כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

צפו בדרעי: "אתם לא מבינים איזה חילול ה'. יהיה עמנואל ב'"

יו"ר ש"ס פתח את שנת הלימודים בביתר והתייחס לבעיית הסמינרים בירושלים: "מרן אמר לי פעם בכאב 'תשמע, האדמו"ר מגור אומר מילה והכל נעשה, ואני צריך לשבת שש שעות ולא שומעים לי'" • "פתאום סמינר הישן החליט לצמצם את הכיתות"

צפו בדרעי: "אתם לא מבינים איזה חילול ה'. יהיה עמנואל ב'"


יו"ר ש"ס ושר הכלכלה אריה דרעי פתח הבוקר (א) את שנת הלימודים בסיור בעיר ביתר, יחד עם ראש העיר מאיר רובינשטיין וצוות משרדו, מנכ"ל רשת מעיין החינוך התורני חיים ביטון וסגן ראש העיר יהודה עוביידי.

בדברים שנשא השר דרעי, אמר בין השאר: "כשאנחנו מדברים על הציבור הספרדי שהולך וגדל מאוד וצריך למצוא לו פתרונות. בחזית של הבנים בגדול פתרנו את הבעיה, צריך עוד אבל יש כיוון, המסלול ברור. ולמה זה? ברור ופשוט כי מגיל שלוש ילד יודע שהוא הולך למכינה ואז ממשיך עם כל החברים שלו עד כיתה ח', חוץ מבודדים כולם רוצים להמשיך בישיבות קטנות ספרדיות ואח"כ בישיבות גדולות ספרדיות. איפה הבעיה שלנו.זה בנושא של הבנות. מכיוון שהנושא של הבנות לא השכלנו, אומנם ניסינו בהתחלה להתחיל עם גני ילדים, ואז אם היינו מתחילים עם גני ילדים ספרדים וכל הבנות היו לומדות שם כמו התלמודי תורה - לא הייתה שום בעיה, מכיוון שהן היו ממשיכות עם החברות.

"איפה הבעיה האמיתית? ואני משתדל לא לכעוס על ההורים ואומר להם לכו לספרדים. בת שלמדה מגיל שלוש עד כיתה ח' עם הבנות שלה בשכונה, ופתאום מגיע כיתה ח' ומתחילים לעשות הפרדה זה דבר נוראי. אני לא אשכח את הסיפור אחרי פטירת הרבנית מרגלית יוסף ע"ה, אשת הגר"ע זצ"ל, הבת שלי הגדולה סיימה כיתה ח' והבנות שלי כמעט כולן למדו גם ביסודי בבית סםר ספרדי, מכיוון שהבנתי את הבעיה הקמנו בית ספר עם הרבנית צדקה. כשהגיעו לכיתה ח' רצינו לפתוח תיכון להמשיך את המגמה הזאת. אני לא אשכח, מרן ישב בבית כנסת יחוה דעת במשך שש שעות רצופות בשביל להביא לו שלושים הורים עם הבנות שלהם, כדי לשכנע אותם לבוא להקים תיכון על שם אשתו ספרדי. כולם ממשפחות חשובות של דיינים, רבנים, וכולם תלמידים של מרן ומקימים להם את הבית ספר הכי טוב שיכול להיות, ולצערי הרב מרן דיבר עם כל הורה ואומר לו 'כן ודאי, אבל הבת' אז מרן אמר לו תכניס תבת והתחיל לדבר עם כל בת ובירך אותה. באלול פתחנו את שנת הלימודים עם שתי בנות - הבת שלי ועוד אחת הן היחידות מכל השלושים. הבטחתי לתת להם הכל ופתחנו עם הרבנית צדקה והבת שלי למדה שם עד כיתה י"ב. זה רק מראה לכם את הקושי הנוראי. כמה צער ועגמת נפש זה גרם למרן, זה פגע בו והוריד לו את הביטחון העצמי ואמר שלא שומעים לי.



"הוא התבטא לי פעם בכאב 'תשמע, האדמו"ר מגור אומר מילה והכל נעשה, ואני צריך לשבת שש שעות ולא שומעים לי. מנשקים לי תיד ולא שומעים לי, מה נשאר לי מזה? ואז אני ירדתי לשורש הבעיה האמיתית. אני הלכתי עכשיו על כיוון ואני חשבתי שהוא נכון, שאף אחד עם כל הכבוד לא ישכנע אותי שיש כאן בעיה אידיאולוגית שמה קורה אם כל בית ספר ממשיך עד כיתה י"ב. אותן מורות ואותה הנהלה, איםה כתוב שכל בת שלנו צריכה לנסוע שעה שעתיים באוטובוסים עם כל הבעיות שיש שם ולהשתגע שנה שלמה במתחים איפה היא תלך ללמוד? מה יש שם שיטת בריסק? לומדים בקיאות ועיון? מה זה הדבר הזה? אני לא מבין את זה. איפה כתוב שכל סמינר חייב להיות 2000 3000 בנות? למה שלא כל תיכון יהיה 250 בנות. אין לי בעיה שהתיכונים הגדולים יקימו סניפים בכל שכונה, לא רוצה לקחת פטרונות מאף אחד, אבל לצערי אני כבר רואה איפה נכנסתי. אני רואה שהליטאים גלגלו את זה כביכול שהם מוכנים בתנאי שגם החסידים יעשו את זה ואנחנו יודעים מה זה חסידים. כל חסידות יש לה בית ספר תיכון או סמינר בעיר. מה היא תהפוך את זה לאזורי? אני אחרון שאצא נגד גדולי ישראל ואני לא אכנס לדבר הזה, אבל שיבינו שיש כאן חורבן גדול מאוד".

דרעי המשיך במונולוג הנרגש: "אתם לא מבינים איזה חילול השם ענק הולך להיות כאן. 21 בנות בסמינר הישן בירושלים אחרי השיבוץ של העירייה ואחרי שימוע של משרד החינוך, והם יסגרו להם את זה וילכו לבית משפט. סמינר שלנו הולך לבית משפט ואחר כך כשבית המשפט יכוף עליהם יקומו כולם ויגידו אנחנו נשמע לבית המשפט? זה התערבות בחינוך, וכך יוצרים בעיות. למרות שאנחנו עושים את זה בשיא השקט, אך שהם מובילים את זה. לא יודע מי עושה את זה, אנחנו עלולים להיתקל בפרשת עמנואל ב ולצערי הרב כל הציבור החילוני היום יצא מכליו ואנחנו לא רוצים להיות שם. כל הסמינרים האחרים בירושלים קיבלו את הדין, פתאום סמינר הישן החליט שהוא רוצה לצמצם את הכיתות, הוא לא מדבר נגד הבנות אלא רק 'לצמצם'. הם סתם נכנסים למערבולת".

צילום: יעקב כהן




















































סמינר דרעי חילול ה לימודים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 21 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד