלאש90


הערב (ג'), התקיים מפגש בבני ברק, עם 30 נשות תקשורת חרדיות מקבוצת "נשים בתקשורת", לבין חברת הכנסת מטעם מפלגת העבודה, שלי יחימוביץ'. המפגש התקיים בסטודיו אסאי ברחוב יחזקאל במרכז העיר בני ברק. מיד כשנכנסה למקום פגשה את הבעלים, מיקי חייט, וביקשה להתעניין אלו פעולות ספורט מתקיימות בסטודיו בעיר החרדית.

"מעניין אותי לשמוע נשים חרדיות כי אני מודעת לשינויים הדרמטיים שמתרחשים בתוך המגזר", אמרה יחימוביץ'. "מעניין אותי איך עושים את השינויים האלו כשאת גם אמא לילדים", הוסיפה וסיפרה כי היא אם לשניים, ומתמודדת עם הקושי, ונשים חרדיות על פי רוב אימהות להרבה יותר ילדים ובהתאם לכך דרגת הקושי.

עוד סיפרה על חלק מעשייתה הפוליטית וכן דעותיה: "הצבת עניינים מדיניים וביטחוניים בראש סדר העדיפויות היא טעות. יש לנו צבא חזק ואני מאמינה שאם יבוא חלילה חורבן, לא יבואו מתחום בטיחוני אלא מעוני שהוא מהקשים בעולם המערבים, פערי מעמדות קשים, זילות כבוד האדם, תנאים וחיים בכבוד, חינוך ודאגה לקשישים. זה הבסיס של החברה הישראלית והם הדבק המאחד והאתוס המשותף ללא הבדל בין כולנו. יש משהו שמלמד ענווה כשאתה גם נכשל. חוויתי הפסד, צלחתי אותו ועכשיו אני יכולה עוד".

"אני אדם מאמין בערכים ואידיאולוגיה שנותנים לי תעצומות נפש. פוליטיקה היא הזדמנות להשפיע. חשה ברת מזל שיש לי את הכוח הזה. לנמשים הרבה יותר קשה בפוליטיקה על גבר יגידו הוא צודק ועל אשה צדקנית".

יחימוביץ' סיפרה על הרגע בו הפכה לפמיניסטית: "בגיל 14 הפכתי לפמיניסטית. באותה שנה הפרידו את הבנים והבנות מלימודים משותפים. את הבנות שלחו לשיעור כלכלת בית ואת הבנים לחקלאות. נכנסה מורה וכתבה על הלוח: מהם תפקידי האישה? לכבס, לבשל, וכו'. מיד חשבתי לעצמי שאני מייעדת לעצמי חיים מסוג אחר ויצאתי מהשיעור ולא הסכמתי לדבר הזה".

למשמע סיפור זה, לא יכולתי (ש.ח) להמנע מהערה מחייכת: "למדת בבית יעקב"?

עד כניסתה לפוליטיקה, בשנת 2005, היתה יחימוביץ‘ עיתונאית, אשת רדיו וטלוויזיה וסופרת. נושאים חברתיים וכלכליים היו מאז ומעולם בראש מעייניה והיא תקפה ללא היסוס בעלי הון מהשורה הראשונה.

שלי נבחרה למקום התשיעי ברשימת מפלגת העבודה לכנסת ה-17. הייתה חברה בולטת בוועדת הכספים של ובוועדה לביקורת המדינה. עד שנת 2008 עמדה בראש הוועדה לזכויות הילד.

בבחירות המקדימות של מפלגת "העבודה" בדצמבר 2008, נבחרה למקום החמישי ברשימת המפלגה לכנסת ה-18. בכנסת זו שימשה בתפקיד יו"ר ועדת האתיקה וחברת ועדות הכספים והעבודה, הרווחה והבריאות. באותה השנה זכתה לתואר "אבירת איכות השלטון בקטגורית הרשות המחוקקת - בהוקרה על תרומה חשובה לחיזוק שלטון החוק ואיכות השלטון בישראל".

המפגש הנוכחי בין חברת הכנסת המצטיינת לבין נשים חרדיות, לא מגיע כאמירה או כהבעת עמדה כלשהי, מדגישות נשים מתוך הקבוצה שיזמו את המהלך. "אנחנו ממש לא חסידות פוליטיות שלה", הן מבהירות. "הרעיון במפגשים האלו הוא להכיר נשים שונות ומגוונות, גם אם אנחנו לא חולקות את אותה אג'נדה. יש מקום ללמוד וללמד. בנוסף, אחוות נשים היא תמיד דבר מרתק".

המפגשים של "נשים בתקשורת" החלו לפני מספר חודשים, כאשר בכל מפגש משתתפת דמות נשית אחרת, מעצימה ומלאת עשייה.

"אל שלי הגענו מאחר והבנו שיש מספיק נשים שהיו רוצות להכיר אותה. חלקנו אוהבות את פועלה, את היושר שלה, אז למה לא"? מסבירה אחת הנשים שפעלה רבות בניסיון לשכנע את הדוברת של הח"כית העסוקה, להגיע למפגש "סתמי" לכאורה, ולא לפעילות שטח שתקדם אותה באזור הנוחות המוכר לה.

במהלך השיחה עלו נושאים חברתיים שנוגעים באופן די מובן, לנשים. תעסוקה, שכר, ועוד.

בנימה אישית, מבחינתי, מפגש של נשים מעולמות לכאורה כל כך שונים, ומציאת החיבור ביניהן הוא מדהים. העובדה שמה שעובר על אישה באשר היא - לא משנה כל עובדה לאיזה סקטור את משתייכת, ולכולנו כוח מאוד גדול להשפיע. "מציאות", אומרת שלי. "גבר לא יכול לעשות יותר מפעולה אחת - ואישה לא תבזבז זמן על עשיית דבר אחד בלבד". כאישה חזקה שנלחמת למען החלש, ומובילה זאת תחת הגדרה פמיניסטית, היא מאירה עיניים בנושאים שלא תמיד נשים נותנות עליהן את הדעת, ואינן יודעות כמה ניתן להשפיע. "אבל", היא בוחרת להדגיש: "אל תשתנו, אל תחפשו להיות מי שאתן לא. ממש לא. קומו כל בוקר ותהיו מי שאתן, ועם זה תלכו ותעשו. עדיף לפעמים לספוג ביקורת אבל לדעת שהדברים כנים ויש מאחוריהם גב".




ספורט במגזר החרדי. יחימוביץ' וחייט בפתח הסטודיו המארח



אין לכן מושג כמה כוח יש בכל אחת שיושבת כאן. יחימוביץ' ונשות תקשורת



איפה ההשפעה יותר גדולה? כעיתונאית או כחברת כנסת? "סלפי" - שיפי חריטן



המפגש הזה הוא אחד הפאנלים המרתקים בהם השתתפתי - יחימוביץ' מחמיאה

שלי יחימוביץ מפגש נשים חרדיות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד