י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

יראת אלקים – אברהם לעומת עמלק • טור שבועי

ההבדל בין אברהם אבינו לעמלק הוא מהות ההבדל בין גישה של 'לית דין ולית דיין' לגישה של עקידת יצחק

יראת אלקים – אברהם לעומת עמלק • טור שבועי


ולא ירא אלקים (כה, יח)

עמלק היה ההיפך הגמור מאברהם אבינו, אבי האומה הישראלית, על עמלק נאמר "ולא ירא אלקים" (דברים כה, יח), ואילו על אברהם אבינו נאמר "עתה ידעתי כי ירא אלקים אתה" (בראשית כב, יב).

וביארו בזה, אומר הגרש"ד פינקוס זצ"ל בספרו "תפארת שמשון" עה"ת, שהנה בשונה מהכנענים תושבי הארץ הקדושה שכלל ישראל באו לרשת את ארצם ואיימו על עצם קיומם, מאידך, לעמלקים לא נשקפה כל סכנה לעצם קיומם מצד עם ישראל בצאתם ממצרים, "בדרך בצאתכם ממצרים" מדגישה התורה, להוכיח שלא הייתה כל סכנה לעמלק שבגינה הוצרך לצאת ממקומו ולהילחם בישראל, מדוע, אפוא, בא עמלק להילחם עם ישראל? התשובה היא, שעמלק בא ללא כל סיבה, וכפי שרגילים הילדים לענות "למה? - ככה"!...

זהו עמלק – "ולא ירא אלקים", עמלק בקפיצתו לתוך אותה "אמבטיה רותחת" (עיין רש"י), בא להצהיר קבל עם ועדה שאינו מפחד ממציאות האלקים בעולם, אין דין ואין דיין, ואף שיידע כי ייענש על מעשהו זה, שהרי משפט ה' בארץ, אבל על דעת כן קפץ לתוך האמבטיה הרותחת – הוא אמנם ייכווה, אבל יראה בזה לכל העולם שהוא אינו מפחד מאיתו יתברך.

לעומת זאת אברהם אבינו נהג ההיפך לגמרי, בשעה שהשלים את הנסיון העשירי בעקידתו של יצחק ע"ג המזבח, נאמר לו "עתה ידעתי כי ירא אלקים אתה", כשהלך אברהם לשחוט את בנו, מדוע עשה כך? הרי אם ישחט את יצחק אין לו לאברהם עתיד יותר, לא יקום ממנו עם ישראל, וא"כ לכאורה עבירה גדולה יש בדבר, אבל אברהם אמר, "ואני בתומי אלך", אני מקיים את רצון השי"ת בלי כל שיקול של תוצאה או כדאיות.

משל למלך ששאל את עבדו, האם תעשה כל מה שאני יאמר לך? ענה העבד, הן, אם כך אמר לו המלך, קח חרב והרוג אותי, אמר לו העבד, אני כל כך אוהב אותך אדוני המלך, שאת הציווי הזה לא אוכל לקיים.

את הטענה הזו טען השטן שעמד בדרכו של אברהם, הוא ניסה להטעותו ולומר שהקב"ה רוצה לבחון את אהבתו של אברהם אליו, האם פעם אחת לא ישמע בקולו, מאחר וכל התועלת והעתיד של אמונת אברהם בהשי"ת תלויה בעצם בקיומו של יצחק.

ואברהם אבינו עמד בנסיון, ולא שקל את הרווח או התועלת, אלא קיים את רצון ה' כפשוטו, וע"ז נאמר לו "עתה ידעתי", כשעמדת בנסיון של העקידה, "כי ירא אלקים אתה" ירא אלקים היינו שעושה את הציווי מפני שהוא ציווי ה', אנו יהודים מפני שאנחנו יהודים, לומדים תורה מפני שזו האמת, קיום של האמת העצמית כמות שהיא, ללא כל חשבונות.

בברכת
שבת שלום ומבורך
צוריאל
טור אמונה אברהם עמלק

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד