כ"ג ניסן התשפ"ד
01.05.2024

מינוי ליצמן: בג"ץ גוזר וצדיק מקיים? • טור

אסתי רידר אינדורסקי משוכנעת שהחלטת ה'מועצת' בנושא ליצמן תשליך גם על מאבקן של 'לא נבחרות לא בוחרות'

ליצמן. צילום: הדס פרוש, פלאש 90
ליצמן. צילום: הדס פרוש, פלאש 90


אז איפה הייתם כשמועצת גדולי התורה התירה לר' יענקל ליצמן לכהן כשר בממשלת ישראל? כדאי, כדאי שתעשו לכם סימן למזכרת, כי בטוח תתמודדו בעתיד עם השאלה הזו. גם אם לא שמעתם את משק כנפי ההיסטוריה הן ניפנפו בעוז מעל כולנו. איך אמר לי מישהו "אני מרחם על אבא שלי. שנים הוא מסביר לי למה אסור להיות בממשלה. ירד למחתרת". יחד איתו ירדו למחתרת או שמא ל'שיימעס' תילי תילים של פולמוסים וקונטרסים.

כאישה מאמינה אני יודעת שהקב"ה לא בורא סתם בריות בעולמו. כשם שלצרעה ולמטווית ולשוטה היה תפקיד גם לליצמן שמונה לשר, ליאיר לפיד שהפעיל את נשק יום הדין הדמוקרטי, בג"צ, ולמועצת גדולי התורה שאישרה את ההחלטה, יש תפקיד הרבה יותר גדול משינוי טייטל בכרטיס ביקור.

הנה עיננו רואות את מורינו עושים כאשר יורום. הנה אנו מגלים שאפשר שבג"צ גוזר וצדיק מקיים. זה היה צפוי, באמת, בלי ציניות. אחרי הכל גדולי ישראל פועלים למען כלל הציבור וכשהאפשרות מצומצמת ל:או שיהיה ליצמן שר או שלא יהיה ליצמן בכלל סביב שולחן הממשלה, מתקבלת ההחלטה לטובת המדינה (ליצמן שר בריאות מעולה. כולם אומרים את זה) ולטובת הציבור החרדי (טוב, ממש לא צריך אותי בשביל להעיד על זה). לדעתי הקטנה, כשתבוא הכרעה דומה לפני גדולי ישראל ביחס לפתיחת השורות בפני נשים במפלגות החרדיות, הם יפעלו לטובת הציבור החרדי ויאפשרו לנשים להיכנס.

זה יכול להיות כמו שהיה בראשית ימי התנועה הציונית והמדינה שגדולי ישראל נסוגו מעמדתם הנחרצת והבלתי מתפשרת לגבי בחירת נשים, כשהבינו שקולות הנשים חשובים להם מבחינה מספרית – קרי כשיותר ויותר נשים יצטרפו לקריאה "לא נבחרות לא בוחרות" ויורגש קיטון במספר הבוחרים. זה יכול להיות גם כמו שקרה בימינו אנו אך עתה, שבג"צ יחייב, או הכנסת תחוקק חוק, וגדולי ישראל לא יפקירו את העדר עליו הם מופקדים ויאפשרו גם לרועות צאן לכהן כח"כיות מטעמם. ח"כיות שיעשו ככל אשר יורון.

השבוע נפגשה חברת הכנסת שלי יחימוביץ עם נשים חרדיות ושמעה מהן גם בקשה לפעול במישור החקיקתי. "התחושה היא שהנשים החרדיות הפכו לבנות ערובה על ידי שיקולים קואליציונים. שבגלל החברות האמיצה הן של הקואליציה והן של האופוזיציה עם חברי הכנסת החרדים, לא מקדמים חקיקה לטובת רף מסויים של נשים בכל המפלגות ובכלל זה המפלגות החרדיות", אמרה אחת מהן.

חברת הכנסת יחימוביץ השיבה שהנושא אכן מאתגר והבטיחה להקדיש לו מחשבה ועשייה. אז אולי החוק לייצוג נשים ייגאל מהקפאתו העמוקה, סוף סוף, ואולי מדינת ישראל תבין סוף סוף שבמתכונת הקיימת היא דמוקרטיה פגומה. כאשר יש לאלקטורט מסויים רק הזכות לבחור ולא הזכות להיבחר במפלגה שאמורה לייצג אותן- זוהי דמוקרטיה פגומה. וכשמפלגה שיושבת סביב שולחן הממשלה מכפיפה עצמה לכל העקרונות הדמוקרטיים ומתעקשת רק על הזכות להדיר נשים ולהחזיר אותן לשלהי המאה ה-19 והמדינה מאפשרת לה זאת, עומדת מנגד, ולא עושה דבר - זוהי דמוקרטיה פגומה.

לטובת המטקבקים- אני נגד מפלגת נשים וזה בכלל לא משנה כמה נשים עומדות מאחורי. על פי החוק גם כשאשה אחת (!) רוצה יש לאפשר לה. ומדובר בהרבה יותר, בציבור נשים (וגברים) שקץ בנשף המסכות ומבקש בקשה דמוקרטית אלמנטרית: ייצוג על ידי נשים צדקניות.

הכותבת היא חוקרת ממשל ומגדר ופעילה ב"לא נבחרות לא בוחרות"
רידר פעילה טור ליצמן מינוי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד