י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

סקר: העליות היקרות ביותר - מפטיר ושלישי

לקראת החגים מפרסם לראשונה מיזם 'שקל הקודש' נתונים סטטיסטיים על הרגלי התרומות של מתפללי בתי הכנסת בישראל

סקר: העליות היקרות ביותר - מפטיר ושלישי


לקראת ימי החגים מפרסם לראשונה מיזם ״שקל הקודש - שילמתי שכחתי״, נתונים סטטיסטיים על הרגלי התרומות של מתפללי בתי הכנסת בישראל.

במהלך השנה האחרונה נרשמו באמצעות האפליקציה של "שקל החודש" התחייבויות בסך כ-3.4 מיליון ₪ של התחייבויות ונדרים לבתי כנסת. מתוכם מתועדים תשלומים - בכל אמצעי התשלום - של כ-3.3 מיליון ₪. נתון המעיד על מוסר תשלומים גבוה של המתפללים (כ-98%!) לבתי הכנסת.

חקירה לעומק של הנתונים מראה שתרומה ממוצעת לבית הכנסת בגין קניית מצוות עומדת על 268 ₪.
כשבודקים את סכומי התשלום לפי סוג עליה מתבררת תמונה חדשה של טווח ה״מחירים״ לעלייה, כדלהלן:

עבור עלייה לתורה ל״כהן״ משלמים בבתי-הכנסת בישראל כ-104 ₪ בממוצע, בעוד שעליית "לוי" נמכרה בסכום הממוצע הנמוך ביותר - 53 ש"ח בלבד. "שלישי", משום מה, היא העלייה היקרה ביותר למעט מפטיר ומחירה עומד על 105 ₪. "רביעי" - 86 ₪ ועליית ״חמישי״ - 95 ₪ בממוצע.
עליית ״שישי" שנחשבת כ''יוקרתית'' אינה יקרה יחסית וזוכה לממוצע של 93 ₪, ואילו "שביעי" עם 79 שקלים. "מפטיר" היא העלייה החשובה והמחירים עבורה מזנקים במאות אחוזים, עם לא פחות מ-568 ₪ בממוצע.

לצד מכירת העליות לתורה, סקרו ב"שקל הקודש" גם את קניית הכיבודים הפופולאריים: הכיבוד לפתיחת ארון הקודש והוצאת ספר התורה מקבל 'תג מחיר' גבוה למדי של 1,022 ₪ בממוצע. הגבהת התורה בסיום התפילה - 355 ₪ בממוצע ו"גלילת התורה" - 196 ₪ בממוצע.

ומי העדה הנדיבה ביותר? גם הנושא הזה נבדק, בהתאם לנוסח התפילות. ובכן, שימו לב: את המקום הראשון מקבלים בתי הכנסת בנוסח חב״ד (סידור 'תהילת ה'') עם 419 ש"ח ממוצע תרומה לבית הכנסת. אחריהם בתי כנסת בנוסח אשכנז: 269 ₪. נוסח חסידי עם 257 ₪, נוסח ׳אחיד׳ 201 ₪, נוסח ספרדי 196 ₪, נוסח 'ספרד' 191 ₪. את הרשימה סוגרים בתי כנסת בנוסח תימני עם 94 ₪ ממוצע תרומה לבית הכנסת.

מיזם "שקל הקודש" (www.222.org.il), לקח על עצמו להתאים את כל עניני התשלומים לבתי כנסת לעידן הטכנולוגי הנוכחי. עד היום היו אפשרויות התשלום לבת- כנסת מסורבלות ומיושנות, אך כעת בתי כנסת המצטרפים למוקד "שקל הקודש" נהנים מאפשרות תשלום באתר אינטרנט, באפליקצייה ובמוקד טלפוני 24/6 בכרטיס אשראי ובתשלומים. כמו כן, המתפללים יכולים להתעדכן בכל זמן נתון ביתרת חובם ולקבל פירוט חשבון של התחייבויותיהם לצד קבלת הודעות תזכורת.

גבאים שהצטרפו לתכנית מדווחים על הקלה רבה בעומס התפקיד, כאשר כל התהליך ניהול התשלומים הפך אוטומטי, והנתונים זמינים כל העת באמצעות ״תוכנת שקל הקודש לגבאי״ במחשב או בסמרטפון , בית הכנסת מונגש יותר למתפללים המרגישים מחוברים יותר לבית הכנסת, ומביעים אמון רב יותר בהנהלת בית הכנסת.
עליות מחיר שלישי מפטיר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד